Hoogzwanger en wintersportkleding?

Ik moet even reageren op dat je als zwangere niet op grote hoogte mag komen... das klinklare onzin! Ik heb het destijds aan mijn VK gevraagd, met al in mijn achterhoofd dat het onzin was, die keek mij heel verbaasd aan en antwoordde: ' maar hoe moet dan dan met de vrouwen die in de alpen wonen en in de hymalaya (hoe schrijf je dat...)?'
En 1500 meter is echt niks. Mijn VK zei dat je lichaam zich aanpast, en als op echt grote hoogte komt 3000 meter, dan heeft iedereen die het niet gewend is, het eerst een beetje moeilijk, maar je went er aan en het kan zéker geen schade aanrichten!
Ik ben dus ook gewoon de bergen in gegaan, 3000 meter hoog, en 2400 meter hoog, niks aan het handje!
Ik moet er eigenlijk wel een beetje om lachen, want als je zelf even verder denkt weet je ook wel dat het onzin is toch?

Ik heb ook nog geskied toen ik 12 weken zwanger was. Als je echt een buik krijgt, dan wil het ook niet meer zo goed, en als je dan op je buik valt, lijkt me nogal pijnelijk. Voor je kind kan het geen kwaad, die zit zo goed beschermd. Maar ik denk dat je als zwangere sneller iets breekt, want je valt niet zo soepel meer en je denkt er bij na als je valt. Dus die kans is dan groter.
Ik heb met 12 weken nog heerlijk kunnen rauzen op de piste en vond het heerlijk!
Mijn verloskundige vond het ook prima.

Hoi meiden,

Ik ben het gedeeltelijk eens met je Sjana, maar ook niet helemaal. Ik ben zelf een buitensporter en heb connecties met een huisarts die ook veel in de alpen klimt. Ze gaf aan dat het wordt afgeraden om boven de 2000 meter zware inspanning te leveren als je niet bent geacclimatiseerd. Als je dat wel bent (en dat zijn natuurlijk de mensen die om een bepaalde hoogte in de alpen wonen), en daar moet je wel de tijd voor nemen, dan kun je inderdaad wel hoger gaan en ook inspanning leveren.

Mijn VK gaf aan dat ze het afraadde om te gaan skiën (ben dan overigens ook al 21,5 week), vooral om de andere mensen om je heen. Zelf ski ik prima en al jaren, maar de vorige vakantie werd ik op dag 1 onderuit geboard. Ik had niets, maar ik moet er niet aan denken dat me dat nu gebeurd. Dus het wordt op haar advies langlaufen of sneeuwschoenwandelen of i.d., want daar had ze geen bezwaar tegen.

(Mensen die in de himalaya wonen hebben o.a. meer hemoglobuline waardoor ze meer zuurstof kunnen transporteren en daardoor hebben ze minder last van het lagere zuurstofgehalte in de lucht. )

klimmie

Sjana,

Ik kan het helaas niet met je eens zijn. Er wordt gewoon afgeraden om de hele tijd boven de 2000 meter te zijn als zwangere. En wel om de reden die hierboven genoemd wordt.......
Een vriendin van mij is skilerares in oostenrijk, en ook daar verteld de gyn dat je moet oppassen als je zwanger bent.............

Het zuurstof transport in je lijf is nu eenmaal anders/zwaarder als je op grote hoogte bent, en als je dan ook nog eens zwanger bent, waar zuurstof ook naar je placenta wordt vervoerd voor je kindje, dan zou ik me maar eens achter je oren krabben of je dat echt wilt als je zwanger bent.
Ik niet in ieder geval...........

Gr. Rimke

Daarnaast, hoeveel dorpen (en dus lokale zwangere vrouwen) zijn er op 1500 in europa?
Niet zoveel.............Val thorens is het enige geloof ik en daar wonen zeer weinig lokalen........

Terug
Bovenaan