HSG onderzoek!!

Hoi meiden,

Ben net terug van de gyn en ik moet volgende week donderdag terug komen voor een HSG test. En ik ben nu al zenuwachtig! Ik lees zoveel verhalen op internet, geen pijn tot de vreselijkste pijnen! Hoe hebben jullie dit ervaring?
De gyn nheeft ook nog gezegd dat we daarna alles op eene rijtje gaan zetten en dan moet ik nog 8 maanden wachten voor evt iui of ivf. Omdat je dan 2 jaar aan het klussen moet zijn geweest. was dat bij jullie ook zo? Want ik heb dus echt geen zin om nog 8 maanden te moeten wachten!!!
En dan komt er ook nog eens bij dat ik nu zo'n beetje mijn eisprong heb en het onderzoek is pas volgende week. Dus moeten we veilig vrijen!! Dus deze ronde kunnen we ook als verloren beschouwen!!!
Zoals jullie wel lezen ben ik een beetje depri! Ik ga lekker op de bank liggen en de rest van de dag weinig doen.

Gr Ester

Hoi Ester,
Ik heb het onderzoek 2 jaar geleden gehad. Was niet voorbereid door de gyneacoloog, maar uit ervaringsverhalen hoorde ik hoe het ging.
Las op internet een folder van het LUMC die adviseerden om thuis 2 naprosine in te nemen en niet alleen te rijden.
Schrok ik ook wel een beetje van, het probleem bij mij was dat mij baarmoeder gekanteld is en ze moeilijk mijn baarmoedermond konder pakken. Toen dat eenmaal gebeurt was ging het wel. Ik lag daar echt van "kom maar op, ga je gang maar" Eigenlijk zo van "verkracht me maar", zo voelde ik me. Ben heel blij dat ik het achteraf gedaan had, je weet waar je aan toe bent en of er echt iets aan de hand is. Bij ons doen ze daarna een kijkoperatie. In sommige ziekenhuizen doen ze gelijk een kijkoperatie en gaan HSG. Omdat je toch niet zoveel kunt zien als bij een kijkoperatie.
Wij hebben er voor gekozen om niet verder te gaan hierna en na 3 1/2 jaar werd ik zwanger. Maar helaas, afgelopen weekend een miskraam gehad. Ik was 10 weken zwanger. Ben nu bijna 37, dus de tijd dringt.
Gr. Juul

Hey Esther.

Ook wij moeten een HSG onderzoek ondergaan.
Vandaag een beetje ongi geworden dus morgen ga ik bellen voor een afspraak.
Ik heb van mijn gyn al medicijnen gekregen om van te voren in te nemen om de pijn een beetje te onderdrukken. Toch zie ik er ook tegen op.
De gyn had tegen ons wel gezegt om een afspraak te maken zodra ik ongi was geworden zodat ze het onderzoek kunnen doen VOOR de eisprong.
Heb ook een formulier meegekregen waar in staat wat het onderzoek inhoud.
Heb jij dat niet gehad?
Wens je in ieder geval veel succes, hoop dat het meevalt en alles goed is.

Groeten van Miena.

Hoi,

Ja ik heb een folder gekregen waar alles heel duidelijk in staat uitgelegd. Maar ik heb het niet op dit soort onderzoeken. (tja wie wel?) Maar ik zit me eigenlijk zelf gek te maken met het lezen van verhalen op internet. Ik moet voor het onderzoek 2 tabl naproxen innemen dus dat zal de meeste pijn wel wegnemen.

Jij ook succes Miena!
Bedankt voor jullie berichtjes,
Ester

hé meiden,

laat je van te voren niet bang maken voor je hsg test.
iedereen ervaart het anders.
sommige voelen wel pijn maar is te doen.
en anderen hebben idd. er veel last van.

ik hoorde helaas tot het laatste.
had veel pijn bij het inspuiten van de vloeistof.
en ook het afsluiten van de baarmoedermond deed gemeen zeer.
de pijn hield ongeveer 10 min. aan.
maar....daarna trok het langzaam weg.

probeer je te ontspannen.
en neem je man/vriend mee naar binnen.
die kan je geruststellen.
ik deed het alleen, en had daar achteraf toch spijt van.
(ps; je mag zowiezo niet alleen naar huis rijden!!)

suxes,
groetjes, jana.

Hoi,

Mijn man gaat zekers met mij mee. en ik zal zijn hand denk ik wel fijn knijpen!
En ik moet me idd niet gek laten maken, maar ja zenuwen.... ik laat het gewoon over mij heen komen het onderzoek met toch gebeuren.

ester

Hoi! Snap wat je bedoelt; moest een tijdje geleden voor een HSG om 14.00 uur, en zag er ontzettend tegenop. Heb van de gyn Naproxen gekregen met de instructie deze de avond ervoor en de ochtend van het HSG in te nemen. Op internet eens gezocht naar de werkingsduur van dit medicijn, en die bleek zeven uur te zijn. Werking start al na een uur. Als je één tablet de avond ervoor inneemt, heb je daar de volgende dag dus niets meer aan. De tweede zou net aan het eind van zijn werkingstijd zitten. (zoek op apotheek.nl maar eens op naproxen)

Ik heb dus (tegen doktersadvies in, heel fout dus!) op eigen houtje besloten de tabletten drie en twee uur voor het HSG in te nemen en heb daarnaast (ook op eigen houtje, wéér fout!) 3x2 paracetamol met coffeïne ingenomen, verdeeld over twee uur voor het HSG. Prettig was het niet, het dichtklemmen van de baarmoedermond heb ik als wat onprettig ervaren (en die woorden zijn ook voldoende; niet meer en niet minder), maar verder vond ik het goed gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niemand zover te krijgen dat ze op eigen houtje gaat experimenteren, maar misschien kun je eens overleggen met je arts of apotheker wat het verstandigst is.

Probeer goed te ontspannen, waarschijnlijk zullen ze er in het ziekenhuis zo veel mogelijk aan doen om het zo snel mogelijk af te ronden (in mijn geval stond de radioloog achter de schermen al klaar, zodat het zo kort mogelijk duurde). Er lag in ons ziekenhuis ook een washandje en  een handdoek op het toilet om me wat op te kunnen frissen en maandverband om eventuele restanten van contrastvloeistof op te vangen. Dat vond ik allemaal keurig verzorgd.

Je krijgt de voorlopige uitslag meteen, die wordt waarschijnlijk nog wel besproken maar je hebt wel direct een indicatie.

Veel succes, neem iemand mee, en om nog maar eens een open deur in te trappen: het is voor een goed doel!!

Liefs,
Leeuwedraak

Lieve Ester,
Het is inderdaad voor iedereen anders maar je weet waarom je het doet...
Die (jaren) lange - emotionele - pijn van het niet zwanger worden (of het krijgen van een miskraam) is vele malen erger dan de lichamelijke pijn van een HSG
Het is niet prettig maar probeer je idd zoveel mogelijk te ontspannen, het duurt geen uren , hou je daaraan vast
Mijn vriend mocht niet bij me blijven ivm de radioactieve straling maar moest bij de radioloog plaatsnemen
Bovendien mag je niet met je handen aan je buik zitten en dat is nu juist je eerste reactie bij het inspuiten van de vloeistof...
Maar nogmaals , het duurt maar even en is een belangrijke stap op weg naar de verwezelijking van je droomwens en daar hebben we toch ALLES voor over ??
Hopelijk valt de uitslag mee
En nog een positief puntje misschien: veel vrouwen worden na een HSG spontaan zwanger .... dus wie weet !!

Veel sterkte alvast maar maak je niet te druk

Liefs, SunshineJo

Terug
Bovenaan