Hier ook een baby die maar bleef huilen. Die eerste maanden was ik zo onzeker en helemaal over mijn toeren omdat het zo anders was dan ik het me voorgesteld had met baby. Ze was nergens mee te stillen. Alle tips hielpen niks. Hou haar savonds lekker beneden bij je op de bank en ga netflix kijken, werd er gezegd. Of ga met haar wandelen of autorijden. I wish! Alles dat we deden overprikkelde alleen maar meer. Ze huilde zo'n 9 uur per dag en hele stukken aaneen. Zelfs pappa kon haar niet even overnemen. Heel benauwend vond ik het, en ik kreeg het idee dat ze er helemaal niet wilde zijn. Overal vroeg ik naar de gouden tip, maar niemand kon echt helpen.
Wanneer het beter werd? Toen ik naar mijn moederhart ging luisteren. Alles dat me verteld is wat slecht voor haar is heb ik aan de kant geschoven. Buikslapen werkt? Prima! Ze wil alleen maar korte slaapjes doen en heel vaak eten? Prima! Ze kan er nog niet tegen dat we dingen ondernemen met haar? Prima! Ik ben volledig haar gaan volgen. En ontwikkelde daarmee een gevoel voor de dingen die haar stil kregen. Dus ja... Zoek andere ervaringen, maar pik daar vooral uit waar je zelf wat aan hebt.
Het huilen stopt. Soms na maanden pas, soms al vrij snel. In mijn geval bij ongeveer 14 weken oud werd het steeds iets minder. Eerst ben ik toe gaan geven aan buikslapen, toen aan vooral thuis blijven, toen aan haar slaapritme van idioot korte slaapjes en vaak eten. De avonden bleven erg. En omdat ze toch huilde, naar mijn gevoel door prikkels en moeheid van het vele huilen, ben ik gestopt met alle tips en heb ik haar gewoon in de cosleeper gelegd. Ik ben ernaast gaan liggen en heb haar handje vastgehouden terwijl ze zichzelf af en aan in slaap huilde. Binnen een week of 3 viel ze steeds sneller in slaap en werd ze vrolijker als ze overdag wakker was. Ik heb nog weken vanaf 7 uur in het donker naast de cosleeper gelegen, want ze voelde feilloos aan of ik er was, hoe diep ze ook sliep. En pappa was niet goed genoeg. Ik werd voor gek verklaard. Maar hee... Mijn meisje ging ineens spelen als ze wakker was, lachen, ontwikkelen. Kon ineens wat langer wakker zijn en stopte uiteindelijk ook savonds met huilen. Inmiddels is ze bijna 5 maanden en kan ik net weer naar beneden als ik haar op bed gelegd heb. Voor mijn gevoel zijn we nu pas op de rit. Ik ben ook pas sinds kort dingen gaan ondernemen met haar.
Ohja.. ze heeft wel een koemelkeiwitallergie, en een verandering van voeding hielp ook wel iets. Maar niet veel.
Nogmaals, dit is mijn weg. Niet perse de jouwe. Een vriendin van me heeft het eerste half jaar met een huilende baby gezeten. Het kan ook langer duren. Bewaar je geduld, hou jezelf voor dat het er over een jaar heel anders uit ziet en dat het huilen uiteindelijk stopt. Het is loodzwaar dus zorg goed voor jezelf waar het kan. En volg je baby.