Mijn tweede kindje was een onrustige en alerte baby. Niet weg te leggen, hazeslaapjes, alleen kalm aan de borst (en vaak dan nog onrustig) in de draagdoek. Medisch alles uitgesloten. Hartstikke gezond kind. In de buik al druk, sterk en krachtig. Ik had altijd wel al het gevoel dat dit kindje drukker is dan de eerste. En dat bleek zo.
In veel gevallen is er medisch niets aan de hand. Dit huilgedrag zegt vaak heel veel over het karakter en temperament van je kindje. Dit zijn vaak baby's die sneller willen dan ze op dat moment kunnen. Naarmate zo'n babytje ouder wordt, steeds meer kan en dus ook de omgeving beter gaat begrijpen, wordt het huilen ook minder. Huilbabys zijn vaak intelligente kinderen (zoek maar eens op internet). Eerder was ik wel eens bang dat mijn kindje door dit moeilijke huilgedrag een kind met 'probleem gedrag' zou worden maar dit is dus niet zo.
Bij ons zoontje ben ik met ongeveer 5 weken rust, ritme en regelmaat in gaan brengen. Ik hiel mij heel strak aan de wakkertijd. Mijn zoontje gaf weinig slaap signalen omdat hij dus vaak overstuur was.
Ik bakerde in met de pacco doeken die in het ziekenhuis worden gebruikt en de eerste maanden droeg ik hem ook veel in de draagdoek. De slaapjes in zijn wieg heb ik hem echt moeten aanleren. Baby's moeten ook nog leren om zelf in slaap te vallen. Ze hebben daarbij de hulp, het vertrouwen en de rust van hun ouders nodig.
De eerste weken huilde hij veel voor het inslapen maar doordat ik consequent rekening hiel met de wakkertijd gingen de slaapjes overdag steeds beter. Dit kostte wel heel veel geduld en het lukte ook niet meteen. Ik moest echt volhouden. Gelukkig was mijn man de eerste weken veel thuis waardoor hij zich over mijn oudste kon ontfermen. Anders had ik niet geweten hoe ik dit had moeten doen met nog een peuter in huis.
Ik heb ook hulp gezocht bij de huisarts. Want ik zat o.a. door het overmatige huilen en de uitputting totaal niet lekker in mijn vel. Ik zat tegen een postnatale depressie aan. Ik had last van paniek, durfde mijn baby bij niemand achter te laten omdat hij alleen bij mij aan de borst enigszins even stil bleef. Zwaar was dit maar we zijn er toch goed doorheen gekomen.
Ik heb ook hulp gekregen van een oudercoach. Zij doet baby massage en begeleid ouders met een huilbaby. Veelal de mentale kant. Wat roept dit huilen bij je op? Hoe kan je je kindje helpen ontspannen, hoe kan je zelf ontspannen. Maar ook, heb ook voor het huilen van je kind, wat probeert je kindje je duidelijk te maken. Heeft hij pijn of is hij gefrustreerd. Mag hij ook van je huilen? Uiteindelijk voelt jouw baby jouw angst en spanning feilloos aan wat hem geen veilig gevoel geeft.
Het huilen werd niet minder. Omdat ik denk dat hij hier door heen moest. Maar ik werd wel zelfverzekerder. Ik leerde de situatie voor nu te accepteren: het blijft immers niet altijd zo. Ik kreeg handvatten om met mijn eigen angst en onzekerheid om te gaan, ik leerde hulp te accepteren. Gaandeweg naarmate mijn kindje ouder werd ging het steeds beter
Nu is hij ruim 1.5 jaar. Een ondernemde dreumes, hij ontwikkelt zich in rap tempo. Ik geniet echt elke dag van hem.
Ik heb mezelf tijdens mijn verlof ziek gemeld. Naar mate mijn verlof af liep, liep de spanning bij mij op. Hoe moet ik gaan werken als ik mezelf zo labiel voel? Daarbij kon ik mijn kindje zo niet achter laten. Blijkbaar had hij mij nog nodig en hadden we allebei meer tijd nodig om te wennen. Doordat ik mezelf heb ziek gemeld kon ik het werken loslaten en mezelf eerst richten op mezelf, mijn kindje en de rest van het gezin. Beetje bij beetje ging het met mijn kindje beter en dus ook met mij. Langzaam aan ben ik met werken gaan opbouwen.
Ik kijk hier heel positief op terug. Als ik toch was gaan werken was het helemaal mis gegaan met alle gevolgen van dien. Dan lig je nog langer uit de running en zijn de gevolgen voor je gezin.
Ik wil je dus echt de tip geven om voor jezelf en je gezin te kiezen. Het werken komt later wel weer. Als je goed in je vel zit en thuis loopt alles op rolletjes kun je ook pas weer prestaties leveren op je werk.
Jullie komen hier uit. Echt.
Liefs