huilbabys en inbakeren

Hallo patty en andere moeders,

Patty ik wilde graag reageren op je berichtje over je zoontje die veel huilt.
Zelf ben ik moeder van Daan (geb: 15 juli 2004) en daarnaast werk ik als wijkverpleegkundige op een consultatiebureau. Ik hoop dat andere ouders (met een 'huilbaby') wat hebben aan mijn advies.

Daan heeft de eerste 12 weken van zijn leventje extreem veel gehuild, maar uiteindelijk bleek de oorzaak van het huilen een medische: hij bleek een aangeboren afwijking te hebben aan zijn urinewegen en is inmiddels 2x geopereerd en nu een hele lieve, blije baby. (met wel de nodige buien hoor!)

als geen ander weet ik (nu ook uit de praktijk!) hoe het is om een huilbaby te hebben. radeloos en machteloos werd ik ervan!
mijn advies: sluit eerst een lichamelijke oorzaak uit.
als je kindje daarna nog veel blijft huilen en erg onrustig is, is het zeer raadzaam om te gaan inbakeren (ook al lijkt je kindje in het begin tegen te sputteren)! je moet eerst wel kijken of er geen medische argumenten zijn om niet in te bakeren (b.v. heupdysplasie, koorts etc). inbakeren brengt te samen met veel rust, regelmaat en ritme voor jou en je kindje rust. dit klinkt misschien ouderwets maar dit werkt echt als je een huilbaby hebt! een goudentip voor ouders die radeloos zijn met hun 'huilbaby': het boek 'ínbakeren en regelmaat van Ria Blom' is heel goed en werkt in heel veel situaties!

Ik heb uit eigen ervaring gezien dat baby's door het huilen totaal uitgeput kunnen zijn waardoor ze niet meer in slaap kunnen vallen en erg onrustig zijn. (ze lijken actief en hyper, slaan onrustig met de armen heen en weer en kijken vaak met grote ogen in het rond, maar zijn in werkelijkheid extreem moe) je komt dan in een visieuze cirkel terecht en die kan d.m.v. duidelijke regelmaat en inbakeren doorbroken worden.

ik baker mijn zoontje Daan nog steeds in en hij heeft daar veel, heel veel baat bij! ook van ouders op het consultatiebureau hoor ik veel goede berichten! Laat je daar ook informeren, wijkverpleegkundigen kunnen je meer informatie geven en het inbakeren voordoen. let wel: sluit eerst een medische oorzaak uit en kijk of het inbakeren geschikt is voor jou baby en sta 100% achter de keuze die je maakt!

veel succes en heel veel sterkte!!!
(ik hoor wel of het wat is?!)

groetjes, Karlijn
 
Hallo,

Ook ik bakker mijn zoontje in !
Nadat hij geboren was in maart (dus inmiddels 7,5 maanden) begon hij zo'n 2 weken erna te huilen en was hij extreem onrustig, voornamelijk het in slaap vallen was erg moeilijk.
Na vele bezoekjes aan het bureau was ik ten einde raad zodat ik naar inbakeren heb gevraagt.
Ik kreeg het pakket mee om het uit te proberen, na heel veel 'strijd' en een slechte begin periode zowel voor hem als voor mij begon het te werken (sta er wel 100% achter).
En nu hij slaapt voortreffelijk, het is een compleet ander kind geworden.
En als we hem (inmiddels) in een slaapzakje met de armschaten dichtgenaaid neerleggen is hij zo in slaap, wel na een zelfde ritueel en de juiste bedtijdtijden (maar dat is even zoeken).
Mijn inbakerdoeken zijn inmiddels al uitgeleend want die heb ik zelf aangeschaft want mocht er in de toekomst nog een kleine bij komen weet ik een ding zeker nadat alle medische problemen uitgesloten zijn ga ik weer inbakeren.
Wat een rust !!

Heel veel succes

groetjes wendy
 
hoi allemaal!
Bedankt voor jullie lieve reacties! Doet een mens goed! Ik moet zeggen dat het de laatste dagen (2) vrij goed gaat... ik klop het af hoor, want dit gevoel heb ik vaker gehad; het is weekend het lijkt allemaal relaxed te gaan zodra papa thuis is, maar als mama het op maandagmorgen weer alleen moet doen... ho maar! Haha! Maar hij heeft zowaar al 2 nachten doorgeslapen!! YES! We komen tot rust! En dit dus ingebakerd!! Ik denk toch dat dit een oplossing voor ons is! Super! Gister overdag ook een paar keer ingebakerd maar vandaag heb ik gewandeld dus dan slaapt hij sowieso wel in de wagen en vanavond lag hij bij papa op schoot te slapen dus dan vouwen we zijn armpjes in zijn badcape. Dat werkt ook. Wat heerlijk zeg! Hij slaapt heel veel opeens; zal hij dat toch nodig hebben gehad?!

Ik vraag me wel nog af waarom hij alsmaar aan zijn hoofdje zit, ga morgen meteen even vragen op het CB. Ik las al over het Kiss syndroom, moet ik dat uitsluiten door naar een huisarts te gaan? En ik baker hem nu dus al in, zonder dat ik eerst medische dingen heb uitgesloten, is dit riskant dan?

En hij is vandaag dus 8 weken; moet ik dan ook al een ritme gaan aannemen, zoiets als 2 uur slapen, 2 uur op? Hij slaapt nu (deze dagen) wel meer dan dat, en als ik zie dat hij van driftigheid niet in slaap kan komen baker ik hem in. Dat helpt maar ik kan hem dus nog niet wakker in zijn bedje leggen, dat pikt hij nog niet, of moet ik dat wel doen? Ik dacht dat hij daar misschien nog te klein voor is, om mij "uit te proberen" zeg maar??

Die site van bakerzak.nl is inderdaad super, want ik vind het nogal een gedoe met die lakens al vind ik de prijs wel hoog; zou je zelf niet zoiets kunnen maken? Of is dat niet veilig? Ook handig voor de papa's en oppas enzo, want die durven niet echt in te bakeren, en dat snap ik wel.

Hé, onwijs bedankt he, en ik hoop dat iemand me nog wat tips kan geven op bovenstaand!!
 
Hoi

Mijn dochtertje van bijna 10 weken slappt snachts super over het algemeen van 20.00 uur tot 7.00 uutr zonder wakker te worden. Ze valt ook gelijk in slaap geen enkel probleem dus. Maar overdag is het een ramp om haar in haar eiegn bedje te laten slapen ze is bek en bek af maar vecht tegen haar slaap met als gevolg dat ze na een uur nog niet slaapt, ik haar dan maar in de draakzak neem, en mevrouw binnen 5 min slaapt. Ik zit ook te denken aan overdag in te bakeren. Maar wat voor doeken gebruik je daar voor, moet het echt speciale zijn??

Wat ik wel vreemd vind is dat ze savonds dus wel perfect inslaapt en blijft slapen, maar ovedag dus echt niet terwijl ze echt moe is.

wie o wie heeft er een tip
 
ik heb gewoon lakens op maat geknipt, dat vouwt lekker soepel om hem heen maar je kunt het beste even het boekje over inbakeren lezen van Ria Blom, dat is echt ideaal!
Succes
 
Fijn om te horen dat meer mensen dit probleem hebben. Onze dochter slaapt 's nachts ook prima, maar overdag is het een drama. Ze slaapt wel in mijn armen, maar zodra we haar in haar eigen bedje leggen dan zet ze het op een brullen. Ook zij zit steeds aan haar hoofdje, ze krabt steeds achter haar oren. We hebben al uitgesloten dat het allergie is. Maar wat wel...
Morgen moet ik naar het cb, ik ga ook maar eens informeren naar het inbakeren, misschien helpt het bij ons ook wel!
 
Hoi allemaal,

ik reageer maar even op verschillende berichtjes, hopelijk hebben jullie wat aan mijn tips.

inbakeren kan geen kwaad als je kindje maar geen koorts heeft, (verdenking) op heupdysplasie, in stuit lag of 24 uur na een vaccinatie.
als je wel tijfelt over het feit of er iets medisch aan de hand is, zou ik dit laten controleren bij je cb-arts of huisarts. bij het kiss-syndroom zijn vaak nog meerdere symptomen aanwezig dan grijpen achter de oren.
het grijpen achter de oren of in het nekje naast de oortjes is bij kinderen vaak een teken van vermoeidheid! dit deed mijn zoontje ook heel erg (en doet íe nog steeds als hij moe is)! (als jullie het nieuwe groeiboekje hebben moet je daar maar eens in kijken. daar staat een bladzijde in met lichaamstaal van een baby!)

verder is het belangrijk om bij het inbakeren je kindje juist wel wakker in bedje te leggen! (het zal dan ongetwijfeld eerst gaan huilen, maar moet aan het nieuwe proces wennen!).
je ziet trouwens vaak bij huilbaby's / onrustige baby's dat ze overdag alleen slapen bij papa/ mama in de draagdoek en snachts aan één stuk doorslapen (in bed). dit is puur een teken van over-vermoeidheid!

voor heel veel andere informatie en tips omtrent huilbaby's / onrustigheid van je baby is het boek 'regelmaat en inbakeren' van ria blom echt helemaal geweldig!!! aan dat boek heb je als ouders ongelofelijk veel! (dit is trouwens een ander boek dan 'inbakeren'van ria blom). zelf gebruik ik het boek nog wekelijks als handleiding en tijdens het vele huilen / onrustigheid van mijn zoontje was het boek echt mijn redding...

voor meer informatie over inbakeren kun je ook terecht op www.inbakeren.nl daar kun je ook speciale (pac&co) inbaker doeken kopen. (zelf baker ik mijn zoontje in met 2 lakentjes, op maat gemaakt.)

veel succes iedereen!

groetjes, karlijn

ps: iemand vroeg mij hoe ik wist dat mijn zoontje een aangeboren afwijking had aan zijn urine wegen: dat kwam omdat hij ernstig ziek werd en in het ziekenhuis is onderzocht (en behandeld). daarnaast plaste hij ook niet met een straal. overigens ben ik tijdens 2,5 week ziekenhuis opname van mijn zoontje gewoon doorgegaan met inbakeren en dat doe ik nog steeds!
 
Terug
Bovenaan