huilbabys en inbakeren

Hoi allemaal,
Ik voel me altijd aangetrokken tot verhalen die over inbakeren gaan. Mijn zoontje is inmiddels al 13 maanden, dus eigenlijk hoor ik hier niet meer, maar ik zou echt iedereen met een huilbaby/onrustige baby het inbakeren warm aanbevelen! Voor ons was het echt een redmiddel! Doodmoe waren we van al dat gehuil, waarvan we eerst niet wisten waarom... Mijn zoontje was vanaf de geboorte erg onrustig en huilde driekwart van de dag. Hij sliep nauwelijks. De bv liep totaal niet en hij lag helemaal stijf gespannen achterover in zijn bedje. Na een paar weken werd al het kiss-syndroom vastgesteld, waar hij een tijdlang voor behandeld is. Het werd daardoor beter, hij was niet meer zo gespannen, maar het huilen en de onrust bleef. Toen ben ik daarnaast gaan inbakeren. Wat een verademing! Hij sliep overdag! Een openbaring voor ons. Ik heb hem ingebakerd tot hij ruim 9 maanden was. Toen ging hij zichzelf loswurmen, dus hij was er aan toe om er mee te stoppen. Dat ging ook best snel goed, na even een periode van wennen. Overigens is later ook nog vastgesteld dat hij in behoorlijk ernstige mate allergisch is, o.a. voor koemelk en diverse eiwitten. Ook ontwikkelde zich een heftig eczeem, waar hij natuurlijk door de jeuk ook veel last van had. De onrust heeft bij hem dus meerdere oorzaken gehad. Het kind zat niet lekker in z'n vel (en wij dus ook helemaal niet, dat zullen alle ouders van huilbaby's herkennen!). Toch zorgde het inbakeren voor rustmomenten op de dag (hij kon weer slapen!) en voor een goede nachtrust, waardoor ook wij beter uitgerust waren en dus overdag weer meer konden verdragen. Ik ben tot op de dag van vandaag overtuigd van het nut van inbakeren. Het geeft écht rust in het gezin!
Overigens merk ik dat ik ook nu -zonder inbakeren- nog steeds de structuur van de inbakerperiode aanhoud in het gezinsleven. Wakker wegleggen, zelf laten inslapen in zijn eigen bedje, bij het wakker worden ook een vaste volgorde van spelen/verzorgen/verschonen/eten en drinken en wat je al niet meer doet met je kind. Structuur is en blijft voor mijn kindje hét sleutelwoord! Een nette, opgeruimde kamer, een overzichtelijke box of speelkamer, vaste tijden, vaste rituelen, en daarmee gaat het voortreffelijk. Maar o wee als een dag eens anders loopt... Dan zie ik diezelfde onrust weer boven komen! En dan hebben we 's avonds voor het slapen gaan weer een heus 'feestuurtje'!
Misschien heb je niet veel aan mijn verhaal, maar ik bedoel het eigenlijk vooral als illustratie van hoe het inbakeren en het aanbieden van structuur in onze situatie geholpen heeft! Echt een aanrader! Natuurlijk loopt het ook hier soms nog gigantisch in de soep, maar ik heb in elk geval wat handvaten om mijn kind weer veiligheid en zekerheid aan te bieden, waardoor hij weer beter in zijn vel zit.
Ik leef écht mee met alle ouders van huilbaby's. Het is een onderschat probleem,("Alle baby's huilen wel eens, hoor", die opmerking kennen jullie vast wel!) het kan écht een lijdensweg zijn. Heel veel sterkte, veel geluk met je kindje, probeer er ook van te genieten. (En schaam je niet als je huishouden - net als bij mij - een chaos is soms! Soms ben je doodop, al doe je de hele dag niets... Het vreet je aan, zo'n huilbaby.)
Sorry voor dit lange verhaal.
Heel veel succes!
Gr. Lies
 
Hoi Meiden,
Wat een goede verhalen over inbakeren! Wij hebben er ook zo een. We hebben onze zoon, omdat hij zoveel huilde en niet kon slapen ook ingebakerd. Eerst kon hij niet zelf in slaap vallen, maar later ging dat opeens ook veel beter (met een speentje, dat hij in het begin nog niet kon vasthouden). Hij is nu 7 maanden en we bakeren hem nog steeds in. In een lakentje. Hij wurmde zich eerder steeds los, maar dat was bij hem nog geen teken dat hij het zonder kan. Zonder gaat hij gewoon spelen. Als hij midden in de nacht los is dan gaat hij ook spelen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Dus we bakeren hem nog steeds in. Werkt echt perfect, ook voor jezelf. Hij heeft wel nog een tijdje moeilijk geslapen, omdat we hem niet konden wegleggen. Zo, wat was dat vermoeiend zeg. Je moet één keer besluiten om daarmee te stoppen. Heel moeilijk, maar er is geen andere optie. Dus laten huilen. Toen wij daarmee zijn gestart ging het meteen goed: helemaal niet huilen, speen en slapen! Het was ongelovelijk en het einde van een zeer vermoeiend tijdperk! Het lijkt trouwens wel of hij in het begin genoeg heeft gehuild voor nu, want nu huilt hij bijna nooit meer. Heel af en toe, als hij naar bed moet of als hij heel moe is. Geen huiluurtje(ssss) meer.

Veel succes allemaal!
Groetjes,
Machteld
 
Ik heb ook t boek van Ria Blom gelzen en vindt de regelmaat ook geweldig, alleen wel moeilijk als je al een kind hebt. Dan wil je toch ook wel eens met haar naar Sinterklaas toe of iets anders, maar in het boek lees ik dat ik maar beter zo veel mogelijk thuis kan blijven. Bovendien moet ik mijn oudste dochter van school halen, naar ballet brengen, noem maar op. Dan moet de baby in de auto, want de school is ver weg. Kortom, als er maar niets is verder, kan ik me prima aan het schema houden, maar wanneer moet ik Sint inkopen doen of al die ander dingen? Kortom, ik voel me erg in tweestrijd door dit boek! Wie herkent dit?
 
Terug
Bovenaan