Huilen na middagslaapje.

<p>Hallo, </p><p>Mijn zoon van 1 jaar en 9 maanden wordt al geruime tijd af en toe na zijn middagslaapje huilend wakker. Niks is dan goed. Hij wilt niet aangekleed worden, niet ergens zitten of liggen maar ook niet vastgehouden worden, niks eten of drinken, geen boekje helemaal niks. Hij blijft hysterisch huilen. Het lijkt niet echt alsof hij pijn heeft maar meer dat hij enorm emotioneel is. Hij heeft het alleen na het middagslaapje, logica van hoe lang hij slaapt ofzo zit er niet in. Al lijkt het net iets vaker voor te komen als hij nog moe is (langer in bed laten liggen, of in ons bed samen liggen werkt niet). </p><p>Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn of tips hoe te handelen. Of bij wie we hiermee eventueel terecht zouden kunnen. </p><p>Het komt denk ik gemiddeld iets meer dan een keer per week voor. </p><p>Heel erg bedankt alvast. </p>
 
Oh dit is zo herkenbaar! Onze zoon is 22 maanden en zit nu een tijdje in de overgangsfase tussen 1 en 2 dutjes. Er zijn dagen dat hij in de ochtend een dutje doet (meestal tussen 10 en 12) en dan red hij het echt niet tot 19.00, dus moet ik hem meestal tussen 16.00 en 17.00 nog een keer op bed leggen omdat hij anders echt omvalt. Als hij dan uit bed komt is meestal niks meer goed; hij wil dan niet eten, niet drinken (terwijl hij dan meestal wel z'n tussendoortje nog krijgt) en heeft echt peutergedrag tot en met. Als hij één dutje doet, slaapt hij tussen 12.00 en 14.00u en redt hij het meestal wel tot 19.00u. Wat bij ons goed werkt is afleiding. Ik zet een filmpje op (op telefoon of even tv aan), zodat hij even met zijn emoties ergens anders heen kan. Als hij dan rustig is, dan kan hij weer wat drinken of iets eten en dan is het meestal daarna wel over. Ik heb ook het idee dat hij dan gewoon honger/dorst heeft of inderdaad niet helemaal uitgeslapen is. Dus wellicht dat je zo iets kunt proberen? Gelukkig is het een fase, maar die fase kan wel lang duren, pff!
 
"Goed" om te horen dat we niet de enige zijn. 
Bij ons kan het bijna geen honger of dorst zijn. Hij eet voor het slapen gaan. 
T.v. heb ik wel eens een keer geprobeerd en dat werkte wel. Maar wij zijn niet zo'n voorstander van teveel tv kijken en hij vraagt de hele dag om Nijntje te kijken. Ik wil hem niet aanleren dat wanneer hij huilt hij Nijntje mag kijken. 
Meestal werkt het wel om naar buiten te gaan wandelen. Maar egens anders mee afleiden lukt niet, sterker nog dan wordt het vaak nog erger. 
Ik vind het wel heel mooi hoe je het omschrijft "zodat hij met zijn emoties ergens anders heen kan". Want dat is precies wat ik zoek. Ik zal nog eens goed daarover nadenken. 
Heel erg bedankt voor je reactie en hopelijk is jouw zoon er ook snel vanaf. 
 

Bij ons een periode ook zo geweest.. hysterisch zonder duidelijke reden na het dutje.. is na een tijdje gewoon vanzelf over gegaan.. gewoon knuffelen en er zijn ... zou idd ook niet met de tv afleiden maar gewoon door andere dingen die die leuk vind.. en anders gewoon wachten tot het over is
 
Dank je wel, ik hoop dat het een keer overgaat. Duurt toch al zeker een half jaar :-(. Toevallig de afgelopen vier dagen elke dag. 
 
Onze zoon heeft dit ook een periode gehad. Was alleen af te leiden met televisie. Niets anders hielp. Uiteindelijk hield deze periode vanzelf weer op (heeft denk ik wel een jaar geduurd...)
 
Terug
Bovenaan