huilen?

Hoi, onze dochter heeft hetzelfde gehad vanaf ongeveer haar 3e tot 8e week. Volgens het consultatiebureau komt het heel vaak voor dat kindjes tussen 19.00 en 23.00 huilen. Schijnt iets te maken te hebben met het inzetten van de schemering? Anyway, veel van mijn yoga-vriendinnen hadden precies hetzelfde. Rond haar 8e week was dit echter ineens voorbij. Nu is ze nog wel wakker van 19.00 - 21.00 uur, maar valt ze daarna in een diepe slaap. Wat misschien ook helpt (als je kindje dat tenminste fijn vindt) is om 's avonds een badje te geven (met Zwitsal of Weleda Weltrustenbad). Onze dochter werd daar zo rozig van dat ze snel in slaap viel. Succes!
 
dag Klavertjeviertje,
Ik heb een zoon van nu 2,5. Hij heeft in het begin alleen maar gekrijst. Ik werd er letterlijk gek van en ben daarna (ook nav de bevalling) in een post natale beland.
Ik kreeg van de verloskundige de tip om naar een ostheopaat te gaan. Dat is geen alternatiev genezer zoals veel mensen denken, maar een manueel therapeut die meer dan 10 jaar gestudeerd heeft. Hij/zij masseert aan de buitenkant organen, spierweefsel enz. weer in de juiste plaats. Normaal gesproken zijn 3 behandelingen toereikend maar ik ben 8 keer teruggeweest met mijn zoontje. Zijn bekken waren wat gedraaid, zijn ruggenwervel stond scheef en hij had een flinke hersenschudding vanwege de bevalling.
Een kind moet namelijk nogal wat doorstaan voordat het 'jouw kanaal' uit is. Na drie maanden huilde hij maximaal een kwartier per dag. Ook heb ik les gehad in het erkennen van signalen bij je baby. Hij/zij is echt gebaat bij de ouderwetse regeltjes rust, regelmaat en (nu niet meer zo van toepassing) regelmaat... Blijf naar je baby kijken. Gaat hij met zijn/haar vuistjes naar de ogen; hop naar bed (niet in de box, die is niet om te slapen, maar om lekker in te liggen). Kijkt je kind van je weg; signaal dat hij/zij genoeg prikkels heeft gehad. Wil je dat hij/zij rustig gaat slapen? Leg 'm voor het slapen gaan 5 minuutjes alleen in de box, om alle indrukken van die dag te verwerken. (tv ffe uit).
En...(lekker makkelijk) probeer rustig te blijven. De baby voelt haarfijn aan wanneer jij onrustig bent. Geef''m dan aan je partner, dan kan jij stoom afblazen. Of...(ideaal als dat kan) laat hem/haar zo vroeg mogelijk wennen aan af en toe een nachtje bij je (schoon)moeder...kun je ook even op adem komen en even aan jezelf denken.
En echt waar.....ik heb heeel diep gezeten...en het komt echt goed!
 
Onze dochter heeft de eerste 8 weken heel veel gehuild, op een gegeven moment huilde ik zelf iedere keer als zij huilde. Ik heb lang geperst bij de bevalling, het was heel heet toen ze geboren werd en ze heeft de eerste dagen niet gedronken, we zijn terug moeten gaan naar het ziekenhuis en het duurde 5 weken voordat ze zonder hulpmiddelen aan de borst dronk. Een heleboel onrust dus. Je krijgt van iedereen adviezen ('je verwent haar' was veel gehoord..., 'je moet haar inbakeren', enz.) en hebt het gevoel dat je je eigen gevoel en instinct helemaal kwijt bent. Maar 2 goede raden heb ik  onthouden en breng ik nog steeds (ze is nu 16 weken) in de praktijk. Een oppasoma die heel veel kindjes onder haar hoede heeft gehad, zei dat ik de belangrijkste was voor mijn dochter en dat als ze huilde, ze mij gewoon nodig had. En is het niet geweldig dat je kindje in de gaten krijgt dat jij er voor haar bent als ze je nodig heeft? Een ander advies kreeg ik van een mevrouw via internet, die ik verder nooit gezien heb. Ze raadde me aan met de stroom van mijn dochter mee te gaan in plaats van er tegen te vechten. In de praktijk betekent dat dat ik gewoon kijk naar mijn kleindje om te weten wat ze op dat moment nodig heeft. De eerste 2 maanden hebben we elke avond met haar op de arm gezeten tot diep in de nacht. Overdag sliep ze alleen als ze in ons bed mocht liggen. Sommige dagen voedde ik wel 10 tot 12 keer. Op een bepaald moment voelde ze zich veilig genoeg en nu speelt ze het liefst alleen in de box en kraait van plezier. Ze zit nu ontzettend goed in haar vel doordat ze zelf steeds aan kan geven waar ze aan toe is. 's Morgens wordt ze met een big smile wakker. Ze slaapt door vanaf 12 weken en zit nu op 5 voedingen. Ik ben heel blij dat mijn kleintje zich niet alleen heeft gevoelt en zich niet in slaap hoefde te huilen, hoe stressvol en onpraktisch die eerste tijd ook was. Mijn lactatiekundige zegt steeds dat alle energie die je er in het begin in stopt, zich dubbel en dwars terug betaalt. Daarbij ben ik wel 3 keer naar de osteopaat geweest en bijna niet van huis geweest in die tijd, omdat ik denk dat het al moeilijk genoeg is om te wennen aan die grote wereld. Probeer je kind te geven wat hij of zij nodig heeft, ze weten zelf heel goed wat ze willen. Sterkte en succes, alles komt goed.
 
he klavertjevier,

Wat vervelend dat jullie zoontje zoveel huilt. Je krijgt in die tijd heel veel adviezen, waar je of niks mee kunt of die je zelf niet wilt uitvoeren.
Je schrijft dat jullie zoontje huilt  zodra je hem neerlegt. Mijn nichtje heeft dit ook gehad. ZE is toen onder behandeling van een osteopaat geweest en die kwam erachter dat er ergens iets vastzat in haar nek of rug. Na de behandeling was er niks meer aan de hand en kon ze gewoon op haar rug liggen. ZE had gewoon pijn en daardoor begon ze te huilen.
Dit hoeft bij jullie mannetje natuurlijk niet de oorzaak te zijn, maar je zou het altijd kunnen proberen.

Misschien kun je in z'n bedje een gedragen t-shirt van jou leggen. Zo heeft hij toch jouw geur bij zich en helpt dat hem om in slaap te komen.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Anninas
 
Terug
Bovenaan