Huiluurtje

Hallo moeders,
Onze zoon van 4,5 mnd heeft 's avonds rond etenstijd altijd zijn dagelijkse huiluurtje. Het enige wat hij eigenlijk wil, is de hele tijd op schoot zitten, maar ja, dat gaat niet als je eten op hebt staan, aan het eten bent of met de afwas bezig bent.

Hij mankeert echt niets, het is puur van zich af huilen wat hij doet. Alleen... wij kunnen er zelf niet zo goed meer tegen! Hij heeft de eerste 3 maanden 6 a 7 uur per dag gekrijst. Als hij nu huilt, voelen we echt dezelfde stress als toen weer door ons heen gieren.

Wie heeft tips om dit onplezierige moment zowel voor hem als voor onszelf wat aangenamer te maken?
Alvast bedankt.
Els
 
Hoi
Onze dochter (nu 5 maanden) had ook altijd een huiluurtje (of huilavondje) vanaf 20.00 uur 's- avonds. Om treurig van te worden (ik ging rustig mee staan brullen, dan zei mijn man "nu heb ik allebei mijn meisjes aan het huilen, wie moet ik nu eerst gaan troosten?").
Wat bij ons geholpen heeft is het volgende:

In het begin wachtte ik altijd tot onze dochter ging huilen voordat ik door had dat ze moe was. Ze is namelijk de hele dag door vrolijk (gelukkig maar) en geeft daardoor nauwelijks aan dat ze over haar grens heengaat. Toen ben ik begonnen met ze bij de eerste kik meteen in bed te leggen. Zodra ze maar enigzins begon te mieren....meteen naar je bedje. Dit deed ik zowel overdag als 's-avonds. En dan niet laten slapen in de box of de kinderwagen, maar in haar eigen bedje, en haar daar in slaap laten vallen. Dus al naar bed brengen als ze nog wakker was, en elke keer het naar-bed ritueel precies herhalen (muziekdoosje opdraaien, rolluik naar beneden, kusje van mama en dan gewoon meteen weggaan). Tot mijn verbazing ging ze dan toch braaf slapen, soms lag ze nog 5 min. te protesteren daarna werd het stil, en als ik dan na 15 min. ging kijken lag mevrouw lekker te slapen. Geloof het of niet...sindsdien was het over met het huiluurtje. Wij denken nu dus zelf dat ze gewoon erg veel last van haar vermoeidheid heeft gehad, maar dat niet aangaf doordat ze altijd zo vrolijk is. Het is misschien de regelmaat en rust die het em gedaan hebben.

Ik wens je in elk geval veel sterkte met je zoontje, en ik hoop dat het huilen gauw mindert. Je kunt er inderdaad wanhopig van worden, maar bedenk dat de stress die jij voelt, die voelt je kind ook dus misschien is het wel een vicieuze cirkel waar je in zit.
Nou, veel succes !!
 
Net zo als in het bovenstaande verhaal hield ik ook mijn dochtertje te lang wakker. Op een gegeven moment had ook ik de hele dag een ontroostbaar dochtertje in mijn armen. Ik snapte het maar niet, ik had haar toch lekker bij me in m ´n armen?????
Gelukkig kwam mijn moeder met het goede antwoord; misschien is ze moe, leg haar maar lekker in haar bedje. Ook bij mijn dochtertje was het even nog pruttelen maar al snel was ze in een diepe slaap.
Nu is mijn dochter inmiddels 17 maanden en slaapt nog maar 1 keer per dag. Om half 1 breng ik haar naar bed ook al lijkt ze niet moe. Als ik na een kwartiertje ga kijken dan is ze of diep in slaap of ze ligt rustig te kletsen tegen haar knuffels. De regelmaat en rust doen haar dus nog steeds goed!!

Ondanks deze "handeling" had onze dochter toch wel zo af en toe haar normale huil-uurtjes want dat hoort er toch bij. Vaak waren de buikkrampjes toch wel de boosdoeners. Een lekker warm badje of een kruikje op haar buikje hielpen dan goed. Als het rond (onze) etenstijd was dan gingen we gewoon na dit huiltje eten. Je eten smaakt namelijk toch niet als je kindje ligt te huilen.

heel veel succes!!!

Laat ons eens horen of het beter gaat.


 
De meeste kinderen hebben op dat tijdstip erg last van huil uurtjes. Zelfs oudere kinderen kunnen rond 5 uur wat vervelend worden. Ze moeten dan gewoon even rustig aan doen. Als ze nog heel klein zijn kunnen ze inderdaad het beste naar bed. Als ze ouder zijn kun je een televisie uurtje inlassen voor je kind. Als je tegen de tv bent en je kindje is groot genoeg dat ie je kan helpen bij het koken, dan vergeet hij/zij te zeuren en te huilen. Ze kunnen helpen met groente te wassen. Kinderen vinden water erg leuk.
Ik hoop dat ouders hier iets aan hebben.
 
Mijn dochter doet ook aan huiluren en 's avonds doe ik haar nu ook meestal echt naar bed in het donker en dat helpt wel en rond etenstijd zet ik haar vaak in de maxi cosi bij de eettafel en dat zit ze er dus ook bij. Soms helpt dat ook wel, met de nadruk op soms.
 
Mijn zoontje heeft vaak 's avonds rond een uur of 9 een huiluurtje. Eerst vond ik dat heel vervelend en raakte ik daar heel gespannen van. Maar inmiddels laat ik het gewoon over me heenkomen, neem hem bij me, wieg hem een beetje en laat hem maar huilen. En ik heb gemerkt dat ik er daardoor veel ontspannender mee omga waardoor hij zich ook beter laat troosten. Als jij voor jezelf het gevoel hebt dat hij van jou wel even mag huilen is het voor jullie beiden beter te doen. Maar misschien makkelijker gezegd dan gedaan.
 
Alvast bedankt voor deze snelle reacties!
Ik denk dat ik maar eens probeer hem overdag iets eerder naar bed te brengen. Als ik 'm tijdens zijn huiluurtje nog in bed leg, blijft 'ie toch gewoon doorhuilen, dan is het gewoon te laat.
Hoe lang kan ik een kindje van 4,5 maand ophouden? Nu is hij meestal 2 uur wakker en dan gaat hij weer naar bed. Misschien moet ik proberen hem iets eerder weg te leggen.
Ik laat wel eens even weten hoe dat gaat.
 
De oplossing om je kindje voor de televisie te zetten is in mijn ogen een slecht idee. Ja..je kindje stopt inderdaad met huilen, maar dat heeft als oorzaak dat de televisie op babies werkt als een magneet. Je kindje kan zich er zelf niet meer los van maken, en krijgt in korte tijd heel veel beelden over zich heen, die ze niet kunnen verwerken. Wij volwassenen kunnen even wegkijken of koffie gaan zetten als ons iets niet bevalt op tv, maar babies MOETEN kijken als gevolg van de magneetwerking. Ik heb het eens getest met mijn dochter en het werkt inderdaad zo. Nu is het zo dat niet elk programma even druk is, de teletubbies bijvoorbeeld is een rustig programma met weinig verschillende beelden, flitsen en herrie. Ik denk dat een videoband van de tubbies weinig kwaad kan, maar het blijft opletten waar je kind naar kijkt.

Alle moeders veel succes om 17.00 uur !!
 
Terug
Bovenaan