Huisdieren en baby?

hoi hoi,

wij hebben twee honden en twee katten.
ik merk vaak dat mensen in onze omgeving heel gespannen omgaan met het feit dat de dieren aan de baby moeten wennen.
ik denk dat als je er zelf goed mee om gaat het echt geen probleem hoeft te zijn.
je kunt je huisdieren natuurlijk niet gaan negeren, omdat er nu een kindje is.
dan vraag je zelf om problemen, logisch dat zo'n dier dan jaloers word.
laats hoorde ik van een collega dat haar zus twee katten van elf jaar naar het asiel had gebracht, ze wilde ze namelijk niet meer want er was nu een baby.
over dit soort dingen kan ik me echt boos maken, ze heeft het niet eens geprobeerd.
dieren zijn nu eenmaal geen wegwerp artikelen en ik vind dat je ze niet zomaar aan de kant kunt zetten.
als een hond een kind bijt vind ik het wel een ander verhaal, maar ook dan is er vaak wel een rede voor.
kleine kinderen kunnen dieren soms echt gemeen behandelen en schoppen knijpen ed.
sorry ik reageer misschien wat fel, maar vind dat mensen soms hun beesie wel erg makkelijk aan de kant schuiven.

groetjes kwinty.

Hoi allemaal,

bedankt voor alle reakties!
Wij zijn ook echt niet van plan om onze hond bij de baby weg te houden hoor.
Onze hond mag op dit moment niet bij ons op de slaapkamer (boven) komen en daarom willen we ook niet dat ze op de slaapkamer van de toekomstige baby komt.
Dit beschouw ik net zo als dat onze hond ook niet op de bank mag, zij heeft haar eigen mand/kleed en bench om in/op te liggen.
Ik vind het goede tip om de kraamvisite te vragen om eerst de hond even gedag te zeggen voordat men naar de baby gaat!
Zo voelt de hond zich ook niet buitengesloten en is de kans dat ze jaloers zou worden het kleinst.
Ik sta natuurlijk nog steeds open voor nieuwe tips/ideeen over dit onderwerp

Groetjesss, Ashley en een dikke boxerknuf van onze boxer!

Hoi Kwinty,

Ik kan me daar ook heel boos om maken. Zomaar een dier de deur uit doen alsof het niets is.

Mijn zwager en schoonzus hebben de hond en kat niet meer in de woonkamer sinds ze 2 kids hebben, ik vind het belachelijk. Als wij stiekum de hond mee de woonkamer in nemen is hij binnen de kortste keren weer in de hal. De kat zien we nooit meer, maar die schijnt er nog wel te zijn...

Het stomste van allemaal vind ik nog wel dat ze de hond vaak mee nemen naar ons en dat hij dan ineens wel overal mag komen.

Wij zullen dit NOOIT doen, onze beestjes zijn deel van ons gezin en kindertjes moeten er inderdaad mee leren omgaan. De tips van kraamvisite enzo zijn meer dan welkom!

Onze jack heeft een bench en die staat overdag gewoon open, het is haar plekje. Soms als ze kinderen te druk vindt gaat ze daarin liggen, dan moeten de kinderen  haar ook met rust laten. Onze 'grote' hond vinden kinderen niet altijd leuk, terwijl zij kinderen super vindt, grappig!

Wij hebben zelf dus nog geen kids, maar er komen er genoeg over de vloer.

Liefs Lientje

hoi lientje,

bedankt voor je berichtje, ik vond het heel fijn om te lezen.
onze huisdieren zijn ook echt leden van ons gezin.
ik zou ze echt voor geen goud willen missen.
als je dieren goed behandeld krijg je ook super veel liefde terug.
ben altijd weer blij als ik thuis kom en mijn beesjes ook.
en de combinatie met een kindje komt zeker goed.
ben blij dat er meer mensen met zo'n dierentuin zijn.
we hebben trouwens ook nog twee woestijnratjes.
als we ooit meer ruimte hebben komen er waarschijnlijk nog wel meer beesjes bij.
nu hopen dat we snel zwanger worden en dan is het gezinnetje compleet.

liefs kwinty.

Hoi Kwinty,

Wij denken er precies net zo over. Mensen die geen huisdieren hebben kunnen dit gewoon niet voorstellen.  Hopelijk zijn binnenkort onze gezinnen compleet !

Liefs Lientje

Wij hebben 2 honden en een dochter die nu  10 weken oud is. Toen de baby geboren was, heeft de kraamhulp de honden aan alles laten ruiken; de was van mij en de baby en aan een afvalzak met een luier. De honden mochten 2 dgn  na haar geboorte kennismaken met de baby; even ruiken en blijf ze prijzen bij goed gedrag!! Goed zo, brave hond, baby is lief he? Etc.... Ze vertonen positief gedrag, interesse in de baby, dus beloon ze met woorden/brokjes/koekjes etc!!   Zodra de hond opdringerig wordt, geef je aan dat het  gedrag ongewenst is. Bij ons is dat de naam van de hond en  het woord nee.  Heeft dit geen succes, stuur hem/haar naar z'n plaats, en breng de baby naar boven/bed. Het is dan ook het handigste om de eerste tijd het contact met dieren/baby samen te doen. Dan kan 1 met de baby zitten en de andere de honden aanhalen/belonen/terechtwijzen.

Vervolgens hebben we de introductie steeds wat verder uitgebreid; baby steeds langer beneden, bij interesse van de honden blijven praten met hun/belonen bv met koekjes etc. totdat ze het 'gewoon' vinden.

Wat ook wel handig is, is  om een babyfoon aan te zetten  op  de slaapkamer  van de baby en  in de ruimte waar de honden zijn.  Zo kunnen ze wennen aan de geluiden van de baby.

Als er kraamvisite komt, krijgen onze honden een groot nylonbot. Zo zijn ze lekker intensief met hun bot bezig. Niet alle visite is fan van onze honden, dus niet iedereen haalt hun ook even lekker aan.Tegen de tijd dat ze moe zijn van het botje kauwen, komen ze even kijken bij de visite en de baby. Dan zijn ze rustiger. Ook dan weer op positieve-/negatieve interesse reageren uiteraard.

Wees er zeker van dat jullie de baas zijn in de roedel, ga anders op cursus of raadpleeg een hondengedragsdeskundige. Succes!

Liefs, Alie

Hey hey,

Wij hebben een Jack russel van ander half jaar oud.
En het is zo leuk om te zien hoe hij met mijn neefje van 1 omgaat.
Mijn hond is dan heel onderdanig. En wil de hele tijd bij mijn neefje in de beurt blijven.
Dus dat zit wel goed.

Liefs Inge

Hallo allemaal

Wij hebben ook een hond, een kleintje van 9 jaar en gelukkig is ze erg rustig. Dat scheelt wel met kinderen. Je moet natuurlijk wel oppassen vooral omdat veel kinderen denken dat het een knuffelbeestje is. Als een kind de hond wil aaien blijft ze altijd rustg staan en loopt ze na een tijdje gewoon weg als ze er genoeg van heeft.

En als ons buurmeisje van 1 bij ons is dan doet de hond vrijwel niks, wat wel lief is dat is dat het buurmeisje tegen de hond gaat brabbelen en speeltjes wil delen. Terwijl onze hond niet echt speels is.
Maar als we zelf een kleine hebben houden we de hond wel goed in de gaten en laten we ze nooit alleen. Ik snap echt niet dat mensen hun huisdier zomaar wegdoen als er een kleine komt, ze horen toch ook bij je gezin????

Terug
Bovenaan