huisdieren en komst baby

Ik heb thuis drie katten. Waarvan een van 10 mnd oud en erg speels.
Hoe laten jullie je huisdieren aan het idee wennen?
Hebben jullie tips?
Is het verstandig om de box nu al in de woonkamer te zetten?
Ik ben nu 30 wk zwanger.
Tips, ideeen en ervaringen zijn erg welkom ;)

Lieve groet,
Mieka

Met katten is het niet erg handig om je box neer te zetten.Of je moet gelijk heel goed duidelijk maken dat ze er niet in mogen. Bijv. afdekken met plastic, en plantenspuit als ze er in gaan liggen. Maar katten vinden dat soort plekjes altijd erg lekker om te gaan liggen, bijv ook in de wieg of maxicosi. En als ze dat nu gewend worden, dan doen ze dat straks ook, en dat kan levensgevaarlijk zijn voor de baby.

Box kan je wel neerzetten maar ik zou em vullen met balonnen... dat zorgt er in ieder geval voor dat ze niet in de box gaan liggen....

Verder mogen mijn katten alleen beneden en komen ze nooit boven dus alle slaapkamers zijn fijn kat- en kattenhaarvrij...

(Heb ook 3 katten....)

Hoi,

wij hebben 2 katten. Van die heerlijke slimme beestjes die donders goed weten wat wel en niet mag maar als de baas van huis is... Mijn man heeft een plaat voor op de box gemaakt. Superhandig! De katten kunnen dus niet in de box. In het begin ook nog wel eens gebruikt als Tijn in de box lag te lapen bijvoorbeeld want was als de dood dat ze lekker warm op hem gingen liggen...
Bij gebrek aan een goede stalling voor de kinderwagen (bijkeuken is de enige plek waar ie kan staan en daar komen de katten ook) hebben we er een grote hoes overheen getrokken, zo een waar je 4 tuinstoelkussens in kan opbergen, werkt prima! Verder hier de katten ook alleen maar in de woonkamer...

groetjes Natasja

Onze katten moesten vooral in het begin helemaal niet van onze kids weten! Persoonlijk ben ik dus ook niet bang geweest dat een van de katten (we hebben 3) bij de baby in de box/wieg/bedje ging liggen. Zo gauw de baby eruit was gingen ze er wel in...veel haren dus! Wij hebben dus ook altijd alles afgedekt.
En onze katten kunnen niet op de slaapkamers (ook onze eigen niet meer!) komen. We houden de deuren altijd dicht sinds we kinderen hebben.
Sterker nog, onze katten komen pas het laatste jaar weer in de woonkamer (onze oudste is nu 6 jaar!!!), daarvoor durfden ze echt niet als een van de kinderen ook in de kamer was!

Al met al betekent het dus dat het afhangt van de katten die je hebt...

Groetjes Petra

Hey meiden, hier een katertje van anderhalf! Lekkere dondersteen. Reageert gelukkig goed op kleine kinderen en ga er straks goed op letten waar hij is als de kleine in haar box, bedje, kinderwagen ligt.
Want ook al weet ie heel goed wat wel en niet mag, hij is de baas in huis hè... ;-)

Ik hoop alleen dat ie lief is voor haar, want ik zou het vreselijk vinden als hij jaloers wordt en ik hem weg moet doen. Daarom laat ik hem nu zo nu en dan onder begeleiding haha in haar kamer en aan alle shampoos en lotions ruiken. Kan hij alvast wennen aan de kleine, weet ie hoe ze ruikt. Ook zit ie steeds bovenop me en kopjes te geven aan mijn buik terwijl het helemaal geen schootkat is.... Leuk hoor.

Succes!! Liefs Sonja

Hoi,
Ik kom van het maartforum en lees ook af en toe hier mee. Zelf heb ik 2 katten en 2 honden. Wij hebben de box nadat we de kerstboom weg hebben gehaald neergezet, wel zonder bekleding, wij hebben 1 kat die heel graag op dat soort van plekjes gaat liggen. Maar hij heeft er nog niet naar gekeken. De kinderkamer darentegen probeert hij telkens in te lopen als wij iets moeten doen, maar ook nog geen intentie om op het bedje te gaan liggen.

Ze zeggen altijd dat katten erg slecht met veranderingen omgaan dus zodoende hebben wij de box al erg vroeg neergezet, De kat waar ik het over heb is bijna 15 jaar oud en wilde hem eerst laten wennen aan een nieuw object in de kamer voordat er ook een persoon in zou gaan liggen.
Bij ons hebben de katten en honden alleen de gang, trapgat onze slaapkamer en zolder tot hun beschiking als wij er niet zijn,

Verder zou ik zeggen consequent zijn, want afdekken helpt wel maar als je het 1x vergeet of laks wordt dan liggen ze erin.

Groetjes Pauline

Hi,

Wij hebben ook 1 kat. Toen ik in verwachting was van onze oudste wisten wij totaal niet hoe ze ging reageren. Al 9 jaar was zij de baas in huis...

Wij zijn al vroeg begonnen met de box neer te zetten en ook de wandelwagen. En haar er steeds maar weer uithalen. Laten merken wat wel en wat niet mag. Ook mocht ze wel mee naar de kinderkamer, maar mocht ze niet in bed.

Toen onze zoon geboren was, is ze nooit in bed of box geweest als hij er in lag. 's Avonds wilde ze nog wel eens stiekem in de box kruipen als de kleine op bed lag, maar ook daar steeds weer consquent zijn en haar er uit halen. En ook bij het ophalen van de kleine mocht ze wel mee naar zijn kamer, maar meer niet. We lieten haar nooit alleen met onze zoon, omdat we dat toch niet vertrouwden, helaas houden katten nu eenmaal van warmte. Na 3 jaar kan ik zeggen dat het perfect is gegaan.

Nu met de tweede doen we het eigenlijk op exact dezelfde manier. Ze mag hetzelfde als bij de eerste en ook als deze straks er is, mag ze mee naar die kamer, maar niet in het bed! En nu dus ook niet in de box, die al wel klaar staat.

Ik denk dat als je een huisdier weg stopt, deze jaloers kan worden. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ooit heeft iemand me gezegd dat ze het maar raar vond dat ik de kat niet weg deed, oei wat was ik boos! Onze kat is een deel van ons gezin en als ik zie hoe het nu met mijn zoon en onze kat gaat, is dat zo lief om te zien! Maar ik blijf waakzaam, zou ik met elk huisdier zijn.

Gr. Tamara.
(februari mama)

Terug
Bovenaan