huishouding ?!

Hoi Meiden,

Even iets tuttigs. Hoe lang zijn jullie besig met de huishouding? Ik bedoel alles he, dus schoonmaken, boodschappen en de was. Naar de drogist en naar de markt. De afwas en het koken. Ik volgens mij nu 20 uur, is dat veel?

Ik vrees dat als de baby er is dat ik dan de hele dag aan het poetsen moet en ik ben niet zo huishoudelijk ingesteld. Ik wil ook weer 50% erbij gaan werken maar als het dan thuis een grote zooi wordt is dat ook niet zo aantrekkelijk.

Zijn er ervaren moeders met tips? Ik heb wel begrepen dat het een kwestie is van goed plannen.

Liefs Marcelle 30 weken
 
hoi,
Ik besteed hooguit een uurtje per dag aan het huishouden, maar dat is niet eerlijk want ik ben gezinsverzorgende en ik heb efficient leren werken.
De truc is bijhouden ipv in een keer alles.En...een logische volgorde zoeken.
Ikzelf vind het bv.heel rustgevend om de was op te vouwen, dat doe ik tijdens het tv kijken ´s avonds.

Het enige waar ik minder plezier aan heb is strijken, maar dat doe ik dan ook zelden.

Succes Jeanette
 
hoi
ik vind strijken juist leuk hihi...ik doe dat lekr voor de tv.
behalve dan met die warmte van de laatste dagen...dan stel ik het ff uit.
verder hou ik het ook gewoon bij, en de ene dag doe ik iets meer dan de andere. gelukkig is mijn vriend ook een goede huishoudhulp....hihi
wij doen alles samen. doet de ene dat dan doet de andere dat.
meestal doen we om de beurt de boven/beneden verdieping.
als je het zelf netjes houd hoef je toch niet 20uur per dag het huishouden te doen? lijkt mij wat veel...maar jah.
verder maak ik me er niet te druk om hoe na de bevalling hoor! ik laat het op me af komen.
gr. sandy 29wk
 
hoi

tja, indedrdaad met boodschappen erbij kan het best veel tijd gaan kosten. ik vind het zelf ook wel belangrijk om economisch boodschappen te doen en dat betekent geregeld omfietsen.
mijn vriend haalt vaak vanuit zijn werk boodschappen, dat scheelt wel.

ik denk dat ik gemiddeld twee uur bezig ben per dag: opruimen, afwassen, koken, was doen (strijken doe ik alleen in heel uitzonderlijke gevallen). boodschappen een half uur per dag als ik t niet goed gepland heb (dat zal wel het halve werk zijN!!)
soms ipv was stofzuigen (dat zal ik wel meer gaan doen) en dingen als de wc en de badkamer...

ja, minder dan 14 uur per week kom ik geloof ik ook niet aan!
hmm. om over na te denken. prioriteiten stellen en bijhouden. maar dat bijhouden is lastig met mijn man in de buurt, die is meer van de slinger maar neer en het wordt er niet gezelliger op als ik elke keer ga vragen of ie dat niet wil doen (dus hang ik zijn jas weg en ruim zn tas op en raap zijn papiertjes van de grond en de glazen en bekers uit de rest van het huis). vind ik wel irritant, maar hij doet WEL veel andere dingen die ik niet doe (veel klussen en daar is hij heel actief in). Hij vindt t ook niet zo erg, een beetje rommel. jammer genoeg vind ik ZIJN rommel wel erg, zeker als ik er de hele dag in moet zitten. dus: werk.

tja. hij baalt ook dat ik nog niet heb leren timmeren. eerlijk is eerlijk.
 
Misschien dat dat t ook wel is. Mijn man ik ik zijn allebei niet zo huishoudelijk, maar als de baby er is wil ik natuurlijk wel een hygienisch huis. Daarom vroeg ik me af hoe andere moeders hun huishouding indelen. Een uurtje per dag lijkt me heerlijk, maar dan moet je volgens mij wel een soort schema hebben??

Zucht, mn moeder ging gewoon 4 jaar lang naar de huishoudschool. Ik heb 4 jaar een HBO opleiding gedaan en ik weet echt niks van hoe je de huishouding een beetje efficient aanpakt. Nouja, ik leer alweer veel van jullie!

groetejs marcelle
 
Koken, vaat en wat klein opruimwerk kost ons nog geen uur per dag.

Boodschappen 45 min per week en de boel een grote beurt geven doen we altijd samen op zondag en daar zijn we in 2 uur mee klaar.

Strijken doe ik alleen als het echt niet anders kan. Ik let bij het shoppen altijd al op dat ik het niet hoef te strijken. Dat kost me dus hooguit 1,5 uur per maand.

We werken allebei 40 uur en hebben dus ook weinig tijd om 'rommel' te maken. Dat zal wel veranderen als de kleine er is en dan zal er vaker dan 1x per week gezogen etc moeten worden.

Samen alles doen scheelt ook een hoop tijd. Ik zou niet weten waarom de mannen wat het huishouden betreft buiten schot zouden moeten blijven. Dit zie ik nog veel te vaak in mijn vriendenkring.
 
1 ding dat ik van mijn moeder geleerd heb: probeer om nooit een ruimte uit te gaan met lege handen. Het kost wat moeite om de gewoonte aan te leren, maar het scheelt enorm in de hoeveelheid kleine rommeltjes die zo makkelijk blijven liggen. En als je zo rommelig bent als ik scheelt dat behoorlijk ;)
Andere tip: als je in een huis met trap woont, zoek dan een vaste plaats (bv 4e tree) waar je (kleine) dingen neerzet die naar boven moeten. De eerstvolgende die dan naar boven *gaat* neemt ze mee. Zelfde natuurlijk voor dingen die naar beneden moeten. Ook dat kan aardig schelen in tijd.
Voor de rest, 2 a 3 uur per dag haal ik wel, maar we hebben een groot huis met veel kleden en 3 katten, dus er gaat veel tijd in zuigen zitten. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag ;)
 
Terug
Bovenaan