hulp gevraagd bij slaapproblemen kind

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Naast een dochter van 10 mnd hebben wij ook nog een zoon van 2 jr en 2 mnd. Hij is eigenlijk altijd al een slechte slaper
geweest. Eind vorig jaar ging het beter, maar na een niet zo slimme
actie van schoonvader konden we weer van voor af aan beginnen. Dwz 's
middags en 's avonds bij z'n bed zitten tot hij slaapt. 's middags is
dat vaak binnen 5 min, maar 's avonds duurt dat soms wel tot een uur.

Ook zegt hij steeds vaker 'jakker, jakker' wat zoveel betekent als 'wakker' Hij wil dan ook niet meer slapen.

Hij slaapt nu overdag een uurtje, en 's avonds van ongeveer 19.30 tot
5.30 a 6 uur. Dan wordt hij wakker en wil niet meer slapen.

Nu denk ik dat het probleem is dat hij zo weinig slaapt door
slaapgebrek. in december, toen het dus beter ging sliep hij 1,5 uur tussen de middag, met soms een uitschieter naar 3 uur slapen. En ook 's avonds sliep hij beter: ongeveer van 19.00 tot 7.00 a 7.15.   Wie heeft voor mij de gouden tip? Wnat ik weet niet hoe ik de sleur van het slapen moet
doorbreken. Ook na zwemmen en peuterspeelzaal slaapt hij maar een
uurtje 's middags. En overstappen naar niet meer slapen overdag is dus volgens mij niet de oplossing.

Graag veel reacties!

Groet, Liesje

pfff, moeilijke zeg, en als je zo'n wekker-methode probeerd volgens zo'n methode als opvoeden op de tv, eerste keer instoppen en zeggen het is nu tijd om te slapen, 2e keer alleen instoppen of gaan kijken en niks zeggen en vervolgens elke keer erna blijven instoppen zonder oogcontact of iets zeggen, en dan echt met een wekker bv pas na 10 a 15 minuten terug gaan. (heb ik op tv gezien, zeg niet dat dit DE manier is hoor)
Of is hij gewoon wakker dat hij niet gaat huilen? Dan weet ik het niet.
Soms hoor je ook wel eens dat 1 a 2 nachtjes logeren helpt om het ritme te doorbreken.

Ik heb helaas geen gouden tip voor je meid, wel balen !

Bianca

quote: nlijtig liesje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-01-2009 13:46:09'));

Hallo allemaal,

Naast een dochter van 10 mnd hebben wij ook nog een zoon van 2 jr en 2 mnd. Hij is eigenlijk altijd al een slechte slaper geweest. Eind vorig jaar ging het beter, maar na een niet zo slimme actie van schoonvader konden we weer van voor af aan beginnen. Dwz 's middags en 's avonds bij z'n bed zitten tot hij slaapt. 's middags is dat vaak binnen 5 min, maar 's avonds duurt dat soms wel tot een uur.
Ook zegt hij steeds vaker 'jakker, jakker' wat zoveel betekent als 'wakker' Hij wil dan ook niet meer slapen.

Hij slaapt nu overdag een uurtje, en 's avonds van ongeveer 19.30 tot 5.30 a 6 uur. Dan wordt hij wakker en wil niet meer slapen.

Nu denk ik dat het probleem is dat hij zo weinig slaapt door slaapgebrek. in december, toen het dus beter ging sliep hij 1,5 uur tussen de middag, met soms een uitschieter naar 3 uur slapen. En ook 's avonds sliep hij beter: ongeveer van 19.00 tot 7.00 a 7.15.   Wie heeft voor mij de gouden tip? Wnat ik weet niet hoe ik de sleur van het slapen moet doorbreken. Ook na zwemmen en peuterspeelzaal slaapt hij maar een uurtje 's middags. En overstappen naar niet meer slapen overdag is dus volgens mij niet de oplossing.

Graag veel reacties!
Groet, Liesje

Hoi,

Wat Bianca schreef, de manier van "schatjes" en ander opvoedprogramma's lijkt te werken. Steeds hetzelfde bedritueel en daarna geen aandacht meer. Instoppen en weer weggaan.
Mijn collega had het 's morgens altijd met haar zoontje.. heel vroeg bij het bed staan en dan roepen, mama ik ben wakker. Haar oplossing was: Een nachtlampje op de timer. Als haar zoontje kwam, vroeg je ze, is je lampje uit? Nee, dan weer naar bed, als je niet kan slapen ga maar spelen in bed, maar je gaat weer naar bed. Dat heeft ze een paar keer herhaald en daarna kwam hij braaf als het lampje uit is. Hij ging ook vanzelf langer slapen. (als je zoon niet gewend is aan een nachtlampje, kan het ook andersom.. als het lampje aan is mag je eruit.. Je kan de timer opverschillende manieren zetten..)
Maar vervelend hoor. Maar het geeft denk ik wel houvast, lijkt mij, dat het een periode beter is gegaan, hij kan het dus wel!

Sterkte ermee!
Liefs,
Karlien

Het nachtlampje hebben we hier al een paar maanden in gebruik. Hij begrijpt het wel, en heeft zich er ook aan gehouden, alleen de laatste tijd dus weer niet. Hij lijkt ons gewoon te belazeren. Of hij is ergens heel erg bang voor. Alleen kan hij nog niet zo goed praten, dus hij kan niet vertellen wat er is.

De theorie van naar bed brengen en dan geen contact meer maken (zoals op tv) proberen we ook al langer toe te passen, maar we zijn er denk ik niet consequent genoeg mee (hebben niet genoeg geduld???) want ook dat werkt niet. Het wordt hoe kwader hoe gekker. Eerst alleen op de stoel zitten, toen moest ook zijn grote licht aan, en laatst begon hij ook over dat zijn gordijnen open moesten zijn. Nou, kan het nog gekker?

Ik hoorde van iemand anders iets over melatoninetabletten, of een slaapmiddel van vsm. Die zijn vrij verkrijgbaar, ik ga geloof ik daar maar eens iets van proberen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Liesje

Hallo allemaal,

van 19.30 tot 6.00 uur valt toch best mee? Is hij huilerig overdag? Misschien heeft hij niet meer slaap nodig?

Hallo

Heb je het al een keer geprobeerd om hem overdag niet te laten slapen want sommige kinderen hebben gewoon wat minder slaap nodig. Milton doe ook al lang geen middagslaapje meer en die gaat om 20.00 uur naar bed en slaapt ook tot 5:45/ 6:30.
Hij is daar echt mee gestopt toen hij 2 jaar en 3 mnd was of zelfs wat eerder. Soms sta ik ook te kijken van wat een energie ze soms hebben joh echt waar daar word ik moe van. Ik zou zeggen succes.

groetjes lisette

Hai Liesje, wat vind je zelf het grootste probleem? Het moeilijk inslapen van je zoontje (erbij blijven zitten tot hij in slaap valt)? Of dat hij in de ochtend zo vroeg wakker wordt?
Wordt   hij 's nachts vaak ook huilend wakker, of dat niet?

Mijn oudste heeft erg veel slaapproblemen gehad. Ik herken dus wel e.e.a. in je verhaal. Vooral de 'strijd' om het  middagslaapje, de vermoeidheid waardoor ze juist niet in slaap kunnen komen, het vroege wakker worden (5.30 uur stuiterde hij door onze slaapkamer).

Het hoort ook een beetje bij zijn leeftijd. Niet dat je daar nu wat aan hebt. Misschien een hele schrale troost: ooit gaat het over. Nu is onze zoon 9 jaar en hij slaapt al jaren tot een uur of 7 's ochtends. Het inslapen is soms wel een beetje lastig, maar gaat redelijk goed.

Melatonine geef ik hem soms, maar lang niet altijd. Ik weet niet of melatonine er is voor zulke jonge kinderen als jouw zoontje.

Sterkte!

allemachtig noem je dat een slaapprobleem???? ik (en heeeeel veel mama's met mij) zou een moord doen voor zo'n nacht!!

Ik denk dat dit slaappatroon heel normaal is voor een kind.

Mijn jongste is iedere nacht nog tig keer wakker om diverse redenen en 's morgens zijn beide dames hier ook rond een uur of zes wakker. Bij onze buren is het weinig anders.

Kinderen zijn over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) vroeg wakker.

Het makkelijkste is om er gewoon aan toe te geven, dit is de situatie zoals ie is en ooit gaat het beter worden. (neemt niet weg dat het nu best even pittig is uiteraard)

liefs

Esther

Terug
Bovenaan