hypnobirthing ervaringen

Hallo dames, ik ben op het moment 17 weken zwanger van mijn eerste wondertje, en ik ben opzoek naar een cursus of voorbereiding op de bevalling die dicht bij mij en de natuur staat. Ik ben geen voorstander van enige verdovingen/prikken/hulpmiddelen, en ik wil vol vertrouwen in mezelf en mijn baby op eigen kracht en op een rustige natuurlijke manier bevallen.

Ik ben onlangs hypnobirthing tegen gekomen wat mij erg aanspreekt, nu vraag ik mij af of er andere mamas zijn die aan hypnobirthing hebben gedaan en wat jullie ervaringen zijn. Ik ben erg nieuwsgierig en geinspireerd door de verhalen die ik nu al heb gelezen.

Als jullie aanvullende boeken/cd-roms of online videos aan te raden hebben hoor ik dit ook graag .. Ik heb net de cd-rom en mini handboek 'mooi en positief bevallen' van muchamam besteld, daar wil ik meteen aan beginnen - maar alle tips zijn natuurlijk welkom. Ik twijfel nog erg (mede door de prijs) om een cursus te gaan volgen of om me op eigen houtje voor te bereiden met boeken/cdroms etc..

groetjes

Hoi hoi, geen ervaring mee maar lijkt mij ook prachtig als het op die manier kan, een curcus krijg je vaak vergoed dus zou dat even goed checken..

Hoihoi, 
Dit is waarschijnlijk niet het verhaal wat je graag wil horen maar is wel mijn eigen ervaring met hypnobirthing. Ik heb de cursus gevolgd en me wekenlang voorbereid op de bevalling. Ik was net als jij ook van plan om het absoluut zonder pijnstillers te doen en was er van overtuigd dat je lichaam op deze positieve wijze zelf wel pijnstillende stofjes zou aanmaken. Ook alle verhalen die ik op internet kon vinden over hypnobirthing waren zo positief dat ik dacht de "perfecte" manier om natuurlijk te bevallen had gevonden. 

Lang verhaal kort, mijn bevalling moest uiteindelijk ingeleid worden. En om heel eerlijk te zijn heb ik absoluut niks gehad aan hypnobirthing toen het erop aankwam. Bij mij waren de weeën plotseling heel sterk en ging de ontsluiting snel, en met alle hypnobirthing dingen die ik had geleerd wist ik niet waar ik het moest zoeken. Gelukkig heeft een lieve verpleegkundige mij daar in 5 minuten op een normale manier nog kunnen leren hoe ik de weeën weg moest puffen dit heeft mij echt ontzettend erg geholpen. Ook uiteindelijk de keuze voor de pijnstiller remifentanil was een ware uitkomst en zo'n enorme oplichting. (Is zo'n pompje die je zelf kan bedienen) 

Na mijn eigen ervaring sta ik een stuk sceptischer tegenover al de mooie verhalen die je (bijna alleen maar) leest op het internet over hypnobirthing. Ik had graag van te voren een verhaal gelezen zoals het mij is overkomen zodat ik me iets realistischer had kunnen voorbereiden op de bevalling. 

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn bij wie dit wel helemaal perfect past. Voor mij helaas niet ookal ging ik er vol vertrouwen mee de bevalling in. Ik ben benieuwd of er hier ook mama's zijn met een positieve ervaring met hypnobirthing of dat het echt mooi is/lijkt om waar te zijn. 

Ik was wel blij met de cursus! Ik twijfelde ook of ik een cursus zou doen, of het mezelf zou aanleren. Toch besloten om voor de cursus te gaan, omdat ik me graag goed voorbereid.

Ik vond het af en toe best zweverig, mijn vriend vond het dramatisch, maar al met al heb ik er de dingen uitgehaald die bij me passen en heeft het ervoor gezorgd dat ik veel minder tegen de bevalling en de pijn opzag. Pijnloos was het zeer zeker niet, maar vond het goed te doen! Ik was wel blij met de cursus, omdat het je ook in praktische zin voorbereid: dus wanneer bel je de vk, wat schrijf je in geboorteplan, wat kun je verwachten tijdens je bevalling enz. 

Het is echt geen wondermiddel, ik heb ook 2 keer tegen tegen mijn vriend gezegd dat ik het even niet meer wist, en het persen vond ik best heftig. Een deel zal ook mazzel zijn. Maar al met al heeft het mij geholpen en of het nou aan de methode is toe te schrijven of niet, ik kijk wel terug op een mooie ervaring 

succes! 

Hoi, 
geen hypnobirthing gedaan maar standaard cursus. Ik ben van mezelf vrij rustig en ging ook met de overtuiging: geen pijnbestrijding. Dat is gelukt. Vertrouwen in mezelf, goed geluisterd naar verloskundige en meegaan met de situatie zoals die zich aandient. Prima bevalling gehad.
Zoals je leest uit de reacties is een cursus vlgs mij van ondergeschikt belang. Juist wat je niet in de hand hebt, bepaald hoe het gaat. Ik heb ervaren dat je op het moment suprème vanzelf doet wat goed voelt (bepaalde houding aannemen, puffen). En als je het niet weet, is er de verloskundige. 

Succes met kiezen en een fijne bevalling. Ik kijk er al weer naar uit! 

Bedankt voor de reacties meiden, erg fijn om toch wat te horen van anderen hierover. Ik heb de cd-rom binnen en ik heb nog een aantal maanden om me voor te bereiden dus ik denk dat het samen met mijn vriend wel goed moet lukken op eigen houtje. We zijn best gedreven ingesteld en het lijkt me dat ik meer discipline kan opstellen om de hypnobirthing tot in de puntjes te doorgronden (ernaast hebben we ons ook ingeschreven voor samen bevallen) . Zoals ik lees is de cursus zelf geen must idd om te volgen, dus wij doen het zo. 

Bedankt voor de reacties, als er nog meer mama's zijn met mooie (of minder mooie) ervaringen lees ik die graag :) 

Groetjes

Hoi mamawolf,

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik geen hypnobirthing gevolgd, gewoon een "pufcursus". De bevalling heeft heel lang geduurd, ontsluiting vorderde niet en is daardoor medisch geworden. Zelf denk ik dat dit kwam doordat ik bang was voor de pijn en wat me te wachten stond.

Bij de 2e zwangerschap wilde ik dit graag anders en kwam ik hypnobirthing tegen op internet. Ik heb samen met manlief een cursus gevolgd en cd's geluisterd. Vantevoren was ik ook best sceptisch en dacht dat het zweverig zou zijn, maar viel me alles mee.

Bevalling is heel goed verlopen, ik was heel rustig en mijn man vond het fijn dat hij mij nu ook echt kon helpen in plaats van toekijken. Ik vond de weeën (golvingen genoemd in de HB) nog wel pijnlijk, maar met de ademhalingstechniek affirmaties die je vantevoren aanleert was het wel te overzien.

Uiteindelijk kijk ik terug op een hele fijne, veel meer ontspannen bevalling. Pijnloos bevallen is denk ik niet mogelijk, maar goed voorbereid zijn en relaxed de bevalling ingaan wel.

Nu ben ik zwanger van de 3e en ga zeker weer een cursus volgen en met hypnobirthing bevallen.

Het doel van hypnobirthing is niet het pijnloos bevallen. Ik snap eerlijk gezegd niet waar dat op fora telkens vandaan komt?
Ik zou iets als hypnobirthing niet combineren met samen bevallen. In beide filosofieën wordt op een hele andere manier naar bevallen gekeken. Dat spreekt elkaar soms zelf tegen; bv bij samen bevallen wordt het meer als een medisch proces gezien en over pijn wegpuffen, bij bv hypnobirthing en zwangerschapsyoga wordt er gewerkt aan niet angstig naar pijn zijn en het accepteren. Dat is dus een hele andere insteek.

Terug
Bovenaan