hypnobirthing ervaringen

Hoi.
Ik ben 6 weken geleden bevallen en van te voren cursus hypnobirrhing gedaan.
Even een kanttekening van te voren, ik had het geluk dat medisch alles in orde was en ik daardoor alles heb kunnen doen wat ik wilde.
Ik was van te voren heel bang voor de bevalling en de cursus heeft echt 90% van die angst weggenomen. Je leert vooral dat bevallen iets natuurlijks is en dat je achter je eigen keuzes mag staan je leert vertrouwen te krijgen in je eigen lichaam en kindje en dat positieve gedachtes positieve resultaten opleveren.
Uiteindelijk ben ik zowel voor als tijdens de bevalling heel blij geweest dat ik de cursus heb gedaan. De bevalling was zeker niet pijnloos, maar ik ben wel zonder pijnbestrijding en in bad bevallen. Vanaf eerste wee tot kind er was heeft 7 uur geduurd en dit komt mede doordat ik heel kalm kon blijven. Tot 7 cm vond ik het prima te doen, daarna heftig en toen ik in bad mocht had ik volledige ontsluiting en perssweeen en kon ik tussen de weeen zo goed ontspannen dat ik bijna in slaap viel. Een half uur voordat mn zoontje geboren werd zei ik zelfs nog bij een tweede wil ik weer in bad bevallen. Het persen vond ik ook wel heftig maar door visualisaties geleerd in de cursus kon ik het wel beter aan. Ook heb ik geen een keer gepuft maar alleen heel rustig heademt zoals geleerd en dat hielp mij heel goed.
Wat je ook leert is om je goed te bedenken wat je wel en niet wilt tijdens de bevalling om hoe je deze grenzen kan bewaken zodat andere niet ineens gaan beslissen over jou lichaam en kind. Ik had geluk dat mn verloskundige mijn volledige plan heeft gerespecteerd. 
Ik raad de cursus iedereen aan die angst heeft en interesse heeft in mindfulness.Ik hoop dat je wat aan mn antwoord hebt.
I

Terug
Bovenaan