Hypotheekrente-aftrek

Ha meiden,

even iets heel anders... hypotheekrente-aftrek.
Met de nieuwe verkiezingsprogramma's hoor ik toch ook vaak afschaffen (al dan niet uitgesmeerd over een periode van 20 a 30 jaar) van hypotheekrente-aftrek.
Ik vind dat best een hele hap. Wij krijgen nl. ongeveer 200 euro aftrek terug en ik zie niet 1-2-3 waar wij dit vandaan gaan halen.
Hoe is dat bij jullie?

groetjes,

Jannetje

Hahahah ik wou dat ik het kreeg maar wij hebben geen koophuis daar hebben we ook bewust voor gekozen en in de toekomst ook. Maar er word gesproken over koopwoningen boven 350.000 euro dus ja ik vind het niet zo gek. Als je zo een dure woning kan veroorloven kan je dat ook best wel missen en dat sommige mensen het baseren op 2 inkomens vind ik aan de ene kant niet zo slim hoe is het straks als je partner komt te vervallen of iets dergelijks.
Ja we hebben momenteel geen topinkomen mijn man heeft moeten bijwerken anders hadden we geen eten maar wij moeten alsnog belasting terugbetalen dat vind ik nog gekker net zoals mijn moeder met de anw en pension is verdorie al 24 jaar weduwe en nou moet ze opeens belasting betalen ja mevrouw u krijgt twee inkomens en word zwaarder belast ze heeft al zoveel moeten inleveren de auto wegdoen moet ze nou op de oude dag ook nog de sigaretje laten en de wijntje omdat ze word leeggemolken dat vind ik niet normaal. Momenteel pakken ze de lage inkomens en dat vind ik smerig.
Daarom redeneer ik als je zo een duur huis kan veroorloven moet het wel goed zitten zo zei zelf iemand ook tegen mij die notabene zelf een koopwoning heeft . Ja sorry zo bekijk ik het

groetjes lisette

Hoi hoi,

tja die hypotheekrente-afrtrek. Ik denk dat het de komende tijd er nog wel op blijft zitten. Uiteindelijk, als het met de economie weer helemaal goed gaat, zal het wel verdwijnen, hier zal echter wel 30 jaar overheen gaan eer het helemaal verdwenen is, dit zal dus in stapjes van 3% per jaar zijn wat je minder ontvangt.
Ook wij ontvangen het en ik denk dat wij het net precies zouden redden zonder de aftrek.
Nog even terugkomend over het kopen van een huis, wij hebben het ook op beide inkomens gekocht, ik vraag me af hoeveel mensen er op 1 inkomen een huis kunnen kopen..... Bij mij is echter niet een full-time salaris meegerekend. Wat betreft wat als er één van beide partners wegvalt, je houdt dezelfde kosten wanneer je een huis huurt...... Wij hebben het nu bij ons koophuis goed geregeld, en zullen niet voor veels te hoge kosten komen te staan.

De belasting snap ik echter niet, ik vraag me ook wel eens af, waarom sommige mensen, vooral met lage inkomens, zoveel moeten betalen, dit is ook niet eerlijk.

Groetjes Danielle

Hoi Lisette en Danielle,

ik was niet op de hoogte van het bedrag van 350/500.000. Daar zitten we bij lange na niet... maar ga er vanuit dat het bij iedereen zal komen te vervallen.
Op papier zouden we het ook moeten redden, maar de praktijk is soms anders. (Hebben vast meer mensen last van.)
Hier wel een hypotheek op 1 salaris, maar wonen dan ook niet in de randstad ofzo. Zeg maar gewoon Zeeland, haha. Had toen we het huis kochten, nog geen vast contract en mijn man is ook gewoon verpleegkundige dus ook geen topsalaris.
Mogelijk dat ik dan meer moet gaan werken, maar zullen zien of ik daar de energie voor heb.

Lisette, krijgen jullie dan geen huurtoeslag?
Vaak is het niet duidelijk op welke basis je wel/geen recht hebt. Zo ook in het geval van je moeder. Dat is/lijkt gewoon krom.
Zouden er politici zijn die ook hun sigaretje moeten laten liggen voor het geld????!!!

We zullen zien hoe het loopt en braaf doen wat de Belastingdienst ons opdraagt, toch?

Groetjes,

Jannetje

Ja klopt, het gaat over woningen boven de 350 duizend euro waarbij de aftrek men wil laten verdwijnen...erg blij dat (zag ik toevallig vandaag op 't nieuws) dat 't CDA zich inzet om voorlopig de aftrek te laten voor wat het is...als ze het nu namelijk afschaffen stort de hele woning markt in.....
Wij krijgen toch zo'n 450 euro per maand terug van de belasting...hebben echt een hypotheekje van niks (350 euro blijft er over dat we zelf moeten dokken) En dat voor een huisje in 't Gooi, maar zal binnenkort wel veranderen, als we wat groters gaan zoeken, maar voor nu echt heerlijk dat we geen hoge maandlasten hebben...
Gr.Roos.

Ja klopt, het gaat over woningen boven de 350 duizend euro waarbij de aftrek men wil laten verdwijnen...erg blij dat (zag ik toevallig vandaag op 't nieuws) dat 't CDA zich inzet om voorlopig de aftrek te laten voor wat het is...als ze het nu namelijk afschaffen stort de hele woning markt in.....
Wij krijgen toch zo'n 450 euro per maand terug van de belasting...hebben echt een hypotheekje van niks (350 euro blijft er over dat we zelf moeten dokken) En dat voor een huisje in 't Gooi, maar zal binnenkort wel veranderen, als we wat groters gaan zoeken, maar voor nu echt heerlijk dat we geen hoge maandlasten hebben...
Gr.Roos.

Ik heb dan wel huurtoeslag nog geeneens een vierde van jou hypotheekrenteaftrek. Jij kies ervoor om een hypotheek te nemen en daar betaal je rente over net als een persoonlijke lening betalen we ook rente over maar die krijgen we niet terug.

Laat ik het zo zeggen ik zou blij wezen als ik het niet nodig zou hebben nou kunnen ze weer gaan klieren van je moet zoveel terugbetalen en als je het niet nodig heb betekend dat je het goed heb .
Zo zal niemand dan weer komen zeuren je moet zoveel terugbetalen. Ik vind het normal dat je betaald op draagkracht.
Ik ken ook iemand die zegt ik heb bijna niet te eten hebben wel een auto en gaan op vakantie dat hebben wij niet eens en 2 inkomens ja ik moet werken roepen ze dan ja de hypotheek nou dat heb ik niet omdat ik hiervoor heb gekozen.
Mijn moeder is al 24 jaar weduwe ze heeft geen koopwoning maar de manier van leven is wel anders geworden omdat ze moet inleveren omdat de partner wegvalt .

Terug
Bovenaan