Hypotheekrente-aftrek

Wij hebben ook een koopwoning, onze persoonlijke keuze was... huur je een huisje ben je ook 500 euro kwijt, voor onze hypotheek zitten we er net boven en betalen we 580 euro aan hypotheek, met een huurhuisje vonden wij dat je verder niets opbouwt het geld wat je maandelijks betaalt is dan ook weg, en met een koophuisje bouw je dan nog kapitaal op en het geld wat je er insteekt verdient zich later dan weer terug.
Dus vonden wij een koophuisje veel prettiger.

Wij zijn zo verzekerd dat als 1 van ons overlijd dat de helft van de hypotheek wegvalt.
Degene die dus achterblijft heeft het huis dan voor de helft vrij en betaalt dus ook veel minder hypotheek, waardoor degene er gewoon kan blijven wonen.

Verder krijgen we de hypotheekrenteaftrek 1 keer in het jaar terug.

Liefs Marina

hey jannetje,

ik hoop dat het nog even duurt al zitten wij lang niet aan dat hypotheekbedrag gelukkig:p maar wij krijgen nu net als marina de aftrek eens in het jaar terug. misschien dat we het gaan veranderen omdat we soms best krap zitten.
wij vinden het ook net als marina dat je kapitaal opbouwt en dat je bijna net zoveel per maand aan huur kwijt bent als aan hypotheekaflossing. we hebben namelijk eerst een huurhuis gehad en nu een eigen woning. toch voelt dit veel beter omdat het je eigen woning is en jezelf dingen kan veranderen hoe jij het wilt ( dit hoeft helemaal niet duur te zijn hoor!!)

wij hebben het huis ook op mijn man s loon maar ik werk er wel bij. we hebben ook een verzekering mocht er 1 wegvallen dan kunnen we blijven wonen en vervalt een deel van de hypotheek.

Groetejs, Christien

Ik zie veel overeenkomsten met Christien...
Wij hebben ook een hypotheek op 1 inkomen, ik hoor het veel om me heen dat mensen een hypo hebben op 2 inkomens.Vind dat maar eng, grote maandlasten en problemen als 1 inkomen door omstandigheden wegvalt...
Verders is onze hypo maar 5 tientjes duurder dan de huur van ons vorige huis...En als je je eigen huisje goed onderhoud (en precies zoals Christien het zegt) dat hoeft niet duur te zijn dan 'gooi' je je geld ook niet weg, je betaalt je huis af, het word van jou, wij hebben nu al 7 jaar een huis, flink aan geklust en onlangs laten taxeren...50.000 euro winst!Dus dat nemen we mooi mee naar ons volgende huis...

Hoi, onze bewuste keuze was ook een koop huis en voor de hypotheek hebben wij het niet hoeven laten, wij hebben een mini hypo als ik sommige huren zie en krijgen 1 keer per jaar een leuk bedrag terug i.v.m de rente.
Wij hebben wel heel veel geluk gehad met onze 1e woning die wij kochten voor 140.000 in guldens en voor het dubbele in euro's verkochten helaas is dat nu anders gezien de huizen markt.

Ach huren of kopen je moet doen waar je je goed bij voelt toch, gaat de hypotheek rente aftrek verdwijnen tja dan sparen we dat bedrag maar niet meer helaas maar is dan niet anders, gelukkig rekenen we daar niet echt maandelijks op.

Groetjes

Ik had alleen GroenLinks hierover gezien (niet mijn partij hoorrrrr), maar die zijn voor volledige afschaffing. Ben door jullie weer wat meer geinformeerd, waarvoor dank.
Hier ook levensloopverzekering afgesloten voor de helft van het hypotheekbedrag en voor de helft een aflossingsvrije hypotheek. Dus zeg maar over, dacht 30 jaar of 20, dan weet je waar je altijd voor gedokt hebt.

Lisette, wist niet dat er groot verschil zat in hypotheekrente-aftrek en huurtoeslag. Maar de overheid zal vast via de woningcorporaties ook wel weer wat bijdragen.
Uiteindelijk betaald je ook via huren voor onderhoud, maar zit dat in je huurprijs.

Terug
Bovenaan