Icsi ervaringen, welke dagen het zwaarst?

Hoihoi,
Wij gaan volgende cyclus starten met ICSI. We hebben veel informatie van het ziekenhuis gekregen en ook nog wat meer ingelezen online. Mijn leidinggevende is op de hoogte van de situatie en heeft me op het hart gedrukt dat ik mag aangeven als ik wat dagen vrij wil nemen tijdens het proces. Omdat er voor mijn afwezigheid een vervanger geregeld moet worden, probeer ik in te schatten welke dagen ik het liefst vrij zou nemen. Daarom hoor ik graag van vrouwen die het ICSI traject doorlopen hebben, welke momenten/dagen jullie het zwaarst vonden. Was dat vanaf de eerste hormoonspuit? Of de dagen rondom de punctie? Of juist de dagen tussen punctie en terugplaatsing? Of juist een ander moment? Ik hoor het graag.
Ook andere ervaringen met het ICSI traject zijn welkom.

X Suus

Beste Suus, 
Ik vond persoonlijk alleen de dag van de punctie en de dag erna wat zwaar, mijn buik voelde toen wat beurs en opgezet. De dag van de punctie heb ik vrij genomen van werk (aat zou ik echt aanraden, ik was daarna niet zo veel waard, ook vanwege pijnstilling), de dag erna heb ik thuis gewerkt. De echo's voorafgaand aan de punctie vonden bij mij in de ochtend plaats, daarna heb ik gewoon gewerkt. Ik heb gelukkig geen last gehad van de hormoon injecties, maar heb gehoord dat iedereen hier weer anders op reageert. Ik denk trouwens dat mijn eicelpunctie niet helemaal representatief is, want er zijn bij mij 22 eitjes geoogst (dus ook 22 'blauwe plekken'), bij de meeste vrouwen is dit aantal lager. De embryo terugplaatsing stelde zelf niet zo veel voor, dat heb ik ook gewoon gecombineerd met werk later op de dag. Mentaal vond ik de 2 weken wachten daarna lang duren, ik heb die 2 weken wat rustiger aan gedaan, maar juist ook (rustig) sporten, werken en sociale activiteiten vond ik een fijne afleiding. Bij mij is de eerste terugplaatsing overigens niet gelukt helaas. 
Heel veel succes!
Wij gaan volgende maand een tweede (cryo) terugplaatsing proberen. Zijn hier misschien vrouwen met ervaringen qua terugplaatsingen. Werd er bij jullie onderzocht waarom het eerdere keerniet lukte? Bij mij gaat het in een natuurlijke cyclus zonder hormonen, wat hebben jullie gedaan? Wat zijn de voordelen van natuurlijk versus kunstmatig met hormonen? Wordt er dan nog bloed geprikt etc? Zijn er nog marieren om de slagingskans van een terugplaatsing te voorspellen/ verbeteren? Bijvoorbeeld 'embryoglue', uterine scratch? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. 

Suuswileenkindje Fysiek is de dag van de punctie wel echt even een dag dat je het rustig aan moet doen. Ik herstelde zelf gelukkig altijd wel snel na de punctie, maar er zit natuurlijk altijd een kans in dat je overstimulatie hebt waar je echt flink ziek van kan worden. Blijf in ieder geval echt heel goed drinken tijdens het traject. Mentaal zijn de wachtdagen zwaar, omdat je weet dat er iets in je is terug geplaatst maar je nog wat dagen moet wachten om te weten of het wel is gelukt. Dan is afleiding heel fijn, maar heb ik zelf ook wel de ervaring gehad dat het soms wat lastig is om je te concentreren op dingen. Een tp stelt inderdaad niet zoveel voor. Het idee is misschien even wennen. en ja je kan gewoon plassen na de tp, want je plast dan niet je embryo uit. haha. Daarnaast is de testdag of de dag dat je toch ongesteld wordt en een tp is mislukt altijd even heel rot, maar het kan natuurlijk ook heel erg mooi zijn als het wel is gelukt. Maar een kort antwoord ik zal de dag van en de dag na je punctie vrij regelen zodat je die kan gebruiken om te herstellen. 
PL ik heb een cryo tp in natuurlijke cyclus gehad en een in een natuurlijke cyclus met ondersteuning van ovitrelle en ben nu bezig met een kunstmatige tp. De eerste 2x cryo in een volledig natuurlijke cyclus. Daarna 1 in de natuurlijke met ondersteuning van ovitrelle. Dit om de eisprong te helpen, maar ook om het lichaam een handje te helpen en te zeggen dat het zich zwanger moet gedragen. Hierna aanvullende onderzoeken gehad of er misschien nog een andere factor was waarom het niet wilde lukken. receptivity test en een immunolgische test naar NK cellen. Die waren allemaal goed, dus nu een tp in een kunstmatige cyclus, omdat we de rest al eens geprobeerd hebben. 

Bedankt voor jullie antwoord Zwindo en PL!
Fijn om andermans ervaringen te horen. Hoewel het voor iedereen anders is, geeft dat toch een beetje een idee van wat we kunnen verwachten. En rustig aan doen maar toch ook wat afleiding zoeken klinkt als een goed idee.
Veel succes met jullie traject,  hopelijk snel positief nieuws!

@Suus, hoe gaat het inmiddels bij jullie? Jullie zijn nu begonnen toch?
@Zwindo: bedankt voor je antwoord! Goed om te weten dat er wel onderzoek word gedaan wanneer het na een paar keer niet lukt, en natuurlijk heel fijn dat de receptivity test en NK cellen test goed waren bij jullie. 
Succes beiden!

Hi! Ja wij zijn vorige week maandag (2e cyclusdag) begonnen met Rekovelle, en sinds vrijdag Fyramedel erbij. Het valt me tot nu toe alles mee, niet echt last van bijwerkingen. Ik heb voel wel een beetje spanning op m'n onderbuik. Dat is ook niet gek, want vannochtend met de eerste follikelmeting hebben we gezien dat er zo'n 14 follikels aan het groeien zijn.We zijn heel blij met deze eerste stap! Woensdag weer terug voor een tweede meting en dan kunnen we misschien de punctie gaan inplannen.
Hoe is het nu bij jou PL? Heb je de terugplaatsing in eigen cyclus al gehad?
Kus!

Hi Suus, wat goed zeg! 14 follikels, dat is niet mis! Ik hoop dat het er straks voor de punctie lekker veel zijn zodat je veel 'materiaal hebt om mee te werken', maar ook weer niet zo veel dat je tegen overstimulatie syndroom zit. Daar schijn je flink ziek van te kunnen worden. Fijn om te horen dat je tot nu toe weinig last hebt van bijwerkingen, dat is in ieder geval een goed teken! Weet je al wanneer de punctie ongeveer gaat plaatsvinden? 
Hier is het nog even rustig. Na de laatste terugplaatsing van het verse embryo moest ik een tussen cyclus wachten voordat we weer konden gaan plannen. Mijn cyclus is vaak lang, soms wel 36 - 39 dagen, dus ik moet geduld hebben... Daar ben ik niet zo goed in, maar daar is niks aan te doen he ;-). Ik verwacht ergens later deze week ongesteld te worden (kansen op een spontane zwangerschap waren nihil deze maand, ik was op reis voor werk tijdens vruchtbare dagen), dus deze keer positieve associaties met ongesteld zijn --> op naar een nieuwe kans!
Hou vol en succes de komende dagen weer!

Hi!
Tijdens de uitgangsecho werd geschat dat de punctie "eind deze week" zou plaatsvinden, dat had ik geïnterpreteerd als vrijdag of zaterdag. Maar het zou ook zomaar begin volgende week kunnen zijn. Hopelijk krijgen we morgen tijdens de tweede follikelmeting meer duidelijkheid. En inderdaad, lekker veel follikels om "mee te werken" zou top zijn; maar overstimulatie kan inderdaad heel heftig zijn! Ik vind het wel een fijn idee dat ze regelmatig echo's maken en me goed in de gaten houden. Ik zal laten weten hoe het morgen is gegaan :)
Geduld is inderdaad iets wat in zo'n traject vaak op de proef gesteld wordt zeg! Goed van je dat je aanstaande menstruatie als iets positiefs kan zien; nieuwe ronde nieuwe kansen!  Ik hoop heel hard voor jullie dat het de volgende ronde een succes wordt, zodat jullie nog met positief nieuws het jaar kunnen afsluiten ?. 
Heb je inmiddels al wat meer ervaringen kunnen lezen van vrouwen die terugplaatsing en hebben gehad in een natuurlijke cyclus? Ik hoop het voor je!
Als deze eerste poging voor ons niet lukt, zouden wij ook een maand pauze hebben en dan dan overgaan op terugplaatsing in eigen cyclus. Hopelijk is dat niet nodig,  maar ik vind het opzich wel een fijn idee dat dit heel hormonen circus niet elke maand goed is (tenzij er natuurlijk onvoldoende embryo's uit voortkomen).  Fijne avond!

Terug
Bovenaan