Hallo allemaal,
Allereerst wil ik jullie heel veel succes en sterkte wensen.
Ten tweede wil ik jullie er op wijzen dat niet iedere ziektekostenverzekeraar standaard een volledige icsi-behandeling vergoedt. Wil je het zeker weten, dan adviseer ik om dit even na te vragen bij je verzekeraar. zo kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan wat betreft het financiële gedeelte.
Ten derde wil ik er aan toe voegen dat wij van de gynaecoloog vorig jaar zomer te horen hebben gekregen dat icsi voor ons de enige mogelijkheid was om nog een kind te krijgen (we hebben er nl. al een).
Mijn man heeft tijdens zijn vorige huwelijk een sterilisatie gehad. Toen wij elkaar leerden kennen heeft hij een hersteloperatie uit laten voeren en twee jaar later is onze zoon geboren.
Bijna drie jaar terug gingen we voor een tweede kind; je raadt het al: het lukte niet.
Gezien alle verhalen omtrent ivf/icsi die we te horen hebben gekregen van mensen uit onze omgeving hebben we besloten om niet met icsi aan de gang te gaan. In ieder geval voorlopig. We hebben immers al een kind.
Uit onze omgeving hoorden we van mensen die helemaal verandert zijn door de behandeling; de vrouw door alle hormonen ; de man omdat hij het allemaal niet meer aan kon. Daarnaast zien we een beetje op tegen alle tijd die je er in moet steken ivm onze zoon en de spanningen en frustraties die erbij komen kijken.
Wij zijn daarom naar een homeopaat gegaan. Mijn man is bij haar onder behandeling gegaan en ze probeert om ervoor te zorgen dat zijn eigen lichaam de zaadcellen niet als indringers meer zien en de kwaliteit te verbeteren.
Ik ben ook onder behandeling gegaan voor een chlamydea en kwam er achter dat ik een aantal dingen uit mijn leven niet goed verwerkt had.
En, wonder boven wonder... eind vorig jaar ben ik zwanger geraakt ; helaas is dit mis gegaan en had ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Maar, het kan dus wel!!!
Inmiddels hebben wij het sperma van mijn man weer laten testen vorige maand en kregen wij te horen dat er helemaal geen zaadcellen meer aanwezig waren. Een vreemde uitslag vinden wij zelf. Gister heeft hij opnieuw een potje ingeleverd. Ben benieuwd wat volgende week de uitslag is. Ik kan niet echt geloven dat er helemaal niets meer aanwezig zou zijn.
In ieder geval, wil ik jullie laten weten dat het ook misschien wel mogelijk zou zijn om zwanger te raken zonder ivf/icsi. Voor degenen die nog niet definitief de knoop hebben doorgehakt en tegen de behandeling en eventuele kosten opzien is het misschien een mogelijkheid om een homeopaat eerst te proberen. Ga dan wel naar een homeopaat die (gedeeltelijk) vergoedt wordt door je ziektekostenverzekeraar. Scheelt toch weer geld.
Veel succes allemaal.
groetjes Mary.