Id of paspoort baby

Jaiimy

New member
Hoii allemaal,
Even een vraagje...
Id bewijs of paspoort voor je baby aanvragen?
Is dit wel of niet nodig, ik lees verschillende dingen zoals dat ze evt nodig hebben als ze zorg nodig hebben bij de arts of ziekenhuis, dat anders je kosten niet vergoed kunnen worden?? Naar het buitenland gaan(logische) maar ook dat id of paspoort onder de 18jaar maar 5 jaar geldig is. Dus twijfel wat handig is.. hoe hebben jullie dit gedaan
 
Ik werk bij de gemeente en de meeste ouders schaffen voor hun baby een paspoort aan. Is net zo lang geldig als een ID kaart en scheelt qua prijs 15-20 euro. Mocht er een keer een reis buiten europa komen hoef je die niet nog apart aan te schaffen (als de verre landen ooit weer open gaan?). Wij gaan zelf ook voor een paspoort!
 
Oh en toevoeging voor ziekte vergoedingen oid, ik hoor idd vaak als reden dat ze een legitimatiebewijs moeten hebben voor verzekering, ongeacht hoe oud, omdat het anders niet vergoed wordt!
 
Wij hebben voor ons dochtertje van 2 jaar nog geen ID, maar staat wel op het lijstje. Tot nu toe hebben we overigens geen ID nodig gehag. Ik werk zelf op de financiële administratie van een ziekenhuis en om de zorg vergoed te krijgen is het belangrijk je kindje tijdig aan te melden bij de verzekering. Als er een verzekering bekend is bij het ziekenhuis wordt er rechtstreeks gedeclareerd. Wellicht kun je nog informeren bij de verzekering of het nodig is, maar voorzover mij bekend niet.
 
Wij zijn ook voor een paspoort gegaan voor dochter, omdat we regelmatig naar het VK zouden gaan en ze uit de EU gingen. Destijds was een id nog prima, maar we zijn toen voor het zekere gegaan. Zoon had nog een id, maar krijgt nu ook een paspoort.
Ook voor de zorg is het nodig, maar dat kan bij jonge baby's ook vaak achteraf nog geregeld worden qua vergoeding door de verzekering. Zorg zal nooit ontzegd worden. Een id of paspoort maakt niet uit. 
Maar 5 jaar geldigheid is ook wel een tijd hoor. Die foto lijkt tzt nergens meer op. Bij de douane naar het VK vreselijk moeten lachen omdat dochter meer op de foto leek van de id van zoon dan hijzelf. Dat was even verwarrend. 
 
Ik heb er niet eens bij stil gestaan dat er overwegingen in te maken zijn. Hier een paspoort, vanaf 3 weken oud, ziet er absoluut niet uit en lijkt hij nu met 14 maanden al niet meer op, maar handig als we gaan reizen. 
 
wij hebben eigenlijk het hele eerste jaar er niet eens aan gedacht dat ze ook een legitimatiebewijs nodig had. Ze heeft wel zorg gehad bij de huisarts en in het ziekenhuis. Nooit is er gevraagd naar haar paspoort. 

Pas toen we met 15 maanden naar Duitsland wilden ging er een lampje branden van ohja.... 
Wij hebben gekozen voor een paspoort, want die was niet heel veel duurder dan een ID, en goedkoper als voor volwassenen. 
Daarnaast ben je dan niet gebonden aan landen waar ID mag. 
 
Zal het dan afhankelijk zijn van het ziekenhuis. Hier vroeg de huisarts regelmatig naar het id bewijs, maar vaak aangegeven dat we dat toen nog niet hadden. Was prima, maar zo af en toe kreeg ik het telefoontje. Ook het ziekenhuis wilde dat we het doorgaven wanneer we het hadden. 
Ook bij de corona testen hier moeten ze hun id/paspoort mee hebben. 
 
Terug
Bovenaan