"Iedere vrouw kan borstvoeding geven!?!?"

"Alle vrouwen kunnen borstvoeding geven, want daar zijn ze voor gemaakt!" Dat heb ik vaak horen zeggen en lactatiekundigen gaan er prat op. Borstvoeding is het beste en iedereen kan het.
Helaas bij mij dus niet. Ik ben zelfs op advies van de lactatiekundige gestopt!!!

Toen Loïs werd geboren wilde ik dolgraag borstvoeding geven. Ik ben gelijk gaan kolven toen Loïs niet goed pakte. Dat deed al heel erg veel pijn en ik dacht dat dat zo hoorde. Mijn borsten werden ineens overbelast en moesten dus wennen. Ook kolfde ik wel eens bloed mee, ach ja... hoorde er vast bij. Maar de pijn werd steeds erger. Ook toen ik Loïs aan kon leggen hield ik pijn en bloedende tepels, wij dachten dat we toch niet goed hadden aangelegd. Na weken martelen ben ik toen gestopt! met heel veel pijn en verdriet!

Nu is Sven geboren en ik dacht: nieuw kindje, ander mondje, nieuwe kansen! Maar omdat Sven zo misselijk was na de geboorte ben ik opnieuw gaan kolven met een apparaat van de lactatiekundige om maar zo professioneel te starten en dit keer geen fouten te maken. Maar bij de eerste keer lag ik al met kromme tenen en bij de tweede keer kwam er al bloed mee en bij de derde keer was het voornamelijk bloed. Ik was gelijk in paniek... wat deed ik nou fout??
De lactatiekundige is toen langs gekomen en na alles te hebben uitgesloten (spruw, verkeerd aanleggen ed) zei ze dat ze alleen maar kon concluderen dat de aanhechting tussen de melkklieren en de tepel te kort waardoor deze tijdens kolven en voeden kapot wordt getrokken, wat enorm veel pijn geeft.

Opluchting!!!!!!!!! Het lag niet aan mij! Ik kan er ook niets aan doen... ik hoor dus bij die 'zeldzamen' die dus geen borstvoeding kunnen geven! Of zijn er meer vrouwen die dit kennen maar die het afdoen op kloven en overbelasting!

Meiden, Sven drinkt ook prima uit een flesje en is nu heel tevreden. Ik ben gelukkig en dat is me heel veel waard! Borstvoeden kan ik niet en zal ook bij een eventuele volgende keer weer niet lukken. Ja daar baal ik wel van en ik vind het gewoon heel jammer. het lijkt me zo mooi als het wel lukt en ik had zo'n goede hoop. Maar ik kan het wel goed afsluiten... ik heb het geprobeerd en niets fout gedaan... ik heb gewoon geen geschikte borsten!

Wat zijn jullie ervaringen???

Ik ga lekker genieten van mijn flesgevoede baby zonder schuldgevoel!

xx

Hey,

Gefeliciteerd met jullie mannetje Sven.
Ons meisje Lizzy is nu 9 dagen..echt genieten van ons wondertje.
Bortstvoeding ging bij ons 1ste dochtertje ook niet..ik had ontzettend veel pijn aan mijn borsten en het hoort niet zoveel pijn te doen.
Nu hebben we besloten om meteen fles voeding te geven.
Lizzy doet het prima op flesvoeding.
Lizzy haar geboorte gewicht was 3346 gram.
Ze is nu 9 dagen en ze weegt nu 3520 gram dus ze groeit goed.
Ze heeft wel veel last van krampjes.
Ik had het cb gebeld of het eventueel aan de voeding kan liggen en morgen moet ik erheen om even te bespreken voor een juiste voeding.
Heeft jullie mannetje Sven ook last van krampjes?

Liefs

hallo hier een december2010 moeder.

bij renske (nu 21/2) heb ik een maand borstvoeding gegeven. wel met tepelhoedje omdat renske niet goed hapte. na een maand bleek ik niet genoeg te hebben.
nu julia geboren is in december heb ik het weer geprobeerd. maar het werd weer een tepelhoedje omdat ik teruggetrokken tepels heb, na 2 dagen lag ik te kronkelen van de pijn in bed tijdens het voeden. bleek ik spruw bij me te hebben. ben gelijk gestopt met bv omdat ik geen zin had in getob en gestres. dus ja ik herken het wel een beetje.

als er bij ons ooit nog een volgende komt begin ik gelijk met flesvoeding.

liefs pieteke

Ja Sven heeft er ook wel iets last van maar niet extreem of zo. Af en toe komt er een kreuntje en een huiltje en dan is het over. dan gaat ie daarna poepen of windjes laten. Wel meerdere keren per dag!
Maar als Lizzy er zoveel last van heeft dan kan het inderdaad aan de voeding liggen! Ze mogen wel wat krampjes hebben maar het moet niet zo zijn dat ze de hele dag alleen maar huilen. Vrienden van ons hebben 4 maanden daarmee doorgemodderd, uiteindelijk was het toch koemelkallergie. Dus ja... op tijd er bij zijn lijkt me niet verkeerd. Slaapt ze 's nachts wel of huilt ze dan ook veel. want dan is het een nog grotere uitputtingsslag!

Geniet van je kleine meisjes!

Hey,

Ze huilt al een paar dagen bijna de hele avond door.
Na de laaste avond voeding van een uur of 12 slaapt ze meestal door tot 4 uur.
En maar met die beentjes trappelen..zo zielig.
Op advies van de kraamzorg gebruiken nu infacol voor elke voeding.
Maar dat mag nog niet baten.
Gelukkig kan ik morgen vervroegd naar het cb om even te praten voor een andere voeding.
We denken zelf dat het aan de voeding ligt.
Misschien heeft ze wel een allergie voor wat er in deze voeding zit.
Maar we zijn wel erg moe dat ze zoveel huilt om die krampjes.
We willen Lizzy zo graag helpen maar als ze zo huilt van de pijn dat gaat door merg en been.
Morgen hopen we op meer duidelijkheid van het cb over de voeding.

Liefs

Hoi hoi,

Ik wil ook nog even reageren.
Bij mijn zoontje heb ik een week of 6 volledig borstvoeding gegeven. In tegenstelling tot jullie ging dat in principe perfect. Hij groeide goed, ik had genoeg en geen last. Nou ja ik zat huilend borstvoeding te geven. En zat er compleet doorheen. Een jaar later bleek dat ik een schildklier probleem had en dus ziek was. Geen wonder dat ik zo moe (en dan echt extreem moe) was.

Het kan dus ook nog zijn dat je zelf niet lekker in je vel zit, terwijl je wel goede voeding hebt.... Dan kan borstvoeding nog zo goed zijn, maar als moeders niet happy is, is dat ook niet goed voor de baby.....

Dit keer ga ik niet zo lang meer ploeteren als blijkt dat het teveel energie kost (wat ik al zo weinig heb). Van de fles worden ze ook groot.

Succes iedereen....

Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie zoon Sven! Mooie naam, staat ook op onze 'lijst'...

Tegen mij werd bij de eerste ook gezegd dat iedere vrouw borstvoeding kan geven, als je maar genoeg doorzettingsvermogen hebt... Maw als je tot bloedens toe probeert, moet je gewoon nog net iets beter je best doen!! (in het begin is het niet altijd makkelijk, maar als je maar doorzet komt het vanzelf goed) GRRRR door deze uitspraken en vertekenende beelden word ik al haast zo opstandig dat ik uit principe er al niet aan zou willen beginnen...

Bij mij lukte het ook niet, bij de eerste. Ik heb hierdoor (door de pijn, stress, onzekerheid en de meningen van bv goeroes) best heel wat weerstand opgebouwd tegen het geven van bv. Toch wil ik het (mits er geen complicaties bij de geboorte zijn) nog een keer gaan proberen, want ondanks alles lijkt het me geweldig als het wel lukt. Maar dan wel met een pak poedermelk en een paar flesjes in de buurt...

Lijkt me toch enigszins geruststellend dat je voor he gevoel alles hebt gedaan om de bv te laten slagen en te weten dat je er echt niks aan kan doen! Het bewijs dat het dus echt niet altijd kan!

Ik hoop dat de pijn gauw overgaat en je heerlijk kunt genieten van je kindjes!! Hier moeten we nog een paar maandjes wachten...

Alle goeds!

Grtjs Mickey

jeetje meid, ik wil leen maar zeggen" Petje af!" wat een doorzetter ben je...en niets om je voor te schamen, nu genieten vaan je kleintje met fles!

Fee (maart mama)

Terug
Bovenaan