"Iedere vrouw kan borstvoeding geven!"

"Alle vrouwen kunnen borstvoeding geven, want daar zijn ze voor gemaakt!" Dat heb ik vaak horen zeggen en lactatiekundigen gaan er prat op. Borstvoeding is het beste en iedereen kan het.
Helaas bij mij dus niet. Ik ben zelfs op advies van de lactatiekundige gestopt!!!

Toen Loïs werd geboren in 2009 wilde ik dolgraag borstvoeding geven. Ik ben gelijk gaan kolven toen Loïs niet goed pakte. Dat deed al heel erg veel pijn en ik dacht dat dat zo hoorde. Mijn borsten werden ineens overbelast en moesten dus wennen. Ook kolfde ik wel eens bloed mee, ach ja... hoorde er vast bij. Maar de pijn werd steeds erger. Ook toen ik Loïs aan kon leggen hield ik pijn en bloedende tepels, wij dachten dat we toch niet goed hadden aangelegd. Na weken martelen ben ik toen gestopt! met heel veel pijn en verdriet!

Nu is Sven geboren en ik dacht: nieuw kindje, ander mondje, nieuwe kansen! Maar omdat Sven zo misselijk was na de geboorte ben ik opnieuw gaan kolven met een apparaat van de lactatiekundige om maar zo professioneel te starten en dit keer geen fouten te maken. Maar bij de eerste keer lag ik al met kromme tenen en bij de tweede keer kwam er al bloed mee en bij de derde keer was het voornamelijk bloed. Ik was gelijk in paniek... wat deed ik nou fout??
De lactatiekundige is toen langs gekomen en na alles te hebben uitgesloten (spruw, verkeerd aanleggen ed) zei ze dat ze alleen maar kon concluderen dat de aanhechting tussen de melkklieren en de tepel te kort zijn waardoor deze tijdens kolven en voeden kapot wordt getrokken, wat enorm veel pijn geeft.

Opluchting!!!!!!!!! Het lag niet aan mij! Ik kan er ook niets aan doen... ik hoor dus bij die 'zeldzamen' die dus geen borstvoeding kunnen geven! Of zijn er meer vrouwen die dit kennen maar die het afdoen op kloven en overbelasting!

Meiden, Sven drinkt ook prima uit een flesje en is nu heel tevreden. Ik ben gelukkig en dat is me heel veel waard! Borstvoeden kan ik niet en zal ook bij een eventuele volgende keer weer niet lukken. Ja daar baal ik wel van en ik vind het gewoon heel jammer. het lijkt me zo mooi als het wel lukt en ik had zo'n goede hoop. Maar ik kan het wel goed afsluiten... ik heb het geprobeerd en niets fout gedaan... ik heb gewoon geen geschikte borsten!

Wat zijn jullie ervaringen???

Ik ga lekker genieten van mijn flesgevoede baby zonder schuldgevoel!

xx
 
Ook ik ervaar het als bijna not-done om geen borstvoeding te geven. Ben naar een voorlichtingsavond geweest en daar werd, voor mijn gevoel, echt heel erg de nadruk gelegd op hoe goed het wel niet is voor je kindje. Natuurlijk is dat ook zo, maar het lijkt me dat het niet goed is voor je kindje als je helemaal gestressd bent van de pijn en frustratie. Maar daarover werd eigenlijk niet gesproken.
Ik heb al met mijn man afgesproken dat ik het ga doen, maar niet ten koste van alles. Vanwege allerlei allergieën en astma wil ik toch graag borstvoeding geven. Maar ik wil ook genieten van mijn kindje. Dus als het goed gaat is het mooi, maar als ik jou verhaal zo lees dan is flesvoeding ook prima.
Lekker genieten van je mannetje!
 
Nou, als dat zou kloppen (iedere vrouw kan borstvoeding geven), kan iemand mij dan uitleggen waarom het mij niet lukte en er geen druppel melk te vinden was????
Bij mijn eerste zoontje heb ik alles geprobeerd, maar er kwam geen druppel melk uit mijn borsten. De eerste dagen na zijn geboorte waren een hel. Om de 3 uur aanleggen, daarna fingerfeeden en daarna nog een half uur kolven. Onmenselijk en uitputtend. Na 3 dagen heeft manlief de knoop doorgehakt en zijn we overgestapt naar flesvoeding. De kraamtijd moet leuk zijn en niet in het teken staan van wanhopig proberen borstvoeding te geven, zogenaamd omdat het het beste is voor je kindje. Toen ik met flesvoeding ben begonnen, kwam de rust weer terug en kon ik volop genieten. Bij mijn tweede zoontje heb ik het niet eens geprobeerd en dat is me heel goed bevallen. Voor mij was het ook overduidelijk dat ik gewoon geen melk had, mijn borsten zijn tijdens de zwangerschap geen mm gegroeid en ik zou niet weten wat het is om last te hebben van stuwing.
 
Zal het je nog sterker vertellen. Had ik borstvoeding gaan geven had ik mijn kindje niet meer gehad!!!!!
Door een zware infectie bleef zijn bloedsuiker niet op peil. En omdat hij flesvoeding kreeg, zagen ze dit gelijk. Met borstvoeding krijgen ze de eerste dagen praktisch niets binnen en had zijn bloedsuiker niet eens te meten zijn geweest en zou hij er dus niet meer zijn geweest.

Hij is weer helemaal beter en doet het prima op flesvoeding hoor. Groeit 275 gram per week en is prima gezond nu.
 
Ik kon het maar vraag niet hoe... Ik ging er bijna aan onder door en uiteindelijk heeft mijn man dit mij in laten zien. Toen onze uk aan de fles was ging er een wereld voor mij open dus zo kon het ook.

Het voeden deed bij mij enorm veel pijn, van alles geprobeerd en hulp gehad, maar niets hielp. Uk viel veel af en de tranen stroomden bij mij over de wangen bij iedere voeding.

Super mooi als het kan, maar wanneer dit niet lukt dan is dit ook goed. Wij hebben een super gezonde uk waar niets aan mankeert!

Meiden doe wat goed voelt en bij je past!

Liefs grote broer
 
Ik deel je ervaringen. Ook hier veel pijn en bloed gehad en dan iedereen maar zeggen: je moet doorzetten, je wilt toch het beste voor je kindje. Toen ik bij mijn eerste er zelf na 10 dagen de stekker uittrok zag ik een zichtbaar gelukkiger en rustiger kind (en mama). Met nummer 2 en 3 ook geprobeerd maar eerder de brei eraan gegeven. Bij een eventuele nummer 4 begin ik er niet eens meer aan.

Ik walg van die vrouwen die het met gemak wel doen (fijn voor jullie) én dan impliceren dat je geen goede moeder bent als je het niet doet. Dat je je moet inzetten e.d. Dat maakt me heel boos, ik ben een goede moeder en zet me meer dan 100% in voor mijn kinderen). Net als al die effecten die aan BV worden toegekend. Van de week weer een onderzoek: kinderen die langer dan 4 maanden BV hebben gehad zijn "liever". Ik ben academisch gevormd en zou niet weten hoe je lief wetenschappelijk moet meten. Laat de hetze eens stoppen. Vind je het fijn BV te geven lekker doen, ik ben wel een voorstander voor proberen overigens, zo niet, pak een fles. Leven en laten leven, niet veroordelen.
 
Terug
Bovenaan