iemand ervaring met redressiehelm?

Aangezien mijn zoontje (Rick 6 maanden) altijd op zijn achterhoofd ligt te slapen is de achterkant van zijn hoofdje afgeplat. Nu is mijn vraag of er hier iemand ervaring heeft met een redressiehelm. Zo'n helm waardoor het hoofdje nog bol kan groeien. Mijn ventje hoeft hem nog niet, maar misschien wel.  

ik zag op een site op internet een kindje met zo'n helmpje en nu vraag ik me af....
hoeveel uur per dag moet die op? en hoelang in totaal moet die op?
Ik vraag me af of de kinderen er ook mee slapen, want dan zou het bij onze kleine man geen nut hebben. Overdag ligt hij namelijk nooit op zijn achterhoofdje.

Anders slapen, bijvoorbeeld op zijn zij doet hij niet.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en hier wat over kan vertellen.

groetjes Vanes
 
Hoi Vanes,

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee alleen via mijn werk.


Heb je met je zoontje al therapie?
En mocht het zo zijn dat ze twijfelen zou ik als ik jou was zelf een beslissing nemen. Een helmpje werkt namelijk het snelste tot en met 6 maanden hoe eerder hoe beter.

Een helmpje is soms voor 24 uur en alleen af tijdens badderen en verschonen.
En soms minder. Het is wel erg belangrijk dat je je houd aan de aantal uren.

Kinderen wennen er heel erg snel aan. Het is voor de ouders vaak moeilijker te accepeteren omdat ze het zielig vinden dan voor het kind zelf.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Weet niet alles maar misschien dat ik je nog wat kan vertellen.

groetjes en succes

 
hoi Joyce,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb met mijn zoontje geen terapie. Ik doe overdag er ook alles aan om het achterhoofdje zo min mogelijk te belasten. Hij ligt overdag bijna nooit op zijn rug, maar als hij slaapt (zo'n 14 uur per dag) is dat natuurlijk dweilen met de kraan open. Want slapen doen hij altijd op zijn achterhoofdje.

Bij het CB zagen ze het al vrij snel en zeiden ze me ook Rick zo veel mogelijk overdag op zijn buik te leggen. De laatste keer (toen hij5 maanden was) dat ik hier was hebben ze er niets meer over gezegd en ik moet pas weer als hij 6,5 maand is.

Ik zag vandaag op een site bij een ander kindje die zo'n helmpje draagd, fot's van zijn hoofdje en dat leek toch wel op het hoofdje van mijn zoontje. Voor het geval dat ze op het CB er de volgende keer over beginnen wilde ik er toch wat meer van weten.

Lijkt me trouwens voor een kindje vervelend slapen met een helmpje op.
Weet jij ook misschien hoelang ze zo'n helmpje dragen? een paar maanden, een half jaar?

Bedankt alvast,
Vanes
 
Hoi,

Hoe lang ze zo een helmpje dragen is helemaal afhakelijke hoe plat het hoofdje is. Maar reken er op dat het wel een tijd van weken misschien maanden is. Moet zeggen dat je wel heel goed ziet dat het werkt en dat is denk ik wel een stimulans!

Ik weet natuurlijk niet hoe erg het bij jou zoontje is maar persoonlijk zou ik even langs de huisarts gaan en aandringen op een bezoekje bij bv de kinderarts die over een helmpje beslist.
Er zijn namelijk maar heel weinig ziekenhuizen die het nog aanmeten na de zes maanden. Geloof alleen in rotterdam.

Voor de hersentjes enz kan het geen kwaad. Maar het word als ze ouder worden niet meer rond en heeft je kindje dus altijd een plat achterhoofd. Vaak krijgen mensen het advies om het op zijn beloop te laten en als ouder zijnde weet je te weinig en is er te weinig info over te vinden. Om sterk in je schoenen te staan.

Neemt niet weg dat het bij sommige kinderen wel minder word door een helmpje maar dat is dan vaak in combinatie met therapie en zijligging enz. Maar je schreef al dat hij niet anders slaapt dan op zijn rug.

Wat je doet hem stimuleren als hij wakker is is al heel goed!!! Dat vooral blijven doen hoor.

Heel veel succes en er is op flair bij het babyforum een topic over helmpjes misschien dat je daar eens kan kijken en met je vragen terecht kunt.

succes



 
Bedankt Joyce,

Ik ga er toch achteraan. Hij is dan wel al 6 maanden geweest, maar ik vind eigenlijk dat ze er wel wat eerder werk van hadden mogen maken. Wat weet ik nu? Als alle andere moeders nog zeggen: komt wel goed" , "trekt wel bij"......

Misschien is terapie iets dat ik Rick op zijn zij kan leren slapen of een helm voor 's nachts.

Ik ga er achter aan.

Bedankt Vanes
 
Hoi,

Ook van mij even een kleine reactie. Mijn advies is om niet te lang te wachten met het consulteren van een arts. Onze dochter had ook een scheef hoofdje en het cb dacht dat het wel bij zou trekken. Toen ze 6 maanden was vond ik het zelf niet echt verbeteren en ben naar de huisarts geweest. Zij hebben mij een verwijzing gegeven voor een kinderarts. Ik wilde graag naar het Sophia, maar daar behandelen ze maar tot 6 maanden. Ik werd toen doorverwezen naar Tilburg waar ze tot 8 maanden behandelen. Nou heeft mijn dochtertje uiteindelijk geen helmpje nodig, maar we zijn wel blij dat we er naar hebben laten kijken. Je moet er in ieder geval wel snel bij zijn, want na 6-8 maanden schijnt een helmpje weinig effect te hebben.
Overigens las ik pas in een artikel dat ik van een fysiotherapeut kreeg dat schedeltjes een groot zelf-herstellend vermogen hebben en dat de lange termijn effectiviteit van een helmpje nog niet vaststaat. Bij mijn dochtertje is het inderdaad vanzelf een stuk beter geworden sinds ze zichzelf op haar buik kan rollen en hierdoor graag op haar buik speelt. Ook gaat ze nu natuurlijk meer zitten (ze is 7,5 maanden). Aan haar slaaphouding hebben wij ook niet veel kunnen veranderen, maar de dingen die we overdag doen helpen al heel goed.
Ik wil je veel succes wensen en wacht niet te lang met naar het hoofdje te laten kijken (al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust).

Groetjes, Nienke
 
Hoi,
Mijn neefje heeft ook een helmpje gehad.
Het resultaat is echt heel mooi geworden. Als je denkt dat het echt nodig is zou ik er zeker achteraan gaan.
Mijn neefje moets hem 23 uur per dag dragen, alleen als hij in bad ging mocht hij een uur af.
Hij had er zelf geen last van, hij wist niet beter.
Ik wens je veel succes toe en je kindje een mooi rond bolletje.
groetjes Marisca
 
Ik was nog vergeten te zeggen dat hij hem een half jaar op heeft gehad.
Het schijnt zo te zijn dat ze hem tot een jaar kunnen dragen omdat tot een jaar de schedel nog vervormd kan worden.
groetjes Marisca
 
Terug
Bovenaan