iemand ervaring met tepelhoedjes

Ik heb ook tepelhoedjes gebruikt. Ik heb een weeklang pijn geleden doordat ik de eerste dagen geen melk had. Dit kwam pas na 2-3 dagen op gang. Mijn kleine meid had honger en die heeft m'n tepels dus in de eerste dagen al helemaal stuk gezogen... Niet zo lekker.. Ik wou dat ik die tepelhoedjes eerder had gekocht. Ik wist namelijk niet dat er zoiets was. Ik vond ze ideaal en mijn dochter dronk er prima om. Ook als ik ze niet gebruikte kon ze nog steeds goed drinken dus geen probleem bij mij.
Mocht ik weer een baby krijgen dan ga ik gelijk die tepelhoedjes gebruiken zodra mijn tepels weer kapot dreigen te gaan. Jeetje wat was dat pijnlijk!!!!!

Veel succes, enne eerst gewoon proberen, maar haal ze vast in huis, dan kun je ze zo pakken mocht het nodig zijn.

quote: MaMa ElinnePin reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-07-2007 14:37:36'));

Ik heb ook tepelhoedjes gebruikt. Ik heb een weeklang pijn geleden doordat ik de eerste dagen geen melk had. Dit kwam pas na 2-3 dagen op gang. Mijn kleine meid had honger en die heeft m'n tepels dus in de eerste dagen al helemaal stuk gezogen... Niet zo lekker..  

Hoi,

Het klopt inderdaad dat de productie van de echte moedermelk zo rond de derde dag op gang komt. Dat betekent echter niet, dat er de eerste dagen helemaal niets is. De eerste dagen na de bevalling produceren je borsten colostrum (biest zeg maar). Colostrum is lichtverteerbaar, werkt laxerend en bevat bovendien ontzettend veel antistoffen, je kunt het zien als een eerste inenting voor je baby. De samenstelling van colostrum is dus precies afgestemd op je pasgeboren kindje, net als de hoeveelheid die wordt geproduceerd; zo'n 5 tot 7 cc per voedingsbeurt. Zo rond de 3e/4e dag gaat colostrum geleidelijk aan over  in rijpe moedermelk.

Ook de eerste dagen is er dus wel degelijk voeding voor de baby. De baby kan de borst echter alleen goed leegdrinken, als hij goed is aangelegd. Als een baby goed is aangelegd, ligt de tepel helemaal achterin het mondje tegen het zachte gehemelte aan en daar kan deze niet stuk gaan. Kloofjes ontstaan doordat de baby niet goed is aangelegd. Hij zuigt bijvoorbeeld alleen op de tepel, of heeft het tongetje niet over zijn onderkaak. De locatie van  de pijn  kan overigens al veel zeggen over de oorzaak ervan. Bevindt de pijnlijke plek  zich bijvoorbeeld  op de rand van de tepel naar de tepelhof, dan komt dit doordat de baby alleen de tepel in zijn mondje heeft. Pijn bovenop de tepel wordt meestal veroorzaakt doordat de tepel enigszins naar boven wijst en tegen het gehemelte schuurt (bijv. door de borst in te drukken om het neusje vrij te houden of door onderuitgezakt zitten te voeden). Doet het aan de onderkant van de tepel pijn, dan zuigt de baby waarschijnlijk op zijn eigen lipje of ligt hij te hoog of te laag aan de borst.

Het scheelt vaak al zoveel als je zelf goed bent geïnformeerd. De juiste informatie stelt je in staat om eventuele borstvoedingsproblemen op tijd te (h)erkennen en deze op te lossen. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en zeker geen kloofjes op te leveren. Pijn is een teken dat er iets niet goed gaat (meestal gaat het aanleggen dan niet goed). Het borstvoedingsbeleid zou dan onder de loep genomen moeten worden en waar nodig worden aangepast.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan