hoi Patricia,
Ik kan me voorstellen dat je het een eng idee vindt, maar er zit veel meer achter dan gewoon gezellig met de pot mee-eten hoor!
De gedachte achter Rapley is dat je kindje zelf eet op eigen verzoek.
Het is een verlengstuk van borstvoeding geven op verzoek, je kindje bepaalt dan min of meer zelf hoe veel en vaak hij drinkt.
Maar dit wil niet zeggen dat het voor flessenkindjes niet geschikt zou zijn.
Je kindje bepaalt dus zelf of hij vol zit, en dat wordt niet bepaald door een vol of leeg potje.
Verder is het erg belangrijk voor de mondmotoriek dat je kindje vast voedsel leert te eten. Vergeet daarbij de fijne motoriek niet voor de vingertjes, het is heel knap voor een kindje van 8 maanden als hij rijstekorreltjes kan pakken!
Rapley gaat ervan uit dat een kindje vast voedsel eet omdat hij na zes maanden de vaardigheid heeft om te kauwen en niet omdat hij eerst gepureerd eten krijgt.
Nog een voordeel is dat je kindje goed het onderscheid leert kennen tussen allerlei verschillende groentes en fruit, en al gauw een eigen voorkeur krijgt omdat hij het kan herkennen. Dus geen oranje of bruine prut, maar puur natuur!
Overigens kan je kindje iets herkennen als het ongeveer 8 keer gegeven is.
Nóg een voordeel is dat de overgang van gepureerd eten naar eten met stukjes wordt omzeild, want ik spreek uit eigen ervaring dat het heel erg vervelend is als je kindje geen stukjes wil eten. Dan heb je echt een lange gefrustreerde weg te gaan om hem aan het eten te krijgen!
Dus toen wij na de geboorte van ons derde kindje over de Rapley methode lazen, vonden we het jammer dat we het niet eerder kenden.
Ons meisje wordt donderdag 1 jaar en eet vanaf maand 9 met de pot mee.
Ze eet zelfs spruitjes!
Ik let op met zout, maar kruiden eet ze gewoon mee.
De kokhalsreflex is vaak niet eens aanwezig, en als je het een keer meemaakt is het wel eng om te zien. Maar dit is juist een goed teken dat je kindje het eten omhoog stuurt. Sterker nog, in vloeibaar voedsel verslikken kinderen zich vaker omdat ze het niet kunnen sturen!
Het kokhalzen verdwijnt ook heel gauw, je kindje heeft het gauw in de gaten hoe het werkt en merkt het zelf niet eens dat kokhalzen er eng uitziet.
Kortom, van mij niets dan goeds over Rapley!
Probeer het eens zou ik zeggen!
groetjes Linda