iemand rapley?

hoihoi,

wie van jullie Rapleyt al en hoe ben je begonnen?? Mijn meisje krijgt tot op heden volledige bv en over een maandje is ze 6 maand en dan wil ik graag beginnen met bijvoeden a la rapley. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee

groetjes

mama van Rêve

Er is een speciaal forum waar je alle vragen én antwoorden mbt de Rapley methode kunt vinden. Rapley kun je meteen vanaf het begin toepassen. http://www.network54.com/Forum/382080/

Het werkt echt!

In het begin vond ik het een eng gezicht om te zien, dat mijn dochter zat te kokhalzen als ze een groot stuk in haar mondje had, maar dat is gewoon nog het reflex, dat ze had.
Toen ze er eenmaal aan gewend was, ging het echt heel goed.
Ik zou zeggen, gewoon doen!

groetjes mamarovileur

Hallo mama van Ilse!!

Wij zijn met banaan begonnen. Eerst in schijfjes gesneden, later in "frietjes" (over de lengte in vieren). De eerste keer trok ze een ontzettend vies gezicht, maar al gauw hapte ze er stukjes vanaf. Na een paar dagen at ze al echt een kwart banaan op, helemaal zelf!! 't Is wel een knoeiboeltje (vloer en tafel zitten onder), maar wel erg gaaf om te zien dat je kleine hummeltje dit al zelf kan en niet hoeft te wachten op een lepeltje. Vanmiddag komt peer erbij, es kijken hoe dat bevalt!

Op het kdv heeft een van de leidsters zelf haar kind ook a la Rapley gevoed, dus daar krijg ik ook nog goede tips van, handig!

Ik hoor graag hoe het bij jullie gaat!!

Groetjes,
Saskia

Ik heb het artikel van Rapley gelezen. Lijkt me een beetje "eng" om met 6 maanden al grote stukken te laten eten.
En ik vind persoonlijk dat er niks mis is met het pureren en van een lepel geven. De redenen die Rapley geeft (met de pot mee eten, gezamenlijk eten etc.) vind ik niet belangrijk. Onze kleine eet straks ook gewoon met ons mee aan tafel. Alleen krijgt hij een potje of iets gepureerd. Niks mee in mijn beleving.
Wat is de reden dat jullie het volgens deze methode doen????

hoi Patricia,

Ik kan me voorstellen dat je het een eng idee vindt, maar er zit veel meer achter dan gewoon gezellig met de pot mee-eten hoor!

De gedachte achter Rapley is dat je kindje zelf eet op eigen verzoek.
Het is een verlengstuk van borstvoeding geven op verzoek, je kindje bepaalt dan min of meer zelf hoe veel en vaak hij drinkt.
Maar dit wil niet zeggen dat het voor flessenkindjes niet geschikt zou zijn.
Je kindje bepaalt dus zelf of hij vol zit, en dat wordt niet bepaald door een vol of leeg potje.

Verder is het erg belangrijk voor de mondmotoriek dat je kindje vast voedsel leert te eten. Vergeet daarbij de fijne motoriek niet voor de vingertjes, het is heel knap voor een kindje van 8 maanden als hij rijstekorreltjes kan pakken!
Rapley gaat ervan uit dat een kindje vast voedsel eet omdat hij na zes maanden de vaardigheid heeft om te kauwen en niet omdat hij eerst gepureerd eten krijgt.

Nog een voordeel is dat je kindje goed het onderscheid leert kennen tussen allerlei verschillende groentes en fruit, en al gauw een eigen voorkeur krijgt omdat hij het kan herkennen. Dus geen oranje of bruine prut, maar puur natuur!
Overigens kan je kindje iets herkennen als het ongeveer 8 keer gegeven is.

Nóg een voordeel is dat de overgang van gepureerd eten naar eten met stukjes wordt omzeild, want ik spreek uit eigen ervaring dat het   heel erg vervelend is als je kindje geen stukjes wil eten. Dan heb je echt een lange gefrustreerde weg te gaan om hem aan het eten te krijgen!

Dus toen wij na de geboorte van ons derde kindje over de Rapley methode lazen, vonden we het jammer dat we het niet eerder kenden.
Ons meisje wordt donderdag 1 jaar en eet vanaf maand 9 met de pot mee.
Ze eet zelfs spruitjes!
Ik let op met zout, maar kruiden eet ze gewoon mee.

De kokhalsreflex is vaak niet eens aanwezig, en als je het een keer meemaakt is het wel eng om te zien. Maar dit is juist een goed teken dat je kindje het eten omhoog stuurt. Sterker nog, in vloeibaar voedsel verslikken kinderen zich vaker omdat ze het niet kunnen sturen!
Het kokhalzen verdwijnt ook heel gauw, je kindje heeft het gauw in de gaten hoe het werkt en merkt het zelf niet eens dat kokhalzen er eng uitziet.

Kortom, van mij niets dan goeds over Rapley!

Probeer het eens zou ik zeggen!

groetjes Linda

Nog zonder te weten van het bestaan van een methode met waaraan iemand zijn naam heeft gegeven, gaf ik mijn kinderen al vrij vlot stukjes. Gewoon om zelf te pakken. Daarnaast ookwel dingen van een lepeltje, ook dat is een vaardigheid, waardoor een kind dat op een gegeven moment zelluf wil doen en daarin kan oefenen. Afwisselen dus.

Ik hem me niet verdiept in een methode, maar in mijn kinderen en als ik dan lees hoe het er volgens zo'n methode aan toe gaat dan denk ik Miepje doet het helemaal niet slecht en heeft goede eters.

Miep

mv twee meiden (7 en 8) en een zoon (10 maanden) en de vierde op komst.

mijn idee is, dat het veel natuurlijker is om gezellig met z'n allen te eten en dan ook echt eten en niet iets dat ooit eten is geweet,.... ik overdrijf nu een beetje, maar ik vind die potje met gepureerd eten er gewoon niet zo smakelijk uitzien en zou het zelf niet willen eten, dus waarom zou ik het mijn dochter wel voorzetten?

Zoals miep het doet, dat is mijn idee eigenlijk ook een beetje en ik hoop mijn kind hier motorisch ook een voorsprong mee te geven.

groetjes

mama van Rêve

Terug
Bovenaan