Iemand tips onregelmatige cyclus

<p>Inmiddels ben ik na een cyclus van 48 dagen toch ongesteld geworden. Ik wil graag zwanger worden maar mijn cyclus varieert van 28 tot 48 dagen. Heeft er iemand tips voor me of heeft iemand hier zelf ervaring mee?</p>

Ik heb ook lange cyclussen tussen de 32 a 46 dagen .
Ik ben bij mijn 1e zwangerschap naar de 3e ronde ovulatie testen gaan gebruiken.  Zodat ik precies wist wanneer ik een ei sprong  had. Ik was naar ronde 5 zwanger 
Bij de 2e zwangerschap gelijk mee begonnen en toen naar ronde 2 zwanger .
Misschien werkt dit ook wel voor jou?

Ik wist mijn hele cyclus nog niet want ik was net gestopt met de pil na 18 jaar gebruik, ben gelijk begonnen met ovulatie testen en was de eerste ronde zwanger!

Mijn cyclussen waren ook erg onregelmatig.
ik ben toen teunisbloemolietabletten gaan slikken, gewoon te koop bij een drogist. Ik begon op de eerste dag van mijn cyclus te slikken tot en met dag 14. 2x op dag 29 van mijn cyclus een positieve test en nu 2 gezonde kindjes van 2 en 8 maanden!

Mijn cyclus werd veel regelmatiger toen ik ging letten op voldoende omega 3 vetzuren binnenkrijgen (vooral vette vis, maar ook walnoten, groene bladgroenten, koolzaadolie) en minder omega 6 vetzuren (zonnebloemolie, teunisbloemolie, tarwekiemolie, maïsolie, sojaolie etc), want daarmee neem je de omega 3 minder goed op en bovendien krijgen de meeste mensen toch al voldoende omega 6 binnen uit de voeding, terwijl omega 3 een vrij veel voorkomend tekort is in westerse voedingspatronen.

Als je een onregelmatige cyclus hebt zou ik gewoon voor een goedkope test gaan, want de kans is dan groot dat je er behoorlijk wat van zult moeten gebruiken. Ze voldoen in principe allemaal aan de standaard van betrouwbaarheid en ze meten allemaal LH, wat een piek heeft 1-2 dagen voor de eisprong. De keuze die je vooral hebt is tussen een midstream test (waar je rechtstreeks overheen plast) of een dipstick (waarbij je de urine eerst opvang in een bakje en dan de test daarin steekt) (alle midstream testen kan je ook als dipstick gebruiken, maar andersom niet) en tussen verschillende gevoeligheden. Ik zou beginnen met een test met een gevoeligheid van 25 mIU/mL (dat zijn de meeste standaard ovulatietesten), omdat dit voor de meeste vrouwen de juiste gevoeligheid is om 1 of 2 dagen een duidelijke piek te vinden en de rest van de cyclus niet onnodig positief te testen. Mocht je daarmee niks vinden (en je achteraf niet te laat begonnen bent met testen), dan kan je eventueel gevoeligere testen proberen, maar die slaan dus te makkelijk positief uit voor de meeste vrouwen en de kans is simpelweg groter dat je bij de meeste vrouwen (ongeveer 90%) hoort dan bij een groep van minder dan 10% van de vrouwen. ;)Begin met testen 17 dagen voor je volgende verwachtte menstruatie. Bij een onregelmatige cyclus zou ik dan dus uitgaan van je kortste cyclus voor die berekening (in jouw geval dus dag 12), en dan doortesten tot de testlijn duidelijk minder duidelijk is dan op het piekmoment. 1 x per dag is voor de meeste vrouwen voldoende, probeer het wel elke dag rond hetzelfde tijdstip en niet teveel te variëren met hoeveel je vantevoren drinkt. Volg wat dat betreft vooral de bijsluiter van de test die je uitkiest. Midstream vs dipstick is denk ik een persoonlijke keuze. Ik gebruik liever de dipstick omdat ik het lastig vind om lang genoeg mijn plas te mikken op een staafje en het minder stressvol vind om een staafje 10 seconden in een bakje te dopen en ze minder afval produceren, maar als je bijvoorbeeld op je werk gaat testen (ik werk 100% thuis, dankuwel corona...) kan ik me voorstellen dat je bakjes en testen meenemen naar het toilet (en ook nog weer schoonspoelen/subtiel weggooien) nogal een gedoe zijn. Midstream test is in feite hetzelfde als de dipstick, maar dan verpakt met meer plastic om de test vast te houden, en is daardoor meestal duurder dan een dipstick. 

Hier heeft geen enkel supplement invloed gehad op mijn onregelmatige cyclus. Om zicht te hebben op mijn nod gebruik ik dipstick ovulatietesten vanaf dag 17 (ik weet inmiddels dat ik daarvoor nooit een ovulatie gehad heb, anders zou ik eerder beginnen). Ik moet van de fertiliteitsarts met tweede ochtendurine testen. Dus plassen bij waken, glaasje water en als ik weer moet plassen de test doen. Op werkdagen neem ik een papieren wegwerpbekertje mee en ga ik direct bij binnenkomst naar het toilet, testje doen, en alles in de prullenbak. Niemand die het door heeft. 
Verder is het gewoon accepteren dat het bij mij dus onregelmatig verloopt. 
De vruchtbaarheidsproblemen liggen bij mijn man. Ik heb een dochter van 1 inmiddels en we zijn bezig voor nr 2

Terug
Bovenaan