IGA Deficiëntie

Goedenavond,

Ik was benieuwd of er hier meer ouders zijn met kinderen met een iga deficiëntie. Ik heb namelijk gisterenavond telefoon gehad van de huisarts met de mededeling dat de iga waarde in het bloed van mijn dochter bekant 0 is en dat zij iga deficiëntie heeft. De laborant had hiervoor ‘s avonds gebeld met de huisarts. De laborant had ook gezegd dat het bloed naar een ander laboratorium gaat voor verder onderzoek, en dat we over 2 a 3 weken meer horen. We horen dan ook of ze coeliakie heeft. Ze moest bloedprikken van de week omdat ze wat kwakkelt met haar gezondheid de laatste maanden. Veel aanvallen van maag/ darmkrampen met regelmatig braken en buikloop. Soms gaat het 2 a 3 weken goed en dan is het weer bal. Ze is 10 jaar oud.

Ik had al op Google zitten kijken over iga deficiëntie, maar over kinderen die het hebben vind ik weinig. Ze is vroeger heel vaak ziek geweest. Ze heeft 6x buisjes gehad ivm oorontstekingen en is 2x geopereerd aan haar holtes/ neus ivm chronische verkoudheid welke ze helaas nog ernstig heeft. Ze kreeg soms 2 a 3 kuren antibiotica achter elkaar voordat het weg was. Ze heeft nog regelmatig oorpijn maar wil niet naar de dokter en ze wil dan alleen paracetamol.
Ze is altijd extreem verkouden. Zelfs in de zomer. Snot is regelmatig groen maar ook vaak donkerbruin en rood. Ze heeft dagelijks ook veel hoofdpijn en klaagt dat ze moe is. De kno arts gaf een paar jaar terug aan: leer er maar mee leven. Ook heeft ze veel last van haar gewrichten, maar denk niet dat het er iets mee te maken heeft.

Wat is jullie ervaring met iga deficiëntie, en welke behandeling krijgt jullie kind? Ik vraag me af of behandeling ook altijd nodig is of moet je het op zijn beloop laten gaan?
 
Terug
Bovenaan