IJzer tekort

en melk breekt ijzer af dus probeer dat niet bij je maaltijd te nemen. daarentegen neemt vit C je ijzer beter op. Ik heb er zelf ook gauw last van en eet al veel ijzerrijke producten. vorig jaar heb ik hiervoor vit B inj en ijzertabletten gekregen. hielp snel. dit jaar dacht ik het ook te hebben en ging hiervoor naar de huisarts maar bleek ook zwanger te zijn. ik wilde toen geen vit B maar werdt zo zwak dat ik geeneens meer kon stofzuigen ed zonder dat alles zwart werdt voor mijn ogen. ik was dus totaal verzwakt en heb het toen na een maand toch genomen en ben na 2 mnd opgeknapt
 
halloow,
Ik ben iemand die altijd ijzer te kort heeft, maar voor mij normaal is.Het is een bloedafwijking die thallasemie heet dus heb veel ervaring met eten en drinken van ijzerhoudende dingen.Wat ik alleen niet mag hebben zijn de ijzertabletten want die breken in mijn lichaam niet af dus errug gevaarlijk.Daarom moet ik het dus echt uit mijn voedsel halen zoals ieder ander dat eigenlijk moet doen.Inderdaad veel groene groente,maar niet meer dan 2x per week!En niet dagen achter elkaar!Spinazie,andijvie,broccoli,en ook bietjes(en bietensap)Eieren(ook niet te veel hé)Rozijnen,(gedroogde)pruimen.En inderdaad GEEN melkproducten tijdens en vlak na het eten.Je voedsel heeft ongeveer 45 min. nodig om geen ijzer af te breken als je een melkproduct neemt(vla yoghurt,melk enzo).Succes!
 
Hai,

Hoe laag was je HB dan? Bij 5 is het allarmernd laag! Ik had 5,5 en ik kreeg meteen een ijzerkuur voorgeschrebvn. Bij 5 krijg je een infuus, werd mij verteld.
Bietensap is het smerigste wat er bestaat, maar het zit boordevol ijzer.

Eigenlijk vind ik het vreemd dat je Vk je geen ijzer heeft voorgeschreven!

xxxx en succes!
 
Terug
Bovenaan