Hoi hoi,
Hier ook iemand met ervaring met vroege echo's. Gelukkig heb ik een fantastische gyn dus bij mij geen negatieve verhalen.
Mijn eerste zwangerschap liep uit op een miskraam, een zogehete missed abortion. Ik had een leeg vruchtzakje. Daarna ben ik meteen weer zwanger geworden en omdat ik zelf wilde weten wat er aan de hand was heb ik een soort van pretecho laten maken. Deze vrouw was heel professioneel en lief. Ze zag niet veel, alleen een soort van rondje. Ze vertelde ons dat dit een zeer prille zwangerschap was, zo'n 4 weken. Maar het vruchtzakje was wel mooi rond en dat was een goed teken. Daarna hadden we een termijnecho. Ze schatte me toen op zo'n 7 weken en 4 dagen. Het was een mooi wurmpke met hartje. Daar is onze Sven uiteindelijk uit geboren.
Nu ben ik weer zwanger. Ik heb toen gevraagd om weer onder controle te komen in het ziekenhuis. Ik wist niet meer precies wanneer mijn laatste menstruatie was (bij de eerste keer meteen raak) dus toen wij naar de gyn gingen was ik ergens rond de 6 weken zwanger. Mijn gyn is gelukkig heel eerlijk en die zei bij de echo dat zijn apparatuur niet zo secuur was om in dit stadium iets te zeggen. Ik zat echt rond de 6 weken en hij kon niet met zekerheid zeggen of hij een hartje zag vanwege het echoapparaat. Na 2 weken hadden we zekerheid. Ik ben nu alweer bijna 25 weken zwanger van een tweede knulletje.
Staar je niet blind op die mm's! In dit stadium komt dat zo nauw. Ze hoeven maar wel of niet een randje mee op te meten en je hebt meteen een paar dagen meer of minder erbij. Zolang het vruchtzakje mooi rond is, je geen krampen hebt of bloed verliest, is het best positief. En weet je, een miskraam kun je toch niet voorkomen. Er zijn genoeg vrouwen die een kloppend hartje hebben gezien maar daarna toch een miskraam krijgen. De eerste 12 weken zijn nu eenmaal heel spannend. Over een paar weken kunnen ze al iets meer zeggen over de termijn.
Dus, hoe moeilijk het ook is, heb geduld en vertrouw een beetje op je gyn maar vooral op de eigen lichaam!
Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007, zwanger van nr. 2