Ik ben ZWANGER!! en nu??

Hallo allemaal!
Sinds 3 dagen weet ik dat ik zwanger ben, ...voor de 1e keer! Ik vind het zo bizar en geweldig. Het was gepland en dus weet ik al het een en ander, maar ik heb toch nog wat vragen, misschien heeft iemand hier al ervaring mee....

*Is 1 zwangerschapstest voldoende? Hoef ik niet naar de dokter?

*Afgelopen weken heb ik goed van de zomer genoten en heb dus wel wat biertjes/rosétjes gedronken. Misschien wel iets meer dan ´wel wat ´. Ik weet dat het slecht is, maar ik had na 10 jr de pil slikken natuurlijk nooit gedacht dat het na 1 maand raak zou zijn. Nu voel ik me natuurlijk een sukkel en ben ik bang dat ik het vruchtje in gevaar heb gebracht. Weet iemand wat de risico ´s hiervan zijn? Ik ben al 6 maanden helemaal gestopt met roken en ik eet heel gezond, dat wel. Ik ben ook gelijk met Zwangerschaps-multivitaminen begonnen...

*Ik heb 2 katten, is dat erg?

*Is haren verven ´not done ´ komende 9 maanden (inmiddels 8 maanden)...

Verder lijk ik wel verliefd...ben ik ook al, op mn vriendje, maar ook anders.

Nou hopelijk reageerd iemand die hetzelfde, of tips/trucs en adviezen heeft!

Fijn weekend allemaal
Juul
 
Hoi Juul!

Als eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd met je zwangeschap!!! Wat fijn dat het al zo snel 'raak' is!!

Om op je vragen te komen: Alcohol is natuurlijk niet goed  voor je kindje. Ik zou het dan ook van nu af aan zoveel mogelijk proberen te vermijden, dat is het beste. Aan het feit dat je vorige week lekker uit je dak bent gegaan, kun je echter niets meer veranderen. Het enige dat je kunt doen is afwachten of het kindje het ook zo naar zijn zin heeft gehad. ;-) Maak je niet al teveel zorgen, ons kindje heeft ook het een en ander aan moeilijkheden overleefd. Ik ben geopereerd terwijl ik niet wist dat ik zwanger was (volledige narcose) en daarna medicijnen gehad die je niet mag nemen als je zwanger bent. En ik heb ook een aantal wijntjes teveel op gehad... inmiddels ben ik 14 weken en 3 dagen zwanger en eergisteren hebben we het hartje nog stevig horen kloppen!!

Wat betreft katten: die kun je gewoon lekker blijven knuffelen hoor!  Het is alleen aan je vriend/man om  de kattenbak te verschonen, omdat in de ontlasting van katten toxoplasmosebacterien kunnen zitten en die zijn schadelijk voor je ongeboren kindje. Dit geldt trouwens tevens voor in de tuin ploeteren: trek handschoenen aan, want wie weet heeft je eigen kat of die van een ander er wel zitten poepen en dat is in principe hetzelfde als het verschonen van de kattenbak....

Ik ben ondertussen zo'n verhaal aan het typen dat ik alweer vergeten ben wat je andere vragen waren... Leuk zeg die bijwerkingen van zwangerschap! ;-)

Ik plaats dit berichtje even en dan beantwoordt ik zo de rest....

Groetjes Silke
23 jaar, 14wk3dg
 
Zo, dat helpt..

Over de zwangerschapstest. Een is inderdaad voldoende. Ik weet precies hoe je je voelt, want na onze test wilde ik er ook nog wel 15 (hihi) doen om het echt zeker te weten, maar dat is echt niet nodig. Ik weet het, het is moeilijk om je in te houden, maar denk maar zo: al dat geld dat je uitspaart door die testen niet te doen, kun je mooi gebruiken om leuke kleertjes of iets dergelijks te kopen!! Ik had nog gebeld naar de huisarts om te vragen of ik langs moest komen ofzo, maar zij zei dat dat niet nodig was omdat die testen tegenwoordig zo betrouwbaar zijn dat een bevestiging door de arts niet meer nodig is.

Hierdoor kreeg ik wel het gevoel dat het allemaal niet echt 'echt' was, het is tenslotte nog niet bevestigd door iemand die er verstand van heeft laten we maar zeggen. De eerste weken geloofde ik het dus ook niet echt, ook omdat ik me eigenlijk niet echt anders voelde. Ja ok, ik was af en toe niet lekker en had echt van die 'buien' en ik was heel erg moe, maar ik dacht dat dat ook tussen mijn oren kon zitten! Bovendien was ik ongerust vanwege die operatie enzo. Toen we echter met 9 weken bij de verloskundige voor het eerst het hartje hoorden kloppen, sprongen de tranen in mijn ogen en vanaf toen is het wel wat echter geworden. De week erna hadden we een termijnecho  in het ziekenhuis. Hierbij gaan ze kijken hoe ver je bent. Dat was bij mij nogal onduidelijk omdat ik ontzettend onregelmatig ongesteld was... Maar goed,  toen hebben we onze uk dus voor het eerst  'live' gezien en hij was lekker heen en weer aan het springen, dus alles was goed!  

Bij ons wisten trouwens al  heel veel mensen heel snel dat  ik zwanger was, omdat  ik en mijn vriend zo liepen te stralen!! Het is dus niet raar dat het lijkt of je verliefd bent!

Nog wat dingen die je nu kunt gaan regelen: verloskundige, kraamzorg (bij je zorgverzekeraar), nadenken over kinderopvang, foliumzuur gaan slikken (HEEL BELANGRIJK!!).

Tip tegen misselijkheid: eet meerdere kleine porties op een dag. Bij mij hielp dit heel goed.

Nou, ik hoop dat ik zo al je vragen een beetje heb beantwoord. Geniet vooral van de komende weken en mocht je nog vragen hebben, dan weet je het forum te vinden. Ik ben ook op het januari 2006 forum te vinden, omdat ik 24 januari ben uitgerekend. Als je weet wanneer je ongeveer bent uitgerekend, kun je ook naar het forum van die betreffende maand gaan (ik denk maart???). Daar vind je meiden die even ver zijn als jij.

Zoals ik al zei, geniet ervan en maak je niet teveel zorgen!!

Groetjes Silke
 
Jeetje, ben ik nog een vraag vergeten.
Ik heb begrepen dat het nog niet wetenschappelijk bewezen is dat haar verven slecht is voor je kindje, maar het wordt wel afgeraden.

Zo, nu stop ik ermee hoor ;-)
 
Hoi Juul,

Van harte gefeliciteerd!! Vreemd he, dat niemand bevestigd dat je zwanger bent. Ik ben nu 29 weken zwanger en vond dit toen zo raar. Ik had de huisarts gebeld en de assistente had echt zoiets van gefeliciteerd, maar waarom bel je naar ons?
Ik heb twee testen gedaan omdat ik het gewoon niet kon geloven. Ik heb toen wel gelijk een afspraak gemaakt bij de verloskundige. Bij 11 weken gingen we voor het eerst en konden we ook het hartje horen. Tot die tijd moet je gewoon afwachten.
Over de drank, waarschijnlijk heeft iedereen wel gedronken toen je nog niet wist dat je zwanger was, ik wel hoor.  De eerste maand doe je dat misschien niet, want stel dat je zwanger bent, maar na 5 maanden denk je ook als het komt dan komt het.
Het gaat er trouwens om dat je niet iedere week drinkt. En nu je het weet kun je er rekening mee houden.
Over het foliumzuur, in mijn vitaminepillen voor zwangere vrouwen zit al foliumzuur en dat hoef je dan niet extra te slikken.
Ik hoop dat je lekker kunt gaan genieten en goede zwangerschap hebt.

Groetjes
 
Hoi Reisa en Silke,
Bedankt voor jullie reacties!! Erg fijn. Inderdaad, de tijd terugdraaien en die wijntjes weer in de fles doen lukt niet meer..du ik ga me er ook geen zorgen meer om maken. Maar jeetje, dat je een operatie hebt gehad terwijl je al zwanger was! wat een stress zal je dan hebben gehad toen je erachter kwam! Ik dacht dat je pas na 12 weken een echo kon laten doen? Maar ik neem aan dat ze om die reden het bij jou eerder hebben gedaan. Ik ben inderdaad eind maart (30 maart) uitgerekend, en waarschijnlijk ook uitgeteld :).

Ik had al wel wat foliumzuur geslikt toen ik met de pil stopte, maar ook niet echt consequent. Wel bijna elke dag. Ik kan gewoon niet bevatten dat ik straks ook een dikke buik heb en daarna een kind!! Nog zo ´n ´ver van mn bed-show ´...

Ook trouwens erg relaxt, dit forum. En "God bless internet" ....
Vanavond gaan we het tegen de ouders van mn vriendje zeggen...die gaan helemaal uit hun dak denk ik.

En nog een rare vraag voor wie dit leest. Ik heb een lekkende amalgaanvulling in mn tanden (2 zelfs). Die worden zsm eruit gehaald, niet omdat ik zwanger ben. Weet de tandarts niet. Maar is dat ook extra schadelijk voor het vruchtje?? Ik weet dat zo ´n vulling uit 12 soorten metaal bestaat en dus voor niemand goed is. Maar zou het consequenties hebben?

Groetjes, Juul
 
Hallo,

ivm met die lekkende vulling. Best zo vlug laten verwijderen hoor, want het kan niet gezond zijn al die metalen. En best ook zeggen aan de tandarts (soms nemen die ook röntgenfoto's, dan ZEKER zeggen).

Nog een tip tegen ochtendmisselijkheid, beetje afgezaagd maar bij mij hielp het echt (ik ben trouwens nooit echt ziek geweest, alleen 1 weekje dat mijn maag wat opspeelde): leg een beschuitje klaar en knabbel dat 's morgens eer je opstaat, rustig, op en blijf nog wat liggen, zo sta je niet met een lege maag op.

Groetjes en geniet nog van je zwangerschap, die vliegt zo snel

Luna
 
Hallo Juul:

Jammer van die alcohol, maar dat heeft je baby niet beschadigd hoor.. Je moet alleen nu eigenlijk geen alcohol meer drinken.. en niet roken en als je naar de kapper gaat om je haar te laten verven moet je gewoon ff zeggen dat je zwanger bent, de meeste verfen zijn niet schadelijk voor je kind.. Onthoudt dat alles wat jij eet of drinkt ook bij je kindje terecht komt....

Waar ik in het begin heel; veel aan gehad heb is het boek van Ouders van Nu: 'Zwanger van je eerste kind'   staan zoveel antwoorden op vragen in, echt fijn.. :)

Veel plezier met je zwangerschap... :)


groetjes
manky
38wk2dgn
 
Terug
Bovenaan