Ik drink veel prosecco

<p> </p><p>Goedemorgen mama's,</p><p>Ja, ik drink dus veel prosecco.</p><p>Ik heb altijd al van wijn gehouden, vanaf m'n 15e al. </p><p>Nu ben ik 30 en sinds een jaar alleenstaande met 3 jonge kinderen.</p><p>Vroeger dronk ik braaf pas een wijntje als de Kids in bed lagen of op z'n vroegst tijdens het koken /eten.</p><p>Mijn kindjes zijn vanaf 5u wakker elke dag, wat maakt dat ik zelf ook eigenlijk altijd voor 21 u of zelfs half 20 u al slaap.</p><p>Nu drink ik vaak een wijntje na de lunch, of 3 over de hele middag dan. </p><p>Een enkele x voor lunch tijd zelfs.</p><p>Zeker als ik naar een speeltuin, bios, of kinderboerderij ga dan gaat er standaard 1 glas mee in een leeg flesje dubbelfris.</p><p>Ik ben nooit laveloos, ik kan heel goed tegen alcohol, en weet dat ik alert moet zijn ten alle tijde met de volle zorg voor 3.</p><p> </p><p>Ook heb ik geen auto meer dus rijden met alcohol doe ik zeer zeker niet.</p><p> </p><p>Het geeft mij zin leuke dingen te doen met ze, of het huis grondig aan te pakken.</p><p>Is dat normaal? Nee natuurlijk niet. Schaam me er ook dood voor. Alleen 1 vriendin en m'n nicht weten het. </p><p> </p><p>De hoofdzakelijke reden is dat ik ptss heb, niet lekker in mijn vel zit en een heel HEEL moeilijke relatie achter de rug heb. </p><p> </p><p>Hiervoor ga ik ook naar de ggz, voor nu heb ik alleen gesprekken de echte therapie start pas over een half jaar ongeveer. </p><p> </p><p>Hoe erg is dit nu precies wat ik doe? Wat zijn de meningen van "normale moeders" hierover? Het is geen groter wordend probleem ofz, ik ga niet steeds meer of vaker drinken. </p><p> </p><p>Het helpt mij gewoon alles wat leuker te vinden en het geeft mij energie. </p><p>Liefs ♥ </p><p>p.s. Ja ik vraag om meningen, maar stel mij ook heel kwetsbaar op en ben erg gevoelig, door mijn mentale staat nu nog meer dan anders. </p><p> </p>

Hi,
Men heeft altijd een mening. Als je moeder bent drink je met 1 glas al teveel volgens sommige maar de vader mag wel drinken. Je beschikt over zelfkennis dus je weet dat je met 3 nog zeer goed functioneert. Zelf hou ik ook van een wijntje lekker ontspannend al vinden mensen dat soms gek.

Dus mijn mening, doe waar je goed bij voelt. Wellicht als de therapie begint kun je alles verwerken en drink je ook minder.

Je vraagt om meningen? Ik vind het absoluut niet kunnen dat je overdag drinkt waar de kinderen bij zijn. Man of vrouw daar zit geen verschil in, je hebt de zorg en verantwoordelijkheid voor hen en dat kan niet met drank op en zeker niet als je alleen met ze bent .
Ook al heb je geen auto, ook op de fiets mag je niet met drank op rijden. En 3 wijntjes in een middag vind ik veel. Naar de speeltuin met drank in je tas? Dat neigt toch naar een verslaving/gewenning want als je dat al niet zonder kunt. Je gebruikt nu vroeg op bed liggen als excuus om eerder te Drinken. Je kunt ook wat later op bed gaan en een drankje doen voor je gaat slapen ipv overdag.

En elke "alcoholist" zal zeggen dat hij niet laveloos is, maat kan houden en 3 niet veel zijn en hij of zij hier prima op functioneert. Daarbij zeg ik trouwens niet dat jij dat bent.

Wat nu als er iets in de speeltuin ofzo gebeurd en jij moet ineens met ze naar de dokter of ziekenhuis en hebt al 2/3 wijntjes op. Dat ruiken ze natuurlijk en dan sta je er niet goed op.

Als ik wist dat een moeder in mijn omgeving dit stelselmatig deed, zou ik dit zeker in de gaten houden en eventueel melden bij de juiste instanties. Alles ter bescherming van de kinderen.

Als jij voor jezelf weet dat je nog alert bent en het niet steeds meer word dan je nu drinkt.... Ik zou alleen wel proberen om het zo te houden en niet meer te gaan drinken dan je nu doet..Zelf vind ik het moederschap bij fases ook erg pittig en grijp ik zo nu en dan naar een sigaret om te ontstressen.. soms smiddags of savonds (niet elke dag). Ik heb slechte nachten en een baan in de zorg met onregelmatige tijden..
Ik voel me ook vaak slecht over.. hoop dat die behoefte verdwijnt als ik lekkerder in mn vel zit en de kinderen miss op school zitten.. ik hoop het voor jou ook! Ik snap iig dat je soms iets nodig hebt.. misschien kan je het aangeven bij therapie en wellicht hebben zij een idee of een oefening waardoor je je wat meer kunt ontspannen?!

Dapper dat je dit toch post, ondanks de reacties die je mogelijk zult krijgen. Ik ga geen mening geven, want daar heb je niks aan. Maar ik kan wel zeggen als iemand die heel veel ervaring heeft met niet lekker in haar vel zitten en het krijgen professionele hulp, dat je in mijn ogen bereid bent om alles te doen om je maar wat fijner te voelen. Want de dagen zijn lang en zwaar als je je zo voelt. En de grenzen in wat wel of niet goed of wenselijk is vervagen daarmee… Het feit dat je dit post betekend denk ik dat jij wel doorhebt dat dit niet de ‘standaard’ is. Ik hoop vooral dat je de hulp krijgt die je nodig hebt om je weer lekkerder te voelen! En dan veranderen de keuzes die je maakt daarmee ook ??

Beste,

Heel erg goed van je dat je jezelf kwetsbaar durft open te stellen en jouw verhaal deelt op dit forum. Daar mag je zelf echt trots op zijn!
Daarnaast zag ik jou vraag hoe “normale moeders” daar over denken. Misschien voel jij je op dit moment anders dan andere mensen maar we dragen allemaal ons eigen rugzakje met ons mee wat onszelf uniek maakt. Dus laat dat asjeblieft los.

Je hebt een goede stap gezet om hulp te zoeken bij ggz en dat jij ptss hebt kan je niks aan doen zoiets overkomt je.
Ik weet zelf dat alcohol tijdelijk voor een “geluksmomentje” zorgt en dat je even beter in je vel gaat zitten alleen dit gevoel gaat ook weer weg. Als je niet lekker in je vel zit is de verleiding groot om te gaan drinken “je wilt je niet zo rot voelen en alcohol verdoofd op dat moment even dat rot gevoel” maar het komt ook weer terug. Omdat je telkens weer verlangt naar dat “geluksmomentje” bestaat de kans dat je in een visuele cirkel terecht komt en al vaker de neiging krijgt om alcohol te gaan drinken en op een gegeven moment er afhankelijk van gaat worden.

Het kan helpen om je open en kwetsbaar op te stellen naar de mensen die dicht bij je staan en die je vertrouwd zodat je het niet allemaal voor jezelf houd of je kan een schriftje bij houden en daar alles in schrijven wat in je hoofd rond spookt. Dit zorgt voor inzichten en kan de visuele cirkel doorbreken waarbij ggz je dan weer verder kan helpen.

Ik weet uit eigen ervaring dat het erg moeilijk is om je zo kwetsbaar open te stellen tegenover andere mensen maar het is wel de eerste stap naar herstel.

Ik wens je het aller beste, je kunt het en bent een goede moeder ❤️

Uhm zelf weet ik dat ik ik probleem heb met drank en naar kliniek moest. Deze signalen die jij geeft kunnen nou zijn aan leiding van een verslaving van alcohol zeker als je zegt dan heb ik zin speeltuin gaan dit dat er gaat standaard 1 glaasje mee ik begin met lunch zou jij 1 week zonder kunnen als je die vraag snel kan beantwoorden met ja dan niet maar ik zou zeker hier over praten nee is geen schaamte maar goed dat je open breekt desnoods een gesprek er over bij een instelling of iets

Hoi
Hier een moeder die in de afgelopen 4 jaar geen druppel heeft gedronken (maar wel rookt en daar hebben veel mensen ook een mening over) elke dag een of meerdere glazen wijn valt onder verslaafd zijn en door alcohol verandert je persectief en je reactie vermogen ik zou dit toch echt als probleem zien en kijken wat je er aan zou kunnen doen en pas na t eten als je de deur niet meer uitgaat pas wat drinken en niet meer als 2 glazen in de 4 uur anders ben je gewoon niet nuchter genoeg om om te handelen als er toch iets met je kids gebeurt volgens instanties en je zou echt niet willen dat er op die manier jeugdzorg met jou gezin gaat bemoeien en eventueel je kinderen uit huis plaatsen.
Ik zou contact zoeken met verslavingszorg om te kijken wat ze samen met jou kunnen doen om de risico's en gevolgen van drank verkleinen voordat je bij t GGZ aan de slag gaat.
Ondanks dat dit allemaal vrij negatief klinkt denk ik niet dat je een slechte moeder bent je doet wat je kunt en je zoekt hulp zodat je een nog betere moeder kan zijn dan je nu al bent petje af en heel veel succes met het zoeken naar passende hulp?

Terug
Bovenaan