Ik had het mezelf zo beloofd...

...dat ik me er niet druk om zou maken, maar soms gebeurt het toch (onbewust).
Eveline krijgt volledige borstvoeding en naar mijn idee gaat het allemaal prima. Ze is lief en tevreden.
Maar vanaf het begin groeit ze niet echt hard. Ze groeit net genoeg om 'acceptabel' te zijn (100 g/week), maar ik krijg toch iedere keer de opmerking "het had wel iets meer mogen zijn, he?".
En op de groeicurve van borstvoeding.com buigt ze steeds meer af. :-(
Als ze zo doorgaat dan wordt ze een hele slanke dame (en dat ben ik echt niet gewend, mijn oudste is erg stevig, al vanaf geboorte, en ik ben zelf ook niet echt slank).

Soms denk ik, dat zal gewoon bij haar horen, haar aanleg. Soms denk ik, ze zal wel een keer een groeispurt gaan maken. En soms denk ik, als ze straks met 4 maanden de beruchte borstvoedingsdip doormaakt (en minder hard gaat groeien), dan blijft er niets van haar over...

Het helpt natuurlijk niet dat de omgeving de hele borstvoeding met clusteren, regeldagen, nachtvoedingen een heel 'gedoe' vindt en regelmatig vraagt waarom ik er toch 'in hemelsnaam' mee door wil gaan, want 'zo goed doet ze het er niet op'.

Nou ja, hier kunnen jullie natuurlijk niets mee, maar ik wilde dit ei gewoon even kwijt.

Mijn moeder heeft 6 kinderen gehad...en het eerste wat ze zei toen ik een keer begon over 'zorgen maken', zei ze meteen, vanaf dat je weet dat je zwanger bent maak je je zorgen en dat gaat door tot je dood! Ok, dat weten we dan ook weer, iedereen maakt zich toch zorgen? dat is heel normaal en logisch ook denk ik. Tijmen had laats 39 graden koorts. Ik zag me alweer in het ziekenhuis en weet ik wat ik weer in mijn hoofd haalde. Ook Tijmen eet weinig, mijn eerste had altijd honger maar Tijmen niet, die heeft soms niet eens trek in een fles en ja, daar ga ik weer...zal ie wel genoeg krijgen? Hij groeit ook niet hard en krijgt heel wat minder dan zn grote broer in die tijd. Het is heel vervelend maar ik denk dat je er weinig aan kunt veranderen toch? Sterkte...al heb je hier niet veel aan haha

He Karin,

Stomme reactie van je omgeving. En heel irritante opmerking "het had wel iets meer mogen zijn". Slaat nergens op. Het ene kindje is nu eenmaal groter/steviger dan het andere. Zolang ze tevreden is en genoeg plast gaat het goed toch?

Ik hoop dat je dit geen reden laat zijn om te stoppen. Borstvoeding is gewoon heel goed voor jou en je kind. Maar blijkbaar is langdurig voeden nog steeds niet helemaal geaccepteerd.

Succes,

Hoi Karin,

Hoeveel weken is ze dan en hoeveel weegt ze dan nu? Is inderdaad wel een rotopmerking ik zou zeggen als ze een tevreden meisje is is het toch goed je kan haar niet volproppen met borstvoeding toch?

Groetjes Margot

hoi karin!

niet luisteren naar al die opmerkingen!
je wilt niet weten wat ik de afgelopen week allemaal om mijn oren geslingerd heb gekregen.  
het ziet er bij ons naar uit dat Swen lang bv gaat krijgen omdat hij domweg niet de fles pakt. ik laat iedereen maar praten... ene oor in, andere uit!

hoeveel voedingen geef je op een dag? hoe drinkt ze dan? ( lang/kort, rustig/driftig?)

als jij vind dat ze opgewekt is, goed ontwikkeld en gewoon lekker in haar vel zit. Dan doe je het toch super?!

ik vind dat we (borstvoeders) juist een complimentje verdienen!  
dus bij deze: je bent goed bezig!

liefs Carina

Hey,

Als je  kleine meid tevreden is hoef je je toch geen zorgen te maken. Dan doe je het prima.  Het ene kindje groei gewoon wat harder dan de ander.
Ik ben ook wel benieuwd hoe zwaar Eveline is. Ik moet donderdag naar het buro en ben ook wel benieuw joe zwaar Dani is. Zeker omdat  ik zo tweifelde of ze genoeg voeding kreeg.  

Gewoon doorgaan hoor. Laat ze maar kletsen.

Groetjes Patries

Hoi,

Toevallig zei de wijkverpleegkundige de vorige keer tegen mij dat de MEESTE kinjdes tussen de 100 en 150 gram aankomen per week!
Maar dat dat dus een GEMIDDELDE is.
Als het dus minder is is dit niet gelijk een probleem.
Het zijn richtlijnen!
Zolang je kindje verder tervreden is en zich goed ontwikkelt is het prima!

Eveline is nu 11 weken en ze weegt 5300 g. Op zich is dat niet echt weinig, maar haar geboortegewicht was 4520 g, dus ze is nog niet eens een kilo zwaarder geworden. Maar ja, ze is lief en tevreden, echt een schatje, dus jullie hebben helemaal gelijk... Niet druk om maken!
Ik probeer de opmerkingen maar naast me neer te leggen en vooral naar mijn meisje te kijken. Ik ben benieuwd hoe lang ze straks is als ze weer gemeten wordt. Momenteel gok ik op 60 cm.

@Carina: Eveline drinkt meestal 8 keer, meestal redelijk rustig, al zijn er altijd een paar voedingen waarin ze de tepel (mn in begin) 3-10 keer loslaat. Gemiddeld doet ze 30 minuten over 2 borsten, dus ze zou echt genoeg moeten drinken, lijkt me zo...

Terug
Bovenaan