Ik heb carpaccio op

Wij bestellen voor de lunch op het werk altijd lunch bij een broodjeszaak in de buurt. Ik ben nu 15 weken zwanger en heb maandag (voor het eerst) een broodje carpaccio besteld. Moet ik me nu zorgen maken?
ik heb het nagevraagd bij de broodjeszaak en die zeggen dat 1x niet veel kwaad kan, maar dat ik het zeker niet te vaak moet doen. Ik zou het graag van meerdere mensen willen horen, alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
voor 1x idd niet .. maar zou het daarna niet meer doen ...

Waarom mag je bepaald rundvlees niet eten tijdens de zwangerschap?
Ben je zwanger en wil je rundvlees eten? Dat kan zeker! Maar niet wanneer het medium of rare gebakken is. De reden dat je moet opletten met rundvlees, is niet per se om het rundvlees zelf. Het gaat erom of het vlees rauw is of niet. Rauw rundvlees, en overigens ook rauwe vis en ei, kunnen de toxoplasmoseparasiet bevatten. Deze parasiet kan mensen besmetten met toxoplasmose, dit is een infectie. Normaal gesproken kan dit niet zo’n kwaad, maar voor zwangere vrouwen heeft het wel gevolgen. De infectie kan via de placenta overgedragen worden op het ongeboren kindje. De moeder loopt verder geen gevaar, maar de baby kan door de infectie ernstige afwijkingen krijgen. Bijvoorbeeld afwijkingen van het zenuwstelsel (denk aan waterhoofd) en aan de ogen (blindheid).
 
Kijk gewoon op de site van het Voedingscentrum meis. Daar staat te lezen dat je vooral niet in paniek moet raken na het eten van voedsel dat afgeraden wordt. Dat hoeven toch niet meerderen aan te geven voordat je gaat geloven? Het houden bij één betrouwbare bron is veel makkelijker.
 
Toxoplasmose is inderdaad de risico factor hier en hoewel het risico klein is, zijn de mogelijke gevolgen dat niet. Daarom gewoon beter niet meer doen.

Ik vind het zelf overigens vrij logisch om je ook even te verdiepen in de achterliggende reden dat iets wordt afgeraden. Die lijsten zijn er niet voor niks maar alles wat daarop staat heeft een andere achtergrond. Dan snap je de risico’s ook beter.
 
Terug
Bovenaan