Ik lek nog niet?

Dag dames!
Ik ben 34 weken zwanger van mijn eerste en mijn borsten lekken nog niet. Ze zijn ontzettend gegroeid (van C naar E) en mn tepels zijn mega en bruin.
Ik hoor van iedereen om me heen dat ze begonnen met lekken tussen de 18 en 24 weken... Moet ik me zorgen maken omdat ik nog helemaal schoon en droog ben? Kan ik straks wel borstvoeding geven?

In mijn 2 zwangerschappen heb ik dit ook niet gehad . Pas na de bevalling toen  ik stuwing kreeg .
Ik zou zeggen alleen maar fijn toch .
Her verschilt dus per vrouw 

Of je nu lekt of niet, borstvoeding kan gewoon op gang komen. Ik heb nooit gelekt en wel borstvoeding gegeven.

Ik lekte ook niet. Wel kon ik in de laatste weken onder de douche er een paar druppels uit knijpen. Pas toen ik in de kraamweek ging kolven (randprematuurtje dat het niet op gang kreeg) kwam er meer uit. En toen kreeg ik ook direct gruwelijke stuwing. Nog een paar dagen later had ik voeding voor de hele straat dat er soms gewoon uit spoot als je ernaar keek. Dus ik zou me over dat lekken niet zoveel zorgen maken hoor ?

Wel of niet lekken in de zwangerschap zegt gelukkig niks over de borstvoeding straks. Zodra de placenta geboren is zorgen de hormonen ervoor dat de borstvoeding op gang komt.
Ik heb nooit gelekt in mijn zwangerschap en geeft inmiddels 2,5 jaar borstvoeding. Nooit problemen met de melkproductie gehad.

Geen zorgen! Je lijf is gewoon heel efficiënt, en bewaart al die melk gewoon voor na de bevalling ;) ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap ook maar 1 keer een klein beetje melk gelekt, en nu bij de 2e pas met bijna 35 weken, en dat komt waarschijnlijk omdat het de afgelopen dagen nogal rommelde in mijn buik ? Bij de eerste had ik zelfs na de bevalling bijna nooit lekkage, gaf echt alleen melk met een baby (of kolf) eraan en toch 6 maanden borstvoeding mogen geven!
Lekkende borsten zijn geen vereiste voor succesvolle borstvoeding!

Ik heb bij beide zwangerschappen niet gelekt en heb beide keren gewoon borstvoeding gegeven. (Ik heb zelfs beide keren, amper last van stuwing gehad, terwijl de borstvoeding super verliep)

Terug
Bovenaan