Ik snap er niets meer van - het "leed" wat cyclus heet

<p>Nou dames, de titel verraad het al.. Ik snap er niets meer van. Ik neem jullie even mee terug in de tijd. September 2017, pil strip weggegooid. Na 3 hele bewogen jaren waarin ik beide ouders verloor, besloten mijn man en ik dat het de hoogste tijd is. Of om het mooier te verwoorden, wij zouden graag een gezinnetje willen.. </p><p>Wat had ik het onderschat, het stoppen met de pil. Wat een drama was het ontpillen, hormonen die als rakketten links en rechts door mijn lijf gierden.. Na een maand of 5 kon ik het zweren! Ik was zwanger! Alles smaakte naar ijzer, borsten onder hoog spanning, duizelig, ga zo maar door.. Maar mijn NOD duurde nog ruim een week. Dus naar de huisarts, gesprekje, conclusie "klinkt aannemelijk" dus maar bloed geprikt.. Nope. Door de voorgeschiedenis van mijn moeder werd ik doorverwezen naar de gyn. Een inwendige echo werd direct gedaan, haar reactie "voor iemand die nog maar 5 maand gestopt is met anticonceptie zag het er goed uit. Ik had waarschijnlijk net een eisprong gehad"  </p><p>Vanaf het stopmoment zat mijn cyclus zo rond de 27/28 dagen, soms een dagje eerder, soms wat later. Mijn ongesteldheid, nauwelijks, 1 dag roze verlies, 2 dagen bloed, en dan 1 of 2 dagen oud bloed. Maar het "gekke" is, ik kan het met een inlegkruisje af. </p><p>Tot deze maand.. Ik was 5 dagen over tijd. En na zo lang proberen, had ik de hoop dat het raak zou zijn. Afgelopen vrijdag veel roze slijm, en zaterdag en zondag bloed. Nu weer op oud bloed. Even dacht ik misschien innesteling (klusagenda nagekeken en het kon...) maar na een test geen streepje. </p><p>Kan het dat mijn cyclus ineens langer wordt? Ik wil nu ook ovulatietesten gaan proberen (destijds gaf de gyn aan dat ik ze weggooien moest, gewoon gaan oefenen was haar advies) maar ik krijg echt geen hoogte van mijn cyclus. Want qua afscheiding verlies ik gedurende de maand ook weinig. En heel eerlijk bekruipt de angst dat het misschien niet lukken gaat mij nu toch..</p><p>Sorry voor het lange verhaal, maar wie herkent dit? Of heeft tips? En welke ovualatie testen raden jullie aan? Kruidvat? Sensitest? CB?</p><p>Liefs een hele onzekere...</p>
 
Oh wat vervelend. Wat heb je trouwens al veel mee gemaakt. Heel heftig zeg. 
Toen ik gestopt was met de pil ben ik nooit ongesteld geworden. Zo vervelend! Geen cyclus te bekennen, geen eisprong niks. En toen de afspraak bij de gynaecoloog gemaakt was, was ik zwanger. Na ruim 2 maanden kwam ik er achter. 
Vervolgens is mijn dochter geboren, heb ik borstvoeding gegeven maar daarna nog steeds geen nieuwe cyclus waargenomen. Pfffff en we wilde wel weer voor een tweede kindje gaan. Wat een gedoe als je niet weet wanneer je moet klussen en wanneer je eisprong is. En de vraag bleef, heb ik wel een eisprong. En ja hoor, zwanger! Zo bijzonder! Nu 14 weken alweer. 
Een onregelmatige cyclus is zo vervelend. Bij mij hielp niks. Temperaturen niet, ovulatietesten niet. Niks. Mijn hormoonspiegel is dus gewoon zonder pieken en dalen. 
 
Veel succes met deze tocht. Het komt vast goed. Vertrouw op je eigen lichaam. En gewoon heeeeeeeel veeel klussen Haha. 
 
Wat lief dat je reageert! Ja een boel gebeurt, en die stress zal ook zeker niet goed geweest zijn voor mij..
Mijn cyclus was eigenlijk best oke altijd, althans dat dacht ik.. ik kon er bijna de klok op gelijk zetten dat ik ongesteld werd (ok ik geef toe, ik hou het bij in de app Flow) maar nu ineens een uitschieter naar 32 dagen en dat had ik nog nooit gehad.
In het begin, toen ik net gestopt was met de pil wel ovulatie testen gebruikt, en zag dan wel een flauw streepje maar die zag ik dan dagen achter elkaar. Vandaar dat de gyn destijd zei, weg gooien die zooi.
Inmiddels heb ik steeds minder vertrouwen in mijn lichaam (en dat gevoel is zo naar) iedere maand krampjes, steekjes in de omgeving van mijn baarmoeder. Borsten die ineens veel groter zijn, tsja en dan heb je toch hoop.
Ik wilde voorkomen om door te slaan, als je begrijpt wat ik daarmee bedoel. Maar wil nu toch eens de ovulatie testen gaan proberen. Na 15 maanden is de pil toch inmiddels wel uit mijn systeem?
Pff, ik wordt hier eigenlijk best verdrietig van. En eigenlijk durf ik niet zo goed naar de dokter te gaan. Want ergens denk ik dat ze daar zullen zeggen, blijf maar proberen en binnen 5 minuten weer buiten staan (mij HA is daar een ster in)
 
Jeetje wat heftig zeg!!
Ik herken die onzekerheid zeker. Ik ben pas net bezig maar ook erg onzeker gaat het allemaal wel lukken, echter nergens op gebaseerd.
Eerste 2 maanden na het stoppen met de pil heb ik ook veel klachten gehad, echter nu helemaal niet meer.
Ben nu ook bezig met ovulatietesten, maar die van de action geven steeds heel licht aan. Hopelijk wordt ie donkerder want anders geef ik die gynaecoloog gelijk en voelt het echt als zooi.
Mijn cyclus wordt ook steeds langer  nu 35 dagen..
Echter jij bent echt al wel lang bezig dus ik zou toch eens langs de huisarts gaan.
Ook de lichte menstruatie en het oud bloed verliezen herken ik. Voor de pil was mijn menstruatie veel heftiger en nu heel weinig. Blijkbaar hebben meer mensen dit.
Ook heb ik inderdaad bijna geen afscheiding wat mij onzeker maakt of ik überhaupt een eisprong heb, maar volgens mij zo lang je ongesteld wordt heb je wel een eisprong.. 
 
Jeetje wat heftig zeg!!
Ik herken die onzekerheid zeker. Ik ben pas net bezig maar ook erg onzeker gaat het allemaal wel lukken, echter nergens op gebaseerd.
Eerste 2 maanden na het stoppen met de pil heb ik ook veel klachten gehad, echter nu helemaal niet meer.
Ben nu ook bezig met ovulatietesten, maar die van de action geven steeds heel licht aan. Hopelijk wordt ie donkerder want anders geef ik die gynaecoloog gelijk en voelt het echt als zooi.
Mijn cyclus wordt ook steeds langer  nu 35 dagen..
Echter jij bent echt al wel lang bezig dus ik zou toch eens langs de huisarts gaan.
Ook de lichte menstruatie en het oud bloed verliezen herken ik. Voor de pil was mijn menstruatie veel heftiger en nu heel weinig. Blijkbaar hebben meer mensen dit.
Ook heb ik inderdaad bijna geen afscheiding wat mij onzeker maakt of ik überhaupt een eisprong heb, maar volgens mij zo lang je ongesteld wordt heb je wel een eisprong.. 
 
Je staat echt wel in je recht om naar de huisarts te gaan! Ik snap dat het eng is, ik stond er ook niet op te springen. Maar daarna vond ik t een verademing!
verder zou ik misschien toch eens een maandje ovulatietesten gaan gebruiken. Ik gebruikte de digitale van clearblue, die 2 dagen een :) geeft (die van 4 schijnen heel slecht te werken, niet doen dus). Voordeel van cb: je mag ze met ochtenurine gebruikten. Nog een voordeel: geen gedoe met streepjes aflezen, wel of niet donker genoeg. Ik ben er dmv deze testen toen achtergekomen dat mijn eisprong pas ergens op dag 19-20-21 was terwijl ik een mooie cyclus haf van 26-29 dagen. 
Succes! Hoop dat t snel raak is, of dat je de stap naar de huisarts durft te maken
 
Ananasss wow, je eisprong pas de 19,20,21 bij een cyclus van 26 -29 dagen!? Welke ovulatietest gebruikte je voordat je met CB bent gestart? Of heb je altijd met CB getest? 
 
mayi ja klopt! Dus niet iedereen volgt het boekje, ook bij een mooie regelmatige cyclus. Ik ben na 6 maanden met cb begonnen, geen anderen geprobeerd. Dacht altijd al te merken aan m'n afscheiding ed dat mijn eisprong echt niet rond dag 14 was. En dat klopte dus! 
Positieve afsluiter: ik ben ondertussen 13 weken zwanger :)
 
Terug
Bovenaan