Ik trek het even niet

Mama’s,

Ik zit er echt even doorheen. Ik heb een dochtertje van 10 maanden en toen 7 maanden ging alles goed omtrent slapen. Sliep in haar eigen kamertje zelfs en zelf in slaap vallen ging perfect. Toen kwamen er tandjes. Uiteindelijk zo heftig dat we haar ledikantje weer terug hebben gehaald naar onze kamer. Zo ging het een tijdje goed tot ze 10 maanden is geworden. Ze valt alleen bij ons in bed in slaap en dan leggen we haar in haar ledikantje. Als ze slaapt wordt ze elk uur krijsend wakker. Soms helpt het om de speen te geven maar soms moeten we haar ook echt bij ons nemen. Ze valt dan direct weer in slaap.

Financieel kunnen wij een slaapcoach gewoon even niet bekostigen maar ik zit met mijn handen in het haar. Ik werk 36 uur en mn man 40 uur. We werken wel beide thuis dus ze is altijd bij ons (met mijn werk is dat mogelijk).

Ik weet alleen gewoonweg niet wat ik moet doen.

Ze wordt meestal 07.00 wakker. Fles krijgt ze en om 09.00 uur is ze echt wel moe en wil ze slapen (sinds kort moet ze wel perse bij ons in slaap vallen). Dan wordt ze wakker rond een uur of half 11/11 uur en krijgt ze een broodje en fruit en een liga of babysnack. Vervolgens slapen om 13.00 en dan slaapt ze tot half 3. Om 4 uur krijgt ze de fles. Om 6 uur avondeten, om 7 uur pyjamapapje en dan half 8 naar bed.

Ik snap gewoon niet wat het is en hoe ik het kan verhelpen..

Het heeft niets met het slapen te maken maar als ik naar je schema kijk en het vergelijk met wat wij op die leeftijd  deden valt het me op dat je geen ontbijt geeft? Geen fles voor het middagslaapje? En dat aan het eind van de dag alles best dicht op elkaar zit qua eten? Heb je wel eens geprobeerd om voor het middagslaapje een fles te geven? Als ze om 11uur 'luncht' zou ik haar voor het slaapje van 13u een fles geven ipv om 16u. Dan kun je na het middagslaapje een fruit/snackmomentje doen. Wie weet helpt het voor het slapen als je het dagschema een beetje verandert?

Wat vervelend! Doorbreken kost weer energie en zulke nachten en drukke banen geven weer het tegenovergestelde.. misschien het even zo laten en haar in je bed laten slapen tot jullie een beetje opgeladen zijn en het dan aanpakken? Wat ik als tip zou geven werkte bij mijn zoontje, die was toen wel wat ouder, maar op deze leeftijd begrijpen ze al best veel. Ik legde hem op bed en vertelde dat mama niet weg was, en hem hoorde als hij riep. Als hij riep ging ik dus ook gelijk terug en bevestigde weer dat ik er voor hem was. Dat was dus heel vaak lopen en kostte dus wel wat energie, maar gaf hem wel een veilig gevoel in z’n bedje en heeft wel goed geholpen. En neem het jezelf niet kwalijk hè, een kind in je bed laten slapen is niks mis mee en je steunt jullie dochter wel door een lastige fase heen!!

Oh wauw inderdaad. Ik ga dat zeker uitproberen. Ik weet dat het niet erg is om bij ons in bed te laten slapen maar mijn omgeving is een beetje in mijn hoofd gaan zitten door dingen te zeggen als: je maakt het alleen maar moeilijker voor je kind als ze ouder wordt en dan wel in een eigen kamertje moet. Of dingen als: gewoon laten huilen, slaapt ze vanzelf.

Ik vind dat iedereen een eigen aanpak moet hebben maar ik krijg het gewoon niet over mijn hart om haar te laten huilen.. Ik wil dat gewoon echt niet.

Ik ben gewoon een beetje aan het twijfelen door mijn omgeving. Doe ik er wel goed aan om haar in bed in slaap te laten vallen? Doe ik het wel goed allemaal etc etc. Mijn moeder zegt ook elke keer: ja jij was ook zo en toen je twee was en ik zwanger was van je zusje, ja toen hing je krijsend aan onze deur tot je in slaap viel. Ik weet wel zeker dat ik dat nooit ga kunnen doen. Zo ben ik als moeder niet. En ik wil niet dat de keuze die ik dan nu maak, ervoor zorgt dat ik mijn dochtertje straks een zware periode mee laat maken doordat ze dan in een kamertje moet inene..

Mijn man en ik hebben er nu geen last van en hij laat ons dochtertje ook echt niet huilen. Staat daar volkomen achter. Maar goed, het sloopt natuurlijk wel als je soms wel twee uur bezig bent met je kindje in slaap krijgen..

Eens met Zazoe wT betreft het ritme.. hier was het met 10mnd 3 flessen:

7.00 fles + evt 1/2 boterham
9.00 fruit
Slapen 9.15-11.00
11.30 boterham
13.00 fles
Slapen 13.30-15.00
15.15 koek
17.00 avondeten
19.00 fles

Dus 3 flessen verdeeld over de dag, steeds zo'n 6 uur ertussen. Je propt nu al het eten van de dag er rond 16.00 in lijkt het ;)
Ik werk op een kinderdagverblijf, al ruim 10 jaar en dit is een heel normaal ritme als ze 3 flessen hebben. En die middagfles van 13.00 hoeft niet op, als ze dan 100/120cc drinken is het ook goed. Die middagfles gaat er straks als eerste vanaf.

Verder... dat gedoe net Slapen komt en gaat helaas. De jongste is hier 23 maanden en tblijft soms ook gedoe met tussenin slapen en uren krijsen in d'r eigen bed. Soms gaat het weken goed, dan weer weken niet..

Mijn oudste dochter had dit nooit, is nu 3.5 en heeft nog nooit tussenin geslapen. Dus het zit echt in het kind ben ik bang... wij hebben de moed een beetje opgegeven wat dat betreft en geaccepteerd Dat ze soms een halve nacht tussenin slaapt. Gelukkig zijn er dus ook weken dat ze wel lekker in d'r eigen bed slaapt en dat maakt weer veel goed en dan denk ik: yes, ze kan het wel! Het gaat vast wel een keer over hihi.

Maar JA, pittig is het zeker soms!! Hier zijn genoeg avonden geweest dat ze tot 22.00 bleef krijsen en wij almaar heen en weer lopen, negeren etc... gek werd ik ervan. Nooit rust. Want 's nachts was het ook nog 5x gedoe én in de ochtend 5.30 wakker... goedemorgen! Pfoe!
Dus ik snap je heel goed. Alles draait om het kind, je kan geen avond meer op de bank chillen en het put je echt uit als je uren bezig bent en naar een uitgeput en huilend kind ligt te luisteren. Het vreet je op.. vandaar dat wij besloten hebben het maar te accepteren.

Elke avond gaat ze gewoon naar d'r eigen bed. Huilt ze na 10min nog, dan leggen we haar in ons bed en dan slaapt ze direct. Even later leggen we haar dan weer terug in d'r eigen bed, wat ze gelukkig accepteert.

De afgelopen 9 nachten viel ze in slaap in ons bed, vanavond sliep ze ineens wél in d'r eigen bed in slaap. Zomaar, uit het niets. Een klein geluksmomentje waarop ik weer een week vooruit kan! :)

Heeft ze geen last van oorontsteking als ze echt krijsend wakker wordt?

Verder kun je het consultatiebureau om advies vragen, zij kunnen vaak verschillende methodes uitleggen. Hier bij 12 maanden de Estivill methode toegepast en binnen 2 dagen een kind wat doorslaapt (behalve nu, want oorontsteking.... Wat een drama).
Een slaapcoach moet je zelf betalen maar een slaapoefentherapeut wordt wel vergoed. Dat is misschien nog een optie?

Terug
Bovenaan