Ik trek het nu echt niet meer...

Hoi Laura,

Ik herken je verhaal heel goed.
Mijn zoontje Sven is ook geen goede slaper. Sinds deze week gaat het eindelijk beter.
Tot die tijd moesten we er meerdere keren per nacht uit en vorige maand werd hij soms echt totaal in paniek wakker. Als we de kamer dan weer uit wilde lopen, werd hij helemaaaal hysterisch.
Ik weet niet hoe oud je zoontje is maar misschien heeft hij wel last van verlatingsangst. Dat heeft Sven nu ook. Zelfs als ik tijdens het spelen wegloop, begint hij wel eens te huilen.

Vermoeidheid kan je niet alleen lichamelijk vellen maar zeker ook emotioneel. Zeker in de beginperiode, werd ik er ook erg labiel van. Ik heb me ook meerdere malen afgevraagd waarom ik in hemelsnaam ooit een kind wilde. Mensen die pretendeerde dat het ouderschap zo geweldig is, heb ik wel eens voor gek verklaard.

Weet je, je kunt je altijd wel blijven afvragen of je een goede moeder bent. Het antwoord zul je nooit krijgen want er staat nergens zwart op wit wat dat is. Probeer er dus ook niet naar te zoeken want dat kost veel te veel energie en die heb je nu al niet. Ik leef nu ook van dag tot dag. Ik probeer niet teveel te plannen en zie daarom wel wat er op mijn pad komt.

Probeer voor Ruben zoveel mogelijk rust en regelmaat te creëren. Dat heeft hij nu echt nodig. Ik merk dat bij Sven ook. Als wij een dag met hem op pad zijn geweest, slaapt hij een stuk slechter. De kinderarts zei tegen ons dat Sven waarschijnlijk heel veel droomt. Dat zou bij Ruben ook wel eens het geval kunnen zijn.

En nog een tip: laat Ruben een paar nachtjes bij je ouders slapen. Daarmee doorbreek je zijn patroon. Wij zijn afgelopen week bij mijn ouders wezen slapen en sindsdien slaapt Sven dus door. Hij is uit zijn spiraal gehaald en dat heeft enorm geholpen.

Heel veel succes en geloof in jezelf. Dat is het belangrijkste.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hey meid,

Vervelend dat de kleine niet wil slapen. We leven met je mee.

Bij ons is momenteel ook zo dat hij overdag heel gezellig is. Als hij wrijft in zijn oogjes en moe word gaat hij ook op bed. Hebben we vast ritueel. Maar heb sinds een aantal dagen zo dat hij even iets later op bed gaat. ook hij valt dan half in slaap, maar zodra hij het bed raakt begint hij te krijzen en gaan de ogen wijd open. Speentje wil hij niet meer.

We laten hem nu 15 min huilen ( met de kookwekker beneden anders ga ik weer eerder na boven. En ja ik vreet mijzelf die 15 minuten helemaal op). Soms zit hij op handen en voeten soms zittend in bed. Ik haal hem er dan even hij wieg hem heen en weer zo ongeveer 5 minuten en probeer dan nog eens in bedje.... meestal wil dit nu wel.

Het is trouwens niet zo raar om hem nog een nachtje na je ouders te doen en zelf weer even op energie komen. Dat huilen vreet aan je. Zelf zat ik er laatst ook helemaal doorheen kon opeens heel raar boos worden en huilen en was om het kleinste aangebrand. Na een aantal keren dit duidelijk te maken aan mijn vriend dat hij er nu even voor onze zoon moest zijn was mijn vriend de rust zelfe ( anders niet echt) en heeft hij ervooor gezorgd als onze zoon snachts wakker werd. Zelf wou ik er iedere keer wel heen , maar dat kon echt niet ik had het geduld niet en mijn stem werd soms wat fel en daar schrok ik van.
Nu heb ik lekker een paaar dagen uit geslapen en heeft mijn vriend voor de kleine gezorgd en ik wat meer voor mijzelf en gelukkig ik ben er weer. Want ik was even ban g hem zelf niet meer in slaap te kunnen krijgen en dat vrat ook erg aan me.

En wat je zegt met buren niet lastig willen vallen. Ze zullen ook wel begrip kunnen opbrengen. Voel je er niet schuldig over als je kindje even huilt ook al langer dan 15 minuten. Die tijd gaat vast weer over, maar heel herkendbaar dat je je dan niet echt lekker in je vel voelt als je kindje huilt .... wat zijn moedergevoelens soms toch tegenstrijdig....

Hoop dat alles snel weer voor jullie op pootjes terecht komt

Hoi Laura,

Allereerst ben je geen zeur hoor! Af en toe valt het je zwaar, dat hebben we allemaal. En hier mag je lekker je ei kwijt en je hart luchten.
Hopelijk gaat het snel beter!

groetjes Mariska

HOERA!
Ruben heeft vannacht voor de allereerste keer weer helemaal aan 1 stuk doorgeslapen!
We hebben zelfs geen enkele keer z'n speentje hoeven geven...pfffff, dat was fijn om zomaar  7,5 uur achter elkaar te mogen slapen...
Waarschijnlijk was dit puu toeval, maar elke goede nacht is weer meegenomen.

Lies,
Laura

Hoi mama van Ruben,

Wat een herkenbaar verhaal.... zelfs zo, dat ik er tranen van in mijn ogen krijg. Fijn om alle reacties van de anderen te lezen.

Ik ga zo voor mezelf ook een topic openen, want ik zoek echt advies en tips voor het slapen.... Onze zoon van 8 maanden sliep van 5 maanden tot en met 7,5 maand door. Maar nu is het al 2 weken over... Een aantal keren per nacht wordt hij krijsend wakker. Troosten in bedje is geen optie, weglopen uit zijn kamertje al helemaal niet, daar wordt hij alleen maar nog hysterischer van.

Heel erg fijn voor je dat hij vannacht heeft doorgeslapen!!! Ik hoop dat wij dat binnenkort ook weer zullen meemaken!!!

Succes ermee, en ik hoop voor je dat het niet bij 1 nacht blijft!!!!!

Groetjes,
Simone

Hoi Linda,

Zoals al vele anderen, ben je zeker niet de enige. Ook ik herken ongelofelijk veel uit jou verhaal.
Ik had gister een dip dag (zie mijn topic'ik ben soms zo gesloopt na een dag').
Het is inderdaad lastig om het te zien als een moment, het lijkt dan oneinig lang te duren terwijl als het straks beter gaat, je wellicht zegt goh het was maar een weekje ofzo. Snap je wat ik bedoel?

Ik denk dat het ook wel helpt (bij mij wel) om te lezen dat je niet de enige bent, en dat er dus na deze periode weer een andere periode komt.

Mijn huisarts zei eens; het leven van je kind bestaat uit periodes en wanneer je je daar aan vast houdt maak je het voor jezelf niet zo zwaar. Je hebt immers moeilijke periodes en makkelijke periodes en deze wisselen elkaar af, soms snel en soms wat langzamer.

Op  zo'n dag als gister zie ik dit ook niet in hoor, maar vandaag weer wel. Elke dag weer nieuwe kansen.

Sterkte

Terug
Bovenaan