Ik voel me down - Extreme onzekerheid over slaapjes

Hi mama’s,

6 weken geleden ben ik moeder geworden van onze dochter en het is een heerlijke en lieve meid!
Alleen voel ik sinds een paar dagen zo’n spanning en onzekerheid. Ik huil elke dag omdat ik het zwaar vind. Ik ben nogal een control freak, wat mij niet helpt in het moederschap. Ik moet en wil de controle loslaten maar ik weet even niet hoe.
En dan vooral de controle over haar slaapjes overdag. De ene dag doet ze er maar 4 van 30 min, de andere dag zit er een van 2 uur tussen, ook dagen dat ze einde middag/begin avond helemaal niet slaapt. Ik ben alleen nog maar daarmee bezig…
En als het dan niet ‘lukt’ zoals ik het in mijn hoofd heb, word ik nog onzekerder en gefrustreerder. De schema’s, wakkertijden etc. die ik overal vind maken me gek.
Herkenbaar voor anderen? En hoe kan ik hier relaxter in worden?

(Nog) geen ervaring mee maar mijn advies zou zijn: stop met googlen en andere adviezen volgen en volg je eigen gevoel. Je kindje doet het op haar manier en zolang ze drinkt, poept en groeit doet ze het goed. Probeer de lat voor jezelf niet zo hoog te leggen, geen kind en geen moeder is perfect en zij verwacht dat ook helemaal niet van jou. Zolang je haar liefde en geborgenheid geeft, geef je haar alles wat ze nodig heeft. You can do it!

Inderdaad, je bent haar mama en het belangrijkste in haar leven. Het is belangrijk dat je lekker in je vel zit en helaas is de onzekerheid wel heel herkenbaar.. je bent een verse mama en alles is nieuw, dit leer je allemaal van te voren niet. Maar je doet het super goed

Oh mama wat komt er een boel op je af hè? Zoveel liefde, zoveel onzekerheid... ik vond die eerste tijd ook echt heeeel pittig. Maar je kindje is nog echt heel jong, ze moet nog zoveel leren. En slapen / slaapjes koppelen is daar 1 van. 
Voor mij werkte wakkertijden in de gaten houden wel heel goed in combinatie op slaapsignalen letten. Wel eerder in bed als ze moe was, niet later als ze niks liet zien. Zo paste het t best bij haar. Want een baby heeft geen boodschap aan "om de zoveel uur dit, om de zoveel uur dat". Zo werkt jouw lijf niet en dat van een baby dus ook niet. 
Het is een wezentje opzich en je leert dus als snel dat je daar gewoon geen controle over hebt. Je kan je best doen om te sturen en te begeleiden. Maar controleren? Nee... zo werkt het niet ? 

Yes! En bij de tweede is het veel makkelijker, haha. Je leert het waarschijnlijk langzaam meer los te laten (zo ging het hier), en blij te zijn als je baby blij is. Voor mij maakt het dan niet uit wanneer en hoe lang de slaapjes zijn. Blije baby?! Yes!! En helaas zal je baby vermoedelijk nog door wat krampjes en babyperikelen heen moeten dus niet altijd blij zijn, maar je doet je best! Succes!

Zoooo herkenbaar! En ik had het nu ook weer bij de tweede.
Tip! Rust, reinheid en veeeel liefde, dan komt regelmaat wel vanzelf. Met 3mnd zie ik meer regelmaat bij de 2e. En er zitten dagen bij waar regelmaat ver te zoeken is.
Hoe doe dat? Neem je kind bij je op de bank/ bed, eten en drinken binnen handbereik en dan rustig tv kijken oid.
De boel de boel laten en alleen t hoognodige.
RELAX! Blije mama en papa = blije baby!
En wat al gezegd is, de pittige baby krampen, sprongen die kunnen nog komen. Dus loslaten! Zolang je kindje poept en plast en lekker drinkt, dan doen jullie het goed!

Ooo ik vond dat ook zo lastig!!! Compleet met notitieboekjes ging ik aan de slag om zo gestructureerd de dag door te komen. Dat heb ik drie/vier weken volgehouden. Toen heb ik het boekje gebruikt om de voedingen op te schrijven zodat ik wist wanneer de kleine wilde drinken. Zo kon ik dan een beetje inschatten of het huilen kwam door honger. Maar ja... Zo'n kleine wisselt ook nog eens per dag hoeveel melk ze wilde....

Eindconclusie.... Ja het is enorm zoeken! En overal spreken ze van ritmes en schema's.... Nou doeii!!!! Die werken hier dus niet ? wanneer de kleine huilde ging ik altijd even het rijtje af: luier? Honger? Speen? Moe? Knuffelen! Want als ze moe was voel ze tijdens het knuffelen wel in slaap. En als ze krampjes had of een sprongetje had ze troost.

En een tip... Mocht je die willen ☺️ ik heb destijds te weinig de boel de boel gelaten. Ga gewoon languit op de bank zitten of in bed liggen met alles bij de hand. En geniet!!!! Jammer dan dat de vaatwasser vol is, was niet gedaan. Dat vond ik best lastig... Maar die momenten zijn goud waard! Zo kunnen jullie ook opladen ☺️

Succes met het zoeken naar hoe het voor jullie goed voelt! Volg je moederhart ♥️ de natuur heeft het zo geregeld dat je het weet ??

Die van mij weigerde op enig vorm van schema te slapen. De wakkertijd is belangrijker dan de lengte van het slaapje. Laat los, hoe harder je een schema probeert op te dringen hoe harder het fout gaat.

Terug
Bovenaan