ik wil ff iets kwijt over borstvoeding:

Hallo allemaal,
Ten eerst Sandy, je moet doen waar jij jezelf het lekkerst bij voelt. Wil jij geen bv geven, en "moet" je het wel, dan zal het hoogstwaarschijnlijk ook niet lukken. Iemand schreef dit al, je baby merkt gelijk dat jij jezelf niet lekker voelt, en zal hierop niet positief op reageren. Ik vind dat iedereen zelf zijn eigen keuze moet maken. De kunstvoeding (vervelend woord trouwens) is van zulke goede kwaliteit, dat dit niet een reden zou zijn.
Ik heb mijn zoontje wel 9 maanden bv gegeven. Dit ging niet altijd even makkelijk. Hij was twee maanden te vroeg en heeft een maand in het ziekenhuis gelegen. Die vier weken heb ik gekolfd, met een handkolf (dat vond ik het fijnste) en dit om het allemaal goed op gang te krijgen om de twee uur. Toen mijn zoontje mee naar huis kwam, deden we de ene voeding via de borst en de ander via vingervoeden en kolven. Na een tijdje ging alles via de borst. Ik moet zeggen ik heb mezelf altijd hier heel erg lekker bij gevoeld, ook omdat mijn zoontje hier echt van kon genieten. We hebben het afgebouwd omdat hij andere dingen wou eten, en inderdaad op een moment was een fles als de laaste voeding wel lekker omdat hij dan de hele nacht door sliep. Al met al heb ik 9 maanden met heel veel plezier en genot bv gegeven (ik heb nooit ergens last van gehad). Het is ook wel iets heel erg bijzonder iets tussen moeder en kind. Mijn tweede is op komst, en die wil ik het ook gaan geven, maar lukt het niet dan ben ik niet bang om kunstvoeding te geven, dit is ook goed. Je moet er nuchter in zijn, en doen wat jij denkt dat het beste is.
Ik kan het wel aanraden, als jij je er lekker bij zou voelen.
Sorry voor het lange verhaal, groetjes Abby
 
Vooral doen wat je zelf wilt. Al ken ik wel verhalen van vrouwen die stellig waren dat ze geen borstvoeding wilde geven toen ze zwanger waren, maar toen ze eenmaal bevallen waren opeens wel, en bij wie het dan ook prima liep.

Ik wil het deze keer ook weer geven. De vorige keer is het helaas niet gelukt.
Ik had teveel voeding (kan ook dus) en een keizersnede gehad. Het voeden kostte zoveel energie dat dit ten koste van mijzelf ging. Het drinken ging ook niet rustig. Na veel hulp van verloskundige en lactatiekundige op hun advies en in overleg gestopt.
Even terugkomend op het stukje van de verloskundige; ze kijken ook heus wel naar de toestand van de moeder, het moet wel te doen zijn.

Ik ben destijds na ruim 3 weken in 1x gestopt, dus niet afgebouwd. Tuurlijk, je zit met erge stuwing en je moet je borsten dan goed controleren op een eventuele borstontsteking, maar na een week was alles dan ook over.

Ik ben nu gelukkig beter voorbereid wat ik zou moeten doen wanneer ik weer teveel voeding heb. Ook is hier inmiddels meer informatie over te krijgen, dus dat scheelt. Ik wil dus nu ook graag weer borstvoeding geven. Hopelijk ben ik nu fitter om het vol te kunnen houden, en anders, mijn dochter is ook prima groot geworden met de fles en is haast nooit ziek. Ik voel mij dus ook niet schuldig of zo.
Heel veel succes.
 
Hoi Sandy,

het lijkt mij nooit goed als je ' gedwongen' wordt om het een of het ander te doen. Je moet voor jezelf de afweging maken en zelf je keuze maken.

Het staat gewoon wel vast dat BV beter is (dat wil niet zeggen dat flesvoeding niet goed is, maar BV is beter). Ik ga het dus wel proberen, maar als het na een tijdje nou echt niet mocht lukken, dan zal ik de situatie nog eens moeten bekijken. Op deze manier heeft mijn kind wel de eerste melk gehad en ik heb begrepen dat die eerste melk tjokvol zit met afweerstoffen e.d.

Als laatste vind ik nog dat je nooit 'te onpas' je borst te voorschijn haalt als het om voeden gaat. Het is iets volledig natuurlijks tussen moeder en kind, wie daar niet tegen kan of dat aanstootgevend vind moet maar de andere kant op kijken. Het hoeft trouwens ook niet zo te zijn dat je iedereen je borst ziet. Je kan het ook heel discreet doen zodat niemand een borst of tepel hoeft te zien.

Maar goed, de vk moet jou niet pushen. Als je niet wilt, dan wil je niet en dan moet dat gerespecteerd worden.

groetjes, Jane
 
Als je er niet volledig achter staaat gewoon niet doen,ik heb het zelf bij de eerste geprobeerd met kolven omdat ze in het ziekenhuis lag,maar ook ik gebruikte medicijnen,weet je dan word je dus pas gefrustreerd ik kon alle melk die ik met moeite afkolfde zo door de gootsteen spoelen en dat alleen maar om het op gang te houden!!Gewoon aangeven dat je niet wilt en je bent zeker niet verplicht tot uitleg!!!!!Ik ben nu zwanger van de tweede en het werdt mij ook uiteraard gevraagd,ik was daar vrij resoluut in en tuurlijk heeft ze ff verteld wat de voordelen zijn maar inmiddels staat wel in mijn dossier dat ik geen bv wil gaan geven en dat ze daar straks ook niet meer naar hoeven vragen als ik bevallen ben!!!
 
Hai allemaal en speciaal de verloskundige,

Dat BV gepromoot word is prima en ik geloof je als je zegt dat het goed bedoelt is maar de druk is wel groot hoor vaak...Dat het het beste is voor het kind zal niemand ontkennen maar soms kan of lukt het gewoon niet en dan weet ik uit eigen ervaring dat er behoorlijk gepushed word.

Mijn dochter is te vroeg geboren dus lag in de couveuse 3 weken. Ze woog maar 1448 gram en meteen de dag na de keizersnede werd ze aangelegd. Ze wilde absoluut niet aan de borst drinken, precies zoals Chris ook al aangaf in een vorig bericht.

Keer op keer geprobeerd, dat kleine mensje met al haar slangen en infusen en dan ook nog die borst. Ik huilde als zij huilde en de lactatiedeskundige maar proberen en die tepel maar in dat minimondje, ik werd er zelf misselijk van.

Iedere keer als ik mijn borst in het gezicht van mijn dochter zwiepte volgde er een hysterische huilbui en dat terwijl je kind al niet eens zoveel weegt als twee pakken suiker.

Na 5 dagen heb ik de moed bij elkaar geraapt en gezegd dat ik geen BV meer wilde geven en alleen zou kolven zolang als mijn borsten melk gaven. Na een maand was het op en ik heb ook niet meer extra mijn best gedaan om het weer op gang te brengen. Ik vond het wel prachtig zo.

De gevolgen waren groot, ik kreeg letterlijk iedereen in het ziekenhuis over me heen terwijl het MIJN kind, MIJN bv en MIJN beslissing was.
Nogmaals, ik geloof je als je zegt dat jij en je collega's alleen proberen te promoten, adviseren is nooit verkeerd maar die druk moet er af vind ik. Het is ieders eigen beslissing en als Sandy nu al nachtmerries heeft over het geven van BV lijkt het me het beste dat ze dat niet gaat doen.

Sandy, je eigen plan trekken he, JOUW beslissing hoor.

Groetjes,

Annemieke
 
je moet je eigen zin gaan volgen.ik heb een dochtertje van bijna 2 jaar en ik zou ook bv gaan geven.ben in het zh bevallen en daar hebben ze me ook best wel zitten pushen.bij mij kwam de melkproduktie niet op gang ook na 4 dagen niet ik was er zowat gestresst door.en maar weer kolven tot ik op de 5e dag naar huis mocht en heb gelijk tegen de kv gezegd dat we flesvoeding gaan doen .ben nu van de 2e zwanger en ik ga weer flesvoeding geven denk ik.ben zelf ook met de fles groot gebracht en mijn broer en zus ook .
ik heb natuurlijk alle respect voor moeders die wel bv geven.groetjes
p.s je moet je nooit laten dwingen.
 
hoi allemaal,

zelf wil ik wel perse borstvoeding gaan geven en ik volg dan ook een borstvoedingscurcus, ik vind het zeker een aanrader, daar t het beste is wat je je kind kan geven en ik denk dat met zo'n cursus en andere info veel van bovenstaande problemen voorkomen kunnen worden, maar ik vind wel dat het een persoonlijke keus moet zijn en dat je er zelf achter moet staan, dat is met alles wat je baby betreft, het is jouw kind! jammer dat het bij velen van jullie zo gelopen is. gr fie
 
Terug
Bovenaan