Ik wil gewoon mijn verhaal ff kwijt.

Na 3 jaar dokteren bleek ik uiteindelijk zwanger te zijn in april 2005. We waren dolblij en het ging allemaal goed. Ik had wel wat bekkenklachen en hield vocht vast. Maar niet zorgwekkend. Mijn bloeddruk  is van nature al wat hoog, dus ook dat was niet zorgelijk. Voor de zekerheid was ik wel een keer doorgestuurd naar het ziekenhuis. Ook daar bleek er niet veel aan de hand te zijn. het was inmiddels wel duidelijk dat ik in het ziekenhuis moest bevallen omdat ik een schildklierziekte heb en het kindje daarop gecontroleerd wordt na de geboorte. Dat was wel een teleurstelling omdat ik heel erg graag een onderwaterbevalling wilde. Het bad was al besteld! Maar op medische indicatie kon ik dat weer afzeggen. Kortom niet veel aan de hand dus. Tot de laatste controle bij de verloskundige. De dag ervoor had ik buikgriep gehad en was daarom nog wat slapjes. Bij controle van het hartje was ze erg aan het zoeken. Ze dacht dat het aan de dopler lag en haalde een ander. Ik hoorde wel mijn eigen hartslag, maar die van het kindje kon ze niet vinden. Ik had het eigenlijk meteen door, dit zat niet goed. Voor de zekerheid nog een echo en ook dat was niet positief. We werden meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis. Ook daar kregen we een echo en daar was het goed op te zien dat het kindje niet meer leefde. Op dat moment kon ik nog niet eens huilen, al besefte ik het wel meteen. In eerste instantie zou ik naar huis gestuurd worden om aan het idee te wennen en als ik er klaar voor was mocht ik naar het ziekenhuis komen en wordt de bevalling ingeleid. Echter ... mijn bloeddruk was skyhigh en zakte niet, ook niet met medicijnen. Ik mocht geen stap meer zetten en moest blijven. Inmiddels hadden we ook de ouders en zussen gebeld. en waren onze moeders onderweg naar ons toe. De nacht die volgde was er een van tranen, hartverscheurend verdriet. Gelukkig mocht mijn man blijven slapen. De dag erna hebben we een aantal vrienden gebeld en zijn er ook een aantal meteen gekomen. Om half 11 vonden de artsen dat mijn bloeddruk toch echt te hoog bleef ondanks de medicijnen en ze besloten om de bevalling in te gaan leiden. De hele dag had ik verder geen last en was ik goed helder en hebben we het een en ander kunnen bespreken. Om half 8 diezelfde avond kreeg ik de eerste wee en die was meteen heel heftig, ik kon meteen beginnen met puffen. Een uur later kon ik pas de ruggeprik krijgen. Dat was een verademing. Ik kreeg een pompje wat ik zelf kon bedienen. Inmiddels lag ik dus aan de automatische bloeddrukmeter, de   ruggeprik, een pompje met bloeddrukverlagende medicijnen en een catheter. Ik lag dus vast en heb nog even kunnen doemelen. Om kwart over 12 begonnen de persweeen. Ze waren natuurlijk net bezig met het wisselen van de diensten en naar mijn idee werd er niet meteen gereageerd op mijn oproep. Ik heb de weeen weggepuft en stiekum meegeperst. Uiteindelijk is onze dochter Anna om 00.40 geboren. Ook de placenta kwam er redelijk snel uit. Wat waren we trots!!!!! Ze was zo mooi, ongelovelijk. Ze heeft ongeveer een uur bloot op mijn blote borst gelegen en ook onze ouders en mijn zus hebben haar toen gezien. De dag erna kwam de begrafenisonderneemster, een schat van een mens!  Deze dag heeft Anna ook grotendeels  bij ons op de kamer gelegen.  Vlak voor  wij gingen eten heb ik gevraagd of ze even  van de kamer af mocht.  later die avond is ze nog teruggekomen omdat mijn man haar nog niet had vastgehouden. Ze hadden haar in warme doeken gewikkeld en hij heeft haar vastgehad en  we zijn met z'n drieen op de foto geweest. We hebben overigens heel veel foto's van Anna.  
Het ergste van alles vond ik de begrafenis ...  je hoort  je kind niet weg te brengen.  
na onderzoeken bleek de placenta niet goed genoeg te zijn geweest in aanleg. Ze was dan ook nog geen 2 kilo en wel ca. 54 cm.
Anna is op 9 december 2005 geboren, bijna 2 jaar  geleden.  

Gelukkig was ik snel erna weer zwanger, maar dit ging na 5,5 week  mis en dat bleek een mola zwangerschap te zijn. Hier herstelde ik redelijk snel van en we mochten  een half jaar niet zwanger raken. Toen we in november 2006 te horen kregen dat het weer mocht,  was ik meteen weer zwanger. Dit wisten 2 dagen voordat Anna een jaar  zou worden. Een verwarrende periode. Ook deze keer hadden we geen geluk.  Na 10 weken zwangerschap bleek ook dit kindje niet te leven. Hiervoor is nooit een oorzaak gevonden.

In April 2007  werd ik weer  zwanger, en dat ben ik nu nog steeds. Inmiddels 25 weken. Het levert een hoop stress op en werk daarom maar halve dagen. De hele zwangerschap slaap ik al smiddags. Gelukkig krijg ik  daar van  mijn leidinggevende en de arboarts alle ruimte voor. Afgelopen weekend was even spannend ... ik was grieperig en ik kreeg last van mijn maag en darmen. Mijn gedachten waren meteen weer bij de eerste zwangerschap. Toch maar even naar het ziekenhuis voor een extra controle  en dat terwijl ik net vrijdag controle had gehad. Ze namen mij erg serieus en hebben goed gekeken. Alles bleek goed!!  Heb ik misschien toch gewoon een griepje.  
Ik merk dat ik deze zwangerschap veel meer gericht ben op mijn lijf en daar ook meer naar luister. Waar ik vroeger nog even een tandje erbij deed,  stop ik nu, misschien nog wel iets eerder.  Maar straks, ben ik er weer helemaal.  
Wat ik  ook merk is dat dit kindje veel drukker en beweeglijker is dan Anna en dat vind ik helemaal niet erg. Al loop ik met gekneusde ribben rond ...   ik klaag niet.
Ondanks alle onzekerheid en  spannende tijd die nog  moet komen hebben we  er alle vertrouwen in dat we in januari/februari met een levend kindje uit het ziekenhuis komen! Waar we het vertrouwen vandaan halen geen idee, maar het is er en het voelt goed.

Ik wilde mijn verhaal gewoon even kwijt.

Lieve Mamaruth,

Je lieve zus heeft me op jou verhaal gewezen em meis wat hebben jullie het zwaar gehad. Ik akn zo begrijpen dat deze zwangerschap zo moeilijk is, luister goed naar je lichaam, dat is alles wat belangrijk is. Je mooie meisje Anna zal altijd bij jullie zijn en dit nieuwe wondertje zal altijd een grote zus hebben. Ik vind je een dappere en sterke vrouw en heb alle bewondering voor je, zo als je je verhaal hebt verteld, zo mooi.

Geniet van je kleine wonder in je buik en laat je ons weten hoe het met je gaat, in gedachten zullen we bij je zijn en uitkijken naar de dag dat jij (of je zus)  ons hopelijk verteld over het kindje dat dan jullie dagen zal vullen.

Heel veel liefs, Nanda en Tess (zomer2006 forum)

Lieve Mamaruth,

Ik vind het echt heel erg voor jullie en kan wel huilen als ik je verhaal lees. Ik heb dit zelf nooit meegemaakt en kan dus ook niet precies begrijpen wat je voelt ofzo maar ook ik ben een mama en het lijkt me zo zo zo intens erg.
Ik snap best dat je je nu tijdens deze zwangerschap extra zorgen maakt. Eigenlijk is het wel jammer dat je niet 'echt' kan genieten. Dat lijkt me ook wel pijnlijk voor je. Ik vind het ook echt goed dat wanneer je twijfelt je gewoon naar het ziekenhuis gaat. Dit moet je ook echt blijven doen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
Ik hoop dat je ons over een paar maanden het goeie nieuws kan komen vertellen en anders horen we het wel van Renske. Want ik gun het jullie echt.
Maar wat een verwarrende periode moet het voor jullie zijn geweest. Ik hoop ook dat je veel troost vind bij je partner, zussen, familie en vriendinnen want jullie lieve Anna zal nooit vergeten worden. Dat weet ik zeker.
Probeer toch te genieten van deze zwangerschap, zo goed als het kan.

Liefs Kirsten mama van Tyche
van het zomer 2006 forum.

Dag mamaruth

Wat een verhaal!  Dat laat je eens te meer beseffen wat een groot wonder alle kindjes zijn. Ik snap dat dit een hele moeilijke zwangerschap is en dat je waarschijnlijk van dag tot dag leeft. Ik wens je de komende weken nog heel heel veel sterkte toe.

Annemieke

Hoi Mammaruth,

Ook ik ben hier gekomen via je lieve zus
Ik zit hier nu echt weer te huilen omdat het allemaal zo bekend voorkomt. Ik heb namelijk zelf 3 jaar geleden onze tweeling verloren na een zwangerschap van 28 weken.
Ik weet dus heel goed wat jullie meemaken.
Je vraagt je weleens af: hoeveel kan een mens hebben? Maar dat is dus veel meer dan wij denken.
Ik ben superblij voor je dat je nu weer zwanger bent en vind het leuk hoe je zegt:
ik weet niet waar we het vertrouwen vandaan hebben. Ik weet het wel: dat is je vrouwelijke intuitie.
Bij de zwangerschap van Fabio heb ik ook de hele zwangerschap het gevoel gehad van: dit gaat hem worden, deze keer gaat het wél goed. En sinds augustus 2006 zijn wij de trotse ouders van een kerngezonde zoon!
Dus hou nog even vol, neem lekker je rust en laat je lekker verwennen door iedereen! En blijf vooral vertrouwen op een goede afloop van je zwangerschap hoor!

Heel veel liefs van Cissy mv Fabio

Hoi Mamaruth,
Ook in ben op je verhaal gewezen door Renske via het zomerforum 2006. Ik ben tot tranen toe geroerd  door wat je schrijft. Jullie hebben erg veel meegemaakt en zo te lezen zijn jullie erg sterk geweest. Zoals Cissy ook al aangeeft, is het onvoorstelbaar wat een mens allemaal aankan. Dat je geen onbezorgde zwangerschapt hebt kan ik me voorstellen, maar hopelijk kan je er toch van genieten en vertrouwen op je eigen intuitie!
Veel sterkte,
Laura mv Thom

Na het lezen van jullie verhaal, realiseer ik me weer eens hoe gelukkig ik moet zijn dat ik twee gezonde kinderen heb. En dat ben ik ook echt!! Geloof me, ik heb, weliswaar op een totaal ander vlak, mijn deel ellende het afgelopen jaar wel gekend, maar je MOET inderdaad  proberen de toekomst positief te blijven benaderen. Knap ook dat jullie dat daadwerkelijk kunnen! Dat is niet iedereen gegeven. Ik wens jullie echt al het geluk van de wereld (nou ja bijna al het geluk, ik hoop dat er nog een klein beetje over blijft voor mij en anderen die dat hard nodig hebben) en ik hoop met heel mijn hart dat je in het nieuwe jaar jullie lieve kleintje in je armen mag sluiten.

Groetjes Fonske (mv Merijn en Siebe)
Zomermama's 2006

Hiya mamaruth,

Ik heb net je hele verhaal gelezen en meis wat een verdriet voor jou en je man, maar ook voor jullie beide families. Ik heb geen idee hoe ik me door zo'n situatie heen zou slaan,maar ik vind wel dat jij het heel elegant gedaan hebt (misschien een rare woordkeuze, maar zo komt jouw verhaal op mij over, hoe jij je uitdrukt....elegant) Je spreekt zo mooi over Anna en over het afscheid dat jullie van haar hebben genomen. Een gezonde en zorgeloze zwangerschap is natuurlijk iedereen toegewenst, maar ik hoop voor jou stiekum een beetje extra hard dat je niet vergeet te genieten.
Heel veel liefde en sterkte en geluk voor jou en je man.

Ajuus, ilja

Terug
Bovenaan