Ik word af en toe een beetje moe van dat hypere gedoe omtrent 'suiker'!

Hee allemaal!

Ik hoor / lees / zie veel dingen over het suikergehalte in voeding of drinken voor babies. Dat je je spruit niet moet overladen met suiker vind ik ook heel logisch, dat moet je bij jezelf als volwassene ook niet doen tenslotte, als je gezond wilt blijven leven ;-)

Maar ik ga dus echt niet op alles letten waar suiker in zit voor die kleine man van mij (16 maanden oud).

Ik ben apetrots dat ie sinds een maand of 3 feilloos uit een rietje kan drinken en we zien nu dus dat ie af en toe zelfs probeert uit een beker te drinken. Alles op z'n tijd zeg ik dan maar. Maar ik koop dus van die pakjes drinken uit de supermarkt, alles wat ik maar kan vinden, om hem veel smaken te laten proeven. Varieert van Roosvicee tot Wicky tot Markant Merk vruchtensap tot Multivitpakjes van de Aldi. Hij heeft al veel smaken geprobeerd, lust praktisch alles, al merk ik dat ie een voorkeur heeft voor 'tropische vruchtensmaakjes'. Weet ik veel of daar suiker in zit, zal best wel hoor, maar als dat ventje het nou lekker vindt?
Verder vond ie maanden terug die rijstewafeltjes helemaal het einde, maar ineens was dat klaar. Hij krijgt 1 tot 2 koekjes per dag (als tussendoor snack) en dat is dan óf een kinderkoekje, of een droog biscuitje of een speculaasje. Van de week zag ie mij zo'n koekje eten waar chocolade tussen zat (zo'n rond koekje) en daar zat ie naar te wijzen. Hij mocht proeven en vond het heerlijk. Dat is nu dus een traktatie voor 1 keer per week, dan krijgt ie zo'n heel koekje voor zichzelf, meestal op zondag ofzo. Nou, dan zit ie te smullen en te genieten hoor.
Sinds kort vind ie thee heel lekker. Ikzelf drink altijd thee met suiker en melk (op z'n Engels :)) en dat wilde ie ook wel eens proeven (met een rietje). Hij dronk zo m'n hele mok leeg. Sindsdien krijgt ie een halve beker thee van me 's ochtends. Heb het eerst zonder iets erin geprobeerd, maar dat vond ie heel vies. Toen een mespuntje suiker en dat vond ie weer lekker en nu drinkt ie elke ochtend thee.
Oh ja, en qua brood krijgt ie elke zaterdag tussendemiddag hageslag of vlokken op z'n brood en voor de rest van de dagen van de week altijd gewoon vleeswaren of kaas. Als ik 'm dan zie smullen, vind ik dat heerlijk. En qua gewicht kan ie het hebben hoor, hij is absoluut niet te dik, eerder te slank in z'n taille.

Nu lijkt het alsof ie alleen maar suiker krijgt, maar dat is natuurlijk niet zo. Maar ik zie sommigen in mijn omgeving zo raar kijken soms, maar dan haal ik m'n schouders op hoor, ik vind dat hypere gedoe soms (let op: SOMS) over suiker maar overdreven, je bent er als ouder zelf bij hoor. Ja toch?
 
Hoi Linda,

Je hebt gelijk hoor.
Zolang je de tussendoortjes beperkt houdt en je ook inderdaad eens thee of water geeft zie ik het probleem niet, zolang de hoofdmoot maar gezond en afwisselend is.
Mijn jongens eten heel afwisselend, krijgen gezond beleg op brood, behalve in het weekend dan mogen ze zelf kiezen(de oudste dan) en avondeten kook ik altijd vers en varieer ook veel.
De oudste krijgt 2x per dag iets tussendoor, een koekje voor mee naar school en na school een koekje of snoepje, daar is niks mis mee, zolang ze verder gezond eten mogen ze best wat lekkers(dus suiker) hebben.
Je weet zelf het beste wat goed is voor je kind, dus trek je er niks van aan.

Groetjes Mary jane
 
Dat jij er zo over denkt is je goed recht, ik denk er echter heel anders over. Als je bijvoorbeeld al begint met een kind danoontje te geven ipv gewoon yoghurt, dan is het niet gek dat ze voor het eerste kiezen. Een kind heeft over het algemeen altijd een voorkeur voor zoet. Ik geef onze zoon van 14mnd zo min mogelijk zoet en hij vind alles lekker (zelfs thee zonder suiker). Ik ga echt niet overal op kijken wat er in zit, maar als je een beetje nadenkt weet je zelf wel wat goed en minder goed is. Waarom een kind nu al verwennen met chocola en mierzoete drankjes? Daar kan ie straks (als ik de regie niet meer in handen heb) zich de rest van zijn leven op storten. Tuurlijk is het heerlijk als ze ervan genieten en mijn zoon krijgt van mij ook wel eens wat 'onverantwoords' te proeven (ze moeten toch alles proberen), maar het betekend niet dat we er gelijk een gewoonte van maken. Dan kan ik zijn boterhammen met kipfilet of smeerkaas gelijk wel vervangen voor hagelslag en pasta. En waarom dan diksap geven terwijl ze yoki veeeeeel lekkerder vinden?


Je zou mij dus wel overdreven vinden, maar het is echt niet zo dat we 'm alles verbieden. Als we op een feestje zijn en hij krijgt bijvoorbeeld een chippie te pakken, dan laten we 'm lekker. Laat iedereen lekker doen wat hij/zij het beste vind voor zijn kind en voor ons betekend dit zo min mogelijk ongezonde voeding en drinken.
 
hoi linda,

ik ben het helemaal met je eens met dat suiker gedoe.
ik heb twee jongens 1 van 2 en half en 1 van 15 maanden.
ze krijgen allebij thee met suiker en melk smorgens anders moeten ze het ook niet.
en brood beleg dat mag de oudste zelf uit zoeken worsie,kaas of pasta en ja hoor hij neemt 9 van de 10 keer kaas of worsie en pasta is voor hem ook appelstroop en volgens mij is daar niets slechts aan.
ze drinken over het algemeen limo.
maar de oudste krijgt soms ook wel eens een slokje cola of 7 up.

ik ben van mening dat als je ze heel strak houd op suiker gebied en ze krijgen het later eens een keertje op school met een verjaardag dat ze dan doorslaan.

maar iedereen moet lekker doen waar hij of zij zich goed bij voeld.
ik zal waarschijnlijk nu een slecht moeder zijn omdat ik er niet echt op let maar ja heb ook geen zin om alles achter op de verpakkingen te lezen als ik boodschappen aan het doen ben met ze duurt me te lang.
maar iedereen die dat wel doet petje af hoor.

groeten
 
Hoi!

Snap de reactie van Edith heel goed hoor, maar wij maken er ook geen gewoonte van. Kijk danoontjes verkopen ze voor de allerkleinsten gewoon in de winkel, dus als het echt mega slecht is, doen ze dat ook niet. Daarbij ben ik bij mijn zoontje met yoghurt of magere kwark begonnen .. nou drama's!! Beetje smaak eraan en hij smulde ervan en zo krijgt ie toch z'n zuivel binnen. Een speculaasje of extra lekker koekje wat ik noemde krijgt hij eens per week als traktatie.
Voorheen dronk hij amper, hij wist hoe ie het uit een tuitbeker moest doen hoor, maar meer dan 50cc per dag haalde hij niet. En ja, dat wordt wat vervelender als hij ook inmiddels al zijn flessen eruit heeft gegooid. Mag ook wel op die leeftijd tenslotte. Sinds hij het drinken uit een rietje heeft ontdekt en ik hem allerlei soorten smaken laat uitproberen, drinkt hij qua vocht zeker 250ml per dag, naast zijn reguliere vocht in de fruithap, bambix pap met melk 's ochtends etc.

Wat de rest zegt, men doet het op zijn eigen manier, waar de ouder zich goed bij voelt. Alleen je hebt met zoiets geen tussenweg denk ik wel eens. Ouders die weinig of geen suiker geven slaan dan letterlijk op tilt soms als een andere ouder dat wel doet (alsof je je kind dan vergiftigt ofzo hihi). Bedoel ik jou niet mee hoor Edith!! :)
 
Hoi,

Mijn zoontje krijgt (nu 2) al een hele tijd karnemelk en yoghaarde biologisch, merk Drenthse AA, hij vindt het heerlijk. Die van de supermarkt vindt hij ook niet lekker, dat smaakt zuur, logisch dat je er suiker bij moet doen om het te kunnen eten, vind het zelf ook niet lekker.

Mijn mening is dat als je kwaliteit koopt, je geen suiker hoeft toe te voegen, want dat is zo enorm lekker, dat zelfs je kleine kinderen dat lekker vinden. De yoghaarde is zo zacht van smaak, gewoon puur natuur. We kopen het bij een boerderij die melk ophaalt van plaatselijke boeren en daar karnemelk, melk, enz voor maakt voor biologische winkels. Ze zitten in Rolde.

Voor de rest ben jij diegene die boodschappen doet, en bepaal jij wat je kinderen binnenkrijgen. Dus ook voor de troep die ze binnenkrijgen ben jij verantwoordelijk.
Af en toe eet ik ook iets wat onder 'rommel' hoort, dan wil hij een stukje en dan mag hij een stukje, daar doe ik ook niet moeilijk over, maar dat is dan echt af en toe. De tussendoortjes zijn gezond, en de basis is gezond en van een goede kwaliteit, het broodbeleg is van kwaliteit en superlekker, dat vind ik het allerbelangrijkst. Frieten 1 keer in de week, zelf geschild en gebakken in zonnebloemolie dat ik vaak ververs. Overheerlijk en gezond, en ja, daar mag hij een beetje ketchup bij. Maar hij drinkt ernaast gewoon water.

Mijn zoontje mag voor de rest alles eten wat wij eten, en drinken, alleen drinken wij ook geen sappen met suiker, geen koolzuurhoudende dranken, en eten we alleen gezond beleg op brood.
Dit is ook stroop, maar gemaakt van dadels en peren, naar mijn mening gezonden als appelstroop en minder zoet. En ook hazelnootchocolade pasta, maar wel van een heel goede kwaliteit, ambachtelijk gemaakt.

Ik doe ook niet moeilijk als hij op een feestje een chipje krijgt, of zo'n sapje. Hij heeft nu appelsap ontdekt, en ik vind dat spul echt mierzoet, mijn tanden doen er gelijk pijn van. Hij krijgt een grote beker water, met een druppel appelsap, nou dan is mijn mannetje al tevreden hoor.

Kinderen zullen altijd voor het zoetste kiezen, moedermelk is ook erg zoet, dat is niet voor niks. Maar je bent er wel zelf medeverantwoordelijk voor. En ik vind het onzin om ze zo op te laten groeien, straks zijn ze niet anders gewend. We horen voornamelijk water te drinken de hele dag, en op een vaste tijdstip als tussendoortje misschien een sapje...

Natuurlijk willen de supermarkten en reclames op tv ons doen geloven dat het helemaal niet slecht is voor je kind, maar als je dat wilt geloven, dan ben je wel erg goedgelovig.

Maar zoals je al zei, je moet doen wat je zelf goed vindt voor je kind.

Jo


 
Klopt helemaal, je doet zelf wat je denkt dat goed is, dus ook voor je kind.

Zolang hij niet dik wordt (en hij is al sinds z'n geboorte rank en slank), zolang ik goed zijn tanden poets (vind ik heel belangrijk), en zolang hij het lekker vind, maar daarnaast ook zonder problemen de gezonde dingen gretig blijft eten, kan het allemaal geen kwaad.

Wij zijn ook groot geworden met soms wat ongezondere dingen en hebben er ook niets aan over gehouden, zeg ik altijd maar.

Ik kook 6 gezonde maaltijden per week (praktisch altijd met verse groenten) en 1 keer per week eten we friet (of zelfgebakken of voorgebakken). Hij krijgt dan een handjevol frietjes, met een lepel appelmoes en een halve frikadel of een vistick. Zit ie heerlijk van te smullen, is een echte traktatie voor 'm. Laat hem maar lekker genieten hoor, dat deed je zelf vroeger als kind ook.
Zelf drinken we wat we lekker vinden (overigens geen alcohol omdat we dat niet lusten). Ben zelf niet zo'n prikdrinker, maar cola light vind ik juist wel lekker. Ook gezonder dan de gewone cola met suiker dus. En ben verder een echte theeleut. Drinken is bij mij altijd een probleem geweest, vroeger al. Dus als mijn zoontje nu echt alles lekker vindt en daardoor goed drinkt (en dus niet de kant van z'n moeder op gaat) juich ik dat alleen maar toe.

Ieder moet het echt zelf weten, maar toch merk ik ook hier dat ik heel vreemd word aangekeken, alsof ik mijn kind echt hele slechte dingen geef (lees: zeer ongezonde en zeer suikerrijke etenswaren en drank). Zolang het verantwoord is en ik mijn kind niet met kilo's suiker per week volstop (hihi beetje overdreven natuurlijk), levert het geen problemen op hoor.

Tijdje terug zat er iemand bij mij op visite met haar kindje. Ik gaf die van mij een wit biscuitje (toevallig waren net de kinderkoekjes op) en bood die van haar er ook eentje aan. Pffff panisch hoor, zo van 'neeeeeee, ik heb mijn eigen koekjes bij, want mijn kindje krijgt gezond eten!'. Een WIT BISCUITJE, daar gaan ze niet dood van hoor. Moest er erg om lachen ... lees: uitlachen. En had met het kindje te doen. Nee, laat mijn kindje dan maar gewoon van een gezond klein biscuitje genieten hoor!!
 
Terug
Bovenaan