Ik wordt er stapel gek van.

Mijn zoontje van 3 jaar is nu al weken lang aan het vervelen dit begint als hij s'morgens op staat en eindigt als hij op bed ligt ik wordt er niet goed van en hij luistert voor geen meter.
Hij is de heel tijd aan het zeuren,druk doen en huilen en piepen als hij zijn in niet krijgt.
Hij doet het ook alleen thuis want bij oma of zo doet hij het niet hij eet op het moment ook ontzettend slecht en ook dat is telkens weer een gevecht.
ik weet af en toe gewoon niet meer wat ik er mee aan moet hij heeft wel een strafplek opd egang maar datw erkt ook niet alhoewel hij er wel een hekel aan heeft als jij er neergezet wordt.
Hebben jullie dit nou ook?
En hebben jullie evt tips of oplossingen want ik weet het af en toe niet meer.

Alvast bedankt.
 
Oh, zo herkenbaar!
Mijn zoontje wordt zaterdag 3 jaar. Maar heeft ook deze periodes. Als vanaf dat hij 14 maanden was.
Ik wordt er dan ook wanhopig van, maar heb wel gemerkt dat héél erg consequent zijn dan wel gaat werken. Dus bepaalde afspraken met hem maken, regels en er een consequentie aan verbinden (die hij ook weet) en dat dus ook doorvoeren en volhouden.
Hij heeft ook enorme driftbuien (nu is het weer beter) waarbij hij buiten zinnen raakt en dus   niet meer bereikbaar is. Niks helpt, en het kan gewoon een half uur tot 3 kwartier duren. Nu hebben wij daar wat op gevonden, als hij na 20 minuten nog niet 'bereikbaar' is, dan zetten wij hem met kleren en al onder de kouden douche. Hij moet wel het koude water op zijn hoofd krijgen....anders gaat hij gewoon door
Gelukkig is het nog maar één keer voorgevallen, want nu dreigen we bij het begin van een driftbui al met de douche...dan is het gauw over. Als het wat minder heftige driftbuien zijn gaat hij op de gang achter het traphekje (anders loopt hij gewoon de kamer weer in...en sloopt de boel.).
Nou, veel succes!
 
Hoi
Gelukkig zijn het altijd maar periodes, en gaat het echt een keer over.
Ieder kind heeft er last van, maar wel erg vermoeiend voor jou als mama.
Ik weet er alles van hoor! Mijn dochter is ook 3, en heeft er ook een periode in gezeten.
Het Allerbelangrijkste is; Consequent blijven!!!!!
Ik doe altijd; Na 3 keer waarschuwen, in de hoek.
Zonder discussie. 1 Keer goed uitleggen, hierna niet op ingaan.
Komt hij steeds uit de hoek, of uit de gang, NIETS zeggen maar steeds Rustig weer terug zetten. Dit kan echt in het begin 20 keer gebeuren, maar uiteindelijk gaat hij snappen dat het geen zin heeft om zich er tegen te verzetten.
Vooral zelf niet heeel hysterisch of boos worden.
Als ze zien dat jij niet ingaat op zijn protesten, is het met een aantal dagen al snel duidelijk voor hem dat jij het meent.

Succes!!!!

Groetjes Vilies...
 
Oja, en wat het eten betreft;
Ook heel herkenbaar.
Maar je moet hier misschien juist helemaal GEEN aandacht aan besteden.
Niet eten???? OK, maar dan ook geen snoepje of koekje.
Het is volgensmij gewoon een manier om (negatieve) aandacht te trekken.

Je kunt ook bijv. zeggen dat hij 2 happen moet eten, en dan heel positief toejuichen als hij dat heeft gedaan. En dan ook niet door pushen met eten.
Ze kunnen echt met heeeel weinig eten toe op een dag.

Bij mij heeft het laatste heel erg geholpen.

Vilies
 
hoi

Wat ik hier lees is voor mij zo herkenbaar.
Mijn zoontje is 3 wordt en feb. 4 jaar. maar we hebben al maanden een strijd. Ik weet niet meer hoe ik er mee moet om gaan ga twijfelen aan mijzelf. en ben soms zo verdrietig en boos.

Hij zeurt de hele dag door. begint als ie wakker wordt mag ik dit mag ik dit ik wil. eten heb honger heb dorst mag ik iets lekkers. maar zo echt de hele tijd al heeft ie net gegeten of gedronken dan begint hij al weer.
Dingen met hem afspreken of uitleggen heeft geen zin hij blijft terug komen op wat hij wil. hoort je niet en heeft alleen dat in zijn kop.

Het is niet meer leuk met hem weg te gaan iets leuks te doen of alleen maar even naar de winkel te gaan want zeurt de hele tijd.

hoop echt dat het een fase is. want het is ook een vrolijk en lief ventje. maar niks is meer goed de laatste tijd. kattig doen grote mond geven. als hij ze zin niet krijgt.
Ik denk gewoon voldhouden en hopen dat het een fase is dat vanzelf over gaat.

Maar ik geef soms wel toe als je zelf zo moe bent en hij blijft door gaan kan ik soms gewoon niet meer.

Groetjes Jenny
 
ik heb ook zo'n 3 jarige hier thuis en het eniege wat bij haar echt werkt is negeren.
Dat is soms erg moeilijk en ik zit dan ook geregeld met gekromde tenen maar ik houd vol en het werkt dan echt.
Maar met het negeren moet je (voor jezelf) wel consequent zijn, want iedere keer als je wel reageert, wordt hij als het ware gevoed en wacht hij de volgende keer op jouw reactie.
De eerste paar keer zeuern ze lang omdat ze een reactie gewend zijn, maar na een paar ker wordt het steeds minder.
En waarom ze het thuis wel doen en bij opa en oma niet, bij ons voelen ze zich het meeste thuis en laten ze zich makkelijker gaan, bij opa en oma gaat alles toch anders en krijgen ze meer aandacht dus is al dat zeuren niet nodig.
Dus even doorbijten en negeren, ook niet kijken of zuchten ofzo alles is in feite een reactie en werkt alleen maar averechts, succes ermee.
groeten Martine
 
mij dochter is 3,5 jaar
heeft afentoe ook van die dagen
maar luisterd erg goed we hebben goeie regels

soms helpt het niet meer in de hoek zetten op een stoeltje
je moet het soms afwissele
ik doe dan vaak haar speelgoed afpakken waar zij het meesten mee speelt
en gek op is
daar straf ik haar erg mee
en ik leg het dan op de kast
en wanneer zij lief is krijg ze iest terug
en het helpt goed

als ze met eten raar doet leg ik haar gewoon op bed na 3 keer waarschuwen
laat haar dan 10 min op bed leggen
en ga het dan nog 1 keer proberen ik vertel haar goed dat ze niet lief deed met eten
dat ze raar zat te eten en dat geen baby meer is en moet laten zien dat ze een groote meid is

heb ook vaak genoeg gehad dat ze dus gewoon door ging en ik haar op bed heb gelegt en ook heb laten leggen soms moet je wel ook al is het niet fijn
gelukkig is dit 5 keer voor gekomen in 1 jaar tijd dus valt reuze mee

wat je ook kan doen is
mij dochter krijgt 3 verhaaltjes voor het slapen gaan van jip en janneke
en als ze bv raar doet met tanden poesten gaat er 1 af
want tanden poestsen vind ze nog wel erg moelijk
hoop dat jullie wat aan deze tips hebbe

en als je kind lief is beloon hem of haar dan goed
ik dat vaak met stikkers en datvinden ze geweldig
danielle moeder van lisa 3,5 jaar
milan 6 maanden
 
Beste Miranda,

Ik begrijp dat het heel vervelend voor je is als je zoontje zo vervelend doet.
Die van mij (2 jaar 5 maanden) kan ook onuitstaanbaar zijn, vooral als hij niet naar buiten kan door het slechte weer. Ik probeer hem dan zoveel mogelijk te negeren, tenzij hij echt dingen gaat slopen of gevaarlijke toeren gaat uithalen. Het is belangrijk vooral duidelijk te zijn en concequent en ook uitleggen waarom iets niet mag of een bepaald gedrag niet kan. Ze begrijpen vaak meer dan je denkt. Een time out werkt vaak ook wel, dan ook weer uitleggen waarom. en vooral niet toegeven want dan ben je weer terug bij af.
Voor het kind is het ook heel prettig om positief benaderd te worden en veel complimentjes te krijgen als hij eens een keer iets goed doet of zoet zit te spelen, dit werkt beter dan alleen maar lopen mopperen en boos te worden.

Ondanks dit alles hoor het er gewoon bij dat ze op deze leeftijd hun grenzen verkennen, zolang je duidelijk naar je kind toebent en de grenze duidelijk aangeeft komt het allemaal wel goed.

Succes
Yvonne
 
Terug
Bovenaan