In dilemma over schoonmoeder

Ik heb steeds vaker dat ik s ochtends wakker wordt en plotselin.(in mn hoofd) in een discussie of gesprek verwikkeld ben met mensen die er niet zijn, problemen die er (nog) niet zijn maar mijn gevoel en emotie er wel al vast is.

Vandaag gaat het over mijn schoonmoeder. Ik werd wakker en was me mentaal al aan het voorbereiden op het gesprek dat ik heel binnenkort met mn man moet voeren.

Korte historie van mijn schoonmoeder:
Ze is haar hele leven al manisch depressief. Haar manies zijn vroeger zo erg geweest dat ze jaren lang is opgenomen om te voorkomen dat ze een gevaar voor zichzelf en haar gezin werd. Mijn man heeft vroeger de scheermesjes moeten verbergen zodat ze geen zelfmoord pleegde. In haar manies was ze tot bveel in staat maar is het normaal gesproken vooral gericht op destructief gedrag.

Inmiddels is ze al die jaren onder behandeling gebleven, is ze maar een schim van de "heks" die ze vroeger was maar de manies zijn er nog steeds.

Mijn man is heel zorgzaam voor haar. Hoewel hij nooit een moeder gekend heeft zoals wij dat nu zijn, worden of ervaren hebben toen we zelf opgroeide, hij heeft het rationeel bekeken en is van mening: ze heeft me op de aardbol gezet en ik moet voor haar zorgen.
Dat is heel lief.

Tot dusver houdt die zorg weinig in hoor. Als ze nu ruzie heeft met haar nieuwe man en het wordt teveel dan belt ze dus mn man met de vraag of ze een paar dagen kan overwaaien(blijven)
Inmiddels heeft dit al een paar keer plaatsgevonden, waarbij mijn man dan vrolijk blijft werken en ik, die vanuit huis werk, haar dus moet vermaken.

Kort samengevat gaat dit niet altijd samen. Ik loop op mn tenen want ik mag niet te direct communiceren(volgens mn man heeft ze een gebruiksaanwijzing en hij is de enige die die kent en bij het minste of geringste kan ze uit balans raken en mssn wel zelfmoord plegen)

Ze loopt rond, helpt nergens mee in huis, heeft idiote verwachtingen over dingen die in ons huis normaal zijn en waar ik eigenlijk de grootste moeite mee heb is niet met haar gedrag maar het feit dat mijn man zijn gedrag daarop aanpast en het dus altijd "ok" is wat zij zegt en doet. Ze steekt geen poot uit in mn huis, heeft nog nooit gehoord van een maaltijd klaarmaken als ze hier dan toch is of een kaartje, cadeautje, vergoeding of wat dan ook in de vorm van een gebaar van dankbaarheid.

Hoewel ik al deze dingen al een aantal keer bespreekbaar heb gemaakt met mn man begrijpt hij mijn gevoel niet.
Het gaat mij er niet om dat ze hier niet welkom is en gaat mij erom dat ik vind dat ze geen rekening houdt met onze omstandigheden en dat mijn man gewoonweg aanpast aan haar.

Maar goed waarom werd ik overstuur wakker? Ik zie het al aankomen dat ik strax 3 weken bevallen ben en het daar thuis misgaat en ze dus wil blijven voor een paar dagen. Ze zal nooit beredeneren dat het mijn kraamweken zijn en dat ze dus niet past. Mijn man zal er van uitgaan dat we toch thuis zijn en het hartstikke fijn is dat zn moeder blijft slapen.

Ik heb me 1 ding voorgenomen: ik wil niet dat mijn kind ooit maar dan ook ooit geconfronteerd wordt met iets wat in principe geen deel van ons is. Mn man ha vroeger geen keus en is in een dergelijke omgeving opgegroeit. Voor hem is het normaal. Ik wil mijn kind geenszins in haar omgeving als zij in die manie zit. Wie garandeert me dat ze niet doorslaat als de omgeving waar ze eerst kwam om bij te komen en tot rust te komen nu niet meer zo rustig is.

Wat moet ik doen? Hoe ga ik hiermee om?
Ik maak me zo druk omdat ik bijna zeker weet dat er tijdens deze zomer een moment gaat komen.

En hoewel ik geen moeite heb om mn kind te pakken en naar mn ouders te gaan wil ik gewoon niet uit mn eigen huis weg omdat zij komt. Het is godverdomme mijn huis.

Ze heeft nog nooit wat voor mij gedaan. Nog nooit geuit dat ze blij is dat we familie zijn, nooit een cadeau of zelfs een kaart geschreven toen we trouwde. Ze komt altijd met lege handen aan, heeft de verwachting dat ik wel altijd alles gereed heb voor haar, heeft tot nu toe nog niks voor de baby gedaan, begon met 8 weken zwanger al te zeiken over het feit dat ons kind vooral geen Surinaamse naam moest krijgen(echt het idee alleen al, die namen bestaan niet eens, maar de gedachte dat zij van mening is dat ze er uberhaupt iets over te zeggen heeft. De brutaliteit), en zo kan ik doorgaan.

Ik wil me best aanpassen aan mensen, dat doe ik de hele dag door. Maar haar gedrag en omgaan met dingen vind ik gewoon onacceptabel.

Ik wil niet dat haar historie en ziekte een onderdeel wordt van het leven van mijn kind. Daarin heb ik de keuze om te maken voor mijn kind.

Wat moet ik doen?

Verdorie ik voel me zo gefrustreerd.

Jeetje, wat een verhaal... en knap dat je dit buiten je zwangerschap al zolang "gedaan" hebt.
Je hebt wel zelf al een oplossing aangedragen en besloten om er over te praten met je man.
Het zal zeker niet makkelijk zijn, maar je moet nu de keuze maken voor jezelf.
En inderdaad je hebt een stem over je kind...
Ik denk dat je man kan beamen dat het voor hem niet makkelijk is geweest in zijn jeugd en dat hij dat zijn kind niet aan wil doen.
Bespreek het samen en zorg voor plannen al voor de baby er is. Maak b.v. afspraken over wanneer ze wel bij jullie in huis komt, bespreek verwachtingen naar haar uit. Zolang er niks gezegd wordt, wordt het ook niks. Ik ga er van uit dat ze normaal thuis ook haar dingen doet zoals koken ofzo, dus kan ze jou ook best helpen. En wil je haar echt niet in huis hebben, dan moet je dit ook niet doen. Of zorg dan dat je man er is...Het is een hele ingewikkelde situatie die voor iedereen erg ver gaat. en helaas een kant en klare oplossing is er niet. Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen....anders is misschien een gesprek met de huisarts een idee om je zorgen te bespreken....
Succes en ik begrijp heel goed je zorgen...

hee meid
wat een moeilijke situatie zeg....
ik zou vooral wel blijven praten met je man! je moet het niet gaan opkroppen...dat is helemaal niet goed!
snap hemnatuurlijk ook wel, is en blijft zijn moeder maar genoeg is natuurlijk genoeg!
en absoluut dat ze niet blijft logeren in je kraamweken pffff dat moet je man natuurlijk ook snappen..
en als je met je schoonmoeders nieuwe man er over praat? of heeft dat ook geen zin?
heb niet veel tips voor je meid maar het is welmoeilijk allemaal...probeer je er niet te druk over te maken he?
xx

Manische mensen zijn egoïstisch!!! Dat is wat ermee aan de hand is. Mijn vader en mijn zus zijn ook manisch, niet in de mate van jouw schoonmoeder. Maar ze zijn het wel. Daarmee wil het zeggen dat als ze 'zielig' zijn iedereen zich zo moet voelen en alles moet wijken want zij zijn depressief. klote dus!!!!!!
Wat kun jij er aan doen...... duidelijke grenzen trekken voor haar.
Niet verwachten dat er ook maar 1 dank je wel vanaf kan... want zij is depressief. Dit excuus blijf je je hele omgang met haar horen.
Laat je niet teveel meeslepen in deze buien en probeer je man ook niet teveel te laten meeslepen. Het is vervelend dat ze zo is, maar geen reden om zich zo te gedragen!!!
Als het je niet lukt om door te dringen een persoon zoeken die dat wel kan, er is altijd 1 held in het leven van die persoon, waar ze zoooo goed mee kan praten enz.
Verder zou ik ook wat hulp voor jezelf zoeken. Je bent gefrustreerd, en daar kun je niks mee. Het helpt echt wel om erover te praten met iemand die onpartijdig is in jullie leven, handvaten te krijgen hoe te dealen met haar. Het is zeker jouw huis, en je hoeft echt niet op je tenen te lopen in jouw huis. Je zeker al niet weg te laten jagen.
Heel veel succes!!!
Liefs Marijke

hoi, ik ben van het mei-forum ;)

ik ben zelf opgegroeid met een manisch-depressieve vader. ik snap je man heel goed, mensen die deze ziekte hebben zijn niet makkelijk om mee om te gaan, vooral voor jou als buitenstaander is het nog moeilijker. ik pik namelijk ook heel veel van mijn vader, maar mijn man niet. die heeft er tot op zekere hoogte begrip voor maar het houd ergens op. voordeel is, dat mijn schoonmoeder ook geestelijk niet helemaal in orde is, ze is dan niet manisch maar wel heel moeilijk om mee om te gaan. in die zin, snapt mijn man het wel dat ik mijn vader een beetje in bescherming neem. dat doet hij ook met zijn moeder dus het begrip is er wel.

ik snap je frustraties, maar vergeet niet dat manisch depressieve mensen ziek zijn. ze zijn zich heel vaak niet bewust van hun eigen gedrag en wat dat voor invloed heeft op de omgeving. dit wil niet zeggen dat je alles moet pikken, maar je mag zeker duidelijk je grenzen aangeven. wil jij niet dat ze bij jullie logeert? prima, dan ook gewoon niet doen. maar maak het wel duidelijk aan je schoonmoeder als ze in een goeie bui is. vergeet niet dat ze wel de oma is/word van je kind, dus haar bij je kind vandaan halen zou niet eerlijk zijn, ook niet voor je kind later. je hebt er natuurlijk alles over te zeggen, en je kunt je kind ook wel bij haar buien vandaan halen. dat doe ik ook met mijn zoon, maar als mijn vader zich goed voelt, mag hij ten alle tijde zijn kleinzoon zien. als buitenstaander is het moeilijk om begrip op te brengen voor deze mensen, maar echt waar, mensen die dit hebben zijn geesteziek.

moeilijke situatie, maar probeer er het beste van te maken, dat is beter voor jullie allemaal. en hou je kraamweken gewoon lekker voor jezelf, en bespreek dit goed met je man. succes!

Jeetje, wat lastig. Ik kan me heel goed voorstellen dat je op eieren loopt en die stress kan je nu niet gebruiken. Ik hoop dat je er met je man uit kan komen na een heeeel goed gesprek, waarin je aangeeft dat je kraamweken voor jou, je man en de kleine zijn en dat je dan geen behoefte hebt aan een loge waar je bloednerveus van wordt. Het klinkt namelijk een beetje alsof je man het niet van jouw kant kan/wil bekijken.

Ga er dus eens een avond samen voor zitten, geef aan dat je hier heel erg mee zit en dat je je zorgen maakt over hoe het straks gaat als de kleine er is. Maak vooraf aan het gesprek duidelijk aan elkaar dat je elkaar laat uitpraten en daarna pas reageert.

Succes

MMMMMMMMMM is er geen andere zoon of dochter van haar die haar ook eens kan opvangen??
Grenzen stellen. Dat is het eerste wat er in me op komt. Jullie zijn oko een gezin en zeker als de baby er straks is, is het geen optie dat zij ook nog eens doodleuk langs komt om onrust te zaaien. geloof me... je hebt straks de eerste tijd genoeg aan jezelf en aan de baby.
Laat ze voor de eerste 6 maanden een ander opvangplekje zoeken en daarna zie je verder. Dat betekent dus niet dat je dan daarna maar weer je huis open moet zetten wanneer zij wil komen. Het is jullie huis en ook JIJ hebt daarin iets te zeggen.
Een veilig rustig plekje voor jullie kindje is zeker belangrijk en daar kun je geen manische oma bij hebben.
Natuurlijk mag zij haar omarol wel vervullen en hoef je haar je kind niet te ontzeggen, maar logeren als zij manisch is lijkt me erg veel gevraagd. Ook al begrijpt zij dat niet, je mag zelf die grenzen wel stellen.
Misschien is het handig als jullie professionele hulp zoeken voor het omgaan met jullie (schoon)moeder. Zulke mensen zijn nu eenmaal moeilijk in de omgang en je moet er dus ook anders mee omgaan dan met een gezond persoon.

Sterkte!

Hi allemaal,

@marijke en @babbes86 ik respecteer haar zeker hoor en ze mag echt wel met ons kindje zijn. Ze gaat ook op ons kindje passen, het gaat mij voornamelijk om de momenten dat zij eigenlijk andere hulp nodig heeft. 

Tijdens het schrijven kom ik ook tot de conclusie dat ik meer moeite heb met de houding van mijn man. Het is zijn moeder en hij moet voor haar zorgen net zo goed als dat ik dat voor mijn ouders wil. 

Ik ben van mening dat zij echt hulp nodig heeft en dus eigenlijk voor korte duur opgenomen moet worden en niet in mijn tuin moet zitten om bj te komen. Ze heeft hulp nodig om de situatie weer aan te kunnen. En dat is hulp die mijn man niet kan geven. Ook al denkt hij van niet. 

Ik vind ongeacht dat er tot nu toe nog niks is gebeurd dat we ons kindje in een extra gevaar moeten brengen. 

@bloempje27
Er zijn broers maar hun banden met hun moeder zijn bewust verbroken of op een laag pitje. 

Het is ook lastig en ik ben al enige tijd op zoek naar een vorn waarin we dit normaal kunnen bespreken. Mn man is gvoelig voor h onderwerp en is bang dat ik haar niet accepteer. Daardoor is hij niet in staat werkelijk te horen wat ik zeg. Het gaat mjj om gedrag en bescherming van ons gezin. 

Ik realiseer me ook dat het na de geboorte van de kleine ineens allemaal heel duidelijk kan worden voor hem. Dat zijn verantwoordelijkheidsgvoel en de zorg voor iemand die hem echt nodig heeft ineens doordringt. 

Toch wil ik iets geregeld Hebben voor voor die tijd. 

Terug
Bovenaan