In dilemma over schoonmoeder

Manisch depressie is echt lastig. Mijn oma heeft het ook en ik merk zelf nu wat de weerslag is op mijn eigen moeder en haar zussen. Ik werk ook met mensen met een vergelijkbare stoornis en daarnaast ook met mensen met een verstandelijke beperking en ik kan me heel goed voorstellen dat je dat zeker in het begin niet in huis wilt hebben. Ook al heeft ze geen slechte bedoelingen maar ik kan me voorstellen dat je niet je kindje daaraan bloot wilt stellen als je zelf nog aan het wennen bent dat er een kleine is.

Misschien helpt het om eerst in gesprek met je man te gaan maar om op te schrijven waar het voor jou nu precies om draait en waar jou angsten/gevoelens liggen. Zodat je een houvast hebt tijdens het gesprek. Ik denk dat de directe familie zeker veel kan hebben en veel accepteerd en daardoor onbewust blind zijn voor de gevolgen die het heeft op de ander. Maar ik denk dat wanneer jij je zorgen uit over de periode die voor jou, je man en de kleine het meest van belang is, dat je man daar ook wel gevoelig voor is.

Mijn oma is ook tijdelijk opgenomen geweest toen er niemand tijdelijk de zorg voor haar over kon nemen en zij het juist nodig had. Je zou dus niet de eerste zijn bij wie het op een moment niet kan.

Zeker als je onverhoopts een keizersnee moet ondergaan kan je op dat moment zeker haar niet in de nabijheid hebben, kan ik me voorstellen. En ik denk dat ook jou man dat wel in zou moeten kunnen zien. Misschien is het iets wat je met de verloskundige zou kunnen bespreken met hem erbij. Een neutraal 3e persoon zou misschien net voor iemand de ogen kunnen openen. En misschien een oplossing bedenken waar je nog niet aan had gedacht.

Ik hoop dat je iets kunt bedenken van voor jou goed voelt.

Succes!

het is ook zeker zo, dat je schoonmoeder professionele hulp moet hebben. mijn vader heeft dat ook nodig, in combinatie met medicijnen. ik moet zeggen, dat het met mijn vader best goed gaat de laatste tijd. maar ik snap je frustraties echt wel. manisch depressieve mensen zijn erg moeilijk en vaak ontzettend egoïstisch, maar voor de mensen in hun omgeving is het vaak nog lastiger. ikzelf heb een aantal jaar geleden echt afstand genomen van m'n vaders ziekte en gedrag, en ik moet zeggen dat dat voor beide goed is geweest. ik hoop voor je dat je man, als je kindje eenmaal geboren is, ook afstand kan nemen van z'n moeders ziekte, uiteindelijk moeten jullie het samen doen. praat er goed over met je man en heel veel succes!

He FFoontje.. ;-)

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil je toch even mijn mening laten weten.. JULLIE zijn de stem van jullie kindje, JULLIE bepalen wat er in jullie huis gebeurd, JULLIE bepalen waar de grenzen liggen.. Ik lees heel veel over dat je man dat bepaald en dat snap ik enigszins wel, het is zijn moeder..

MAAR... er komt een gezinslid bij.. Jou man bepaalt niet alleen over het kindje.. Het is jullie taak om al het kwade weg te houden bij jullie kindje en als jou man dat in jou ogen niet doet dan moet jij het heft in handen nemen meid.. Dat verwacht je ook van jou man (als jij door emoties niet meer rationeel kan denken verwacht je toch ook dat je man even bijspringt en voor jou denkt??)

Ik vind dat een nee altijd nog zwaarder telt dan een ja.. Snap je wat ik bedoel? Als iemand iets niet wil, kan je niet zomaar over iemands grenzen heen gaan.. Andersom kan het wel.. Als iemand iets wel goed vind, en het gebeurt uiteindelijk niet, raakt er niemand gekwetst, hooguit teleurgesteld..

Tijd om de broekriem aan te halen denk ik!

Terug
Bovenaan