In slaap krijgen is drama

<p>Hoi allemaal,</p><p>ik heb een dochter van 5 maand en het is een drama haar in slaap te krijgen. Ze heeft tot 4 maand ingebakerd geslapen maar toen was ik vaak ook wel lang bezig tot ze sliep, alleen hoefde ik toen “alleen maar” 30 keer terug voor een speen. Nu ze niet meer ingebakerd mag moet ik er echt bij blijven zitten om haar armen met heel veel kracht vast te houden. Hoe strak ik haar ook toedek, ze krijgt het altijd voor elkaar haar armen onder de dekens uit te krijgen en pakt dan haar speen uit haar mond en gaat dan huilen. Laten huilen is geen optie, dan maakt ze zichzelf helemaal overstuur en slaapt ze helemaal niet meer, maar ik zit er nu vaak wel 3 kwartier bij voor dat ze slaapt (en vaak is dit overdag ook maar voor een slaapje van max 3 kwartier). Ik houd precies die 90 minuten “wakker tijd” aan en eigenlijk is ze dan ook altijd wel moe. Ik heb van alles geprobeerd; op de buik (gaat ze niet rustig liggen), armen gewoon los zodat ze op haar duim kan zuigen, eerder dan 90 minuten (lijkt ze nog niet moe), later dan 90 minuten (oververmoeid), etc. etc. Niks lijkt te helpen.. De nachten zijn sinds kort ook drama, die sliep ze eerder wel goed door (ook sinds ze niet meer ingebakerd slaapt) maar daar trekt ze nu ook om het half uur haar speen uit, wordt wakker en gaat huilen en moet ik haar dus weer stevig vast pakken om haar armen stil te houden en haar in slaap te krijgen. <br />Ik ben alleenstaande dus een beetje aan het einde van mijn latijn. <br /><br /></p><p>Hopelijk heeft iemand tips!</p>

https://feddekees.nl/pages/baby-slaapt-slecht
nooit zelf geprobeerd maar wellicht kun je hier eens naar kijken dit is een andere manier van inbakeren

Ik snap heel goed dat je vermoeid raakt. Wij zijn ook een tijdje bezig geweest met zoeken wat nu helpt met in slaap komen. Misschien is het laken van Fedde&Kees een optie (finale set) die mag gebruikt worden wanneer inbakeren niet meer mag. Hierbij heeft de kleine toch nog begrenzing. 
Heel veel sterkte

Mijn zoon lag ook tot 4 maanden ingebakerd. Het afwennen ging heel makkelijk door de Puckababybag te gebruiken. Dat is een gewone slaapzak die je van 6 maanden tot 2,5 jaar kan gebruiken. Mijn zoon paste er met 4 maanden al goed in (8 kilo). Het voordeel is dat het een 4 seizoenen slaapzak is, wel prijzig maar zeker het geld waard. De winterslaapzak heeft dikke mouwen, waardoor het een stuk lastiger is voor je dochter om haar armen te bewegen. Er zitten ook ingebouwde handschoentjes in die je aan zou kunnen doen zodat ze haar speen niet meer uit haar mondje kan halen. Ik ben erg enthousiast over deze slaapzak. Succes!

@valendel 
dank voor je reactie! Deze slaapzak heb ik inderdaad ook al liggen (en de Puckababy mini heb ik gebruikt als tussenstap van inbakeren naar gewone slaapzak) maar ik vind hem zelf nog wat groot. Mijn dochter is 6,5 kilo en ik ben bang dat ze er in verdrinkt. Maar het is de moeite waard het te proberen. Ze ligt nu in een "gewone" winter slaapzak, ook vrij dik maar kan dus alsnog met haar armpjes bij haar mond komen.
vraagje: met die Puckababy 4 seizoenen slaapzak, dek je je zoontje dan ook nog toe met een (dun) dekentje/lakentje? Ik denk dat mijn dochter dat alsnog nodig heeft voor de geborgenheid.

@anamoontje @mama van kleine Ukk
dank voor de tip! Ik heb er even naar gekeken, maar ik ben bang dat ze haar armen daar alsnog onder uit haalt. Haar dekentje ligt nu, als ze haar armen er boven heeft gekregen, namelijk altijd nog gewoon zo strak als dat ik het heb ingestopt, ze haalt ze omhoog via de ruimte die ontstaat tussen haar buikje en het matras. Hij is vrij prijzig, anders zou het het proberen waard zijn! 

Het is voor je baby wel het beste om zelfstandig in slaap te kunnen vallen.. en ook voor jou. En dat is lastig als ze nog zo jong zijn maar ik zou dit wel doen vanaf 6 mnd. Gecontroleerd laten huilen, max 10 minuten. Na een paar dagen merk je echt verschil. 
Succes! 

Terug
Bovenaan