In slaap wiegen 13 maanden

Dreamer-

New member
Onze zoon van 13 maanden is helaas nooit een hele goede slaper geweest. Nu begint het slechte slapen mij enorm op te breken.
Een enkele keer slaapt hij door, maar dan is hij om 5 uur klaar wakker. Zo niet, dan wordt hij vaak in de nacht 1a 2x wakker, waarbij hij dan 1.5 a 2 uur weigert te slapen. Tijdens ziekte eind februari wilde hij niet slapen en was het eindeloos krijsen tenzij ik hem bij me hield en zachtjes heen en weer wieg. Sindsdien is dit een slaapassociatie geworden en valt hij alleen op deze manier in slaap. Hij valt vaak ook alleen bij mij in slaap en niet bij mijn man of de oppas. Ik zou graag van deze slaapassociatie af willen in de hoop dat zijn slaap dan in het algemeen verbetert, maar ik weet niet zo goed hoe dit aan te pakken. Als ik hem nu neerleg en weg ga, dan blijft hij gerust 1.5 a 2 uur jammeren of huilen. Ik ben niet van de Cry Out methode, maar uit wanhoop heb ik dit wel eens geprobeerd. Daarnaast hebben we ervaren dat als we na een wachttijd van 5-10 minuten terugkomen dat dit hem alleen maar weer activeert en extra energie geeft om door te brullen. Erbij blijven zitten daar wordt hij boos van. Ik weet het inmiddels echt niet meer zo goed… hij wordt vaak tussen 06:00-07:00 wakker en gaat dan tussen 09:30 - 10:00 weer slapen. Hij slaapt bijna altijd 45 minuten, dus tot ongeveer 10:45 - 11:00. In de middag weer een 45 minuten slaapje die start rond 14:00. In de avond breng ik hem rond 19:00 naar bed. Alle dingen omtrent een slaap ritueel, donkere kamer etc. Passen we al toe.

Zijn er hier ouders die ervaring hebben met een gelijksoortige situatie? Zo ja, wat heb je gedaan om je kindje weer zelfstandig in slaap te laten vallen? Alvast bedankt voor jullie reactie!
 
Bij ons is 's nachts slecht slapen meestal een symptoom van oververmoeidheid. Dus misschien proberen de dutjes overdag te verlengen. (Makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik.)

Sterkte
 
Ik ben zelf ook niet zo fan van te lang laten huilen, omdat ze dan overprikkeld kunnen raken van het huilen. Mocht je van de slaapassociatie af willen zou ik het een tijdje consistent door je man of de oppas laten oppakken. Als hij huilt, rustig/ zachtjes teruggaan en zeggen dat hij moet slapen. Dit steeds herhalen, zonder te veel te zeggen, maar wel laten weten dat je er bent. Probeer het wel kort te houden.
Mijn kind is ook niet de beste slaper, dwz bij opa en oma slaapt ze eigenlijk alleen bij hen op de arm. Maar thuis en op de opvang gaat het nu goed. Nu moet ik wel zeggen dat opa en oma steeds weer een nieuwe aanpak proberen, wat niet meehelpt. Dan weet ze niet goed waar ze aan toe is.
 
Terug
Bovenaan