inbakeren afbouwen

hallo dames,
ik heb gemerkt dat er hier op het fprum weinig staat over inbakeren (jammer genoeg) Hopelijk heeft iemand daar wel ervaring mee. ons dochtertje van 12 weken wordt ingebakerd tijdens alle slaapjes, dit werkt echt perfect! want als ze niet ingebakerd te slapen gelegd wordt, dan gaat ze ook niet slapen maar spelen. dus ze is echt gewend aan de doeken. ze wordt vanaf dat ze 3 weken oud was ingebakerd vanwege het overmatig huilen. nou is mijn vraag, hoe en wanneer moet ik afbouwen???? ik heb een boek van Ria Blom (inbakerexpert) en daar staat in dat je na 6 tot 8  weken kunt beginnen met afbouwen...maar ik ben bang dat dit absoluut niet gaat lukken. ik heb ook geprobeerd haar in een slaapzakje te stoppen, maar geen effect! volgens mij is deze te breed voor haar, ook al is het maatje 70! ik snap er echt niks meer van. ik ben weer begonnen met werken, en het echt een heel gedoe voor de oppas om haar weer fatsoenlijk in die doeken te krijgen, want ook al zit het maar een beetje losjes dan wurmt ze haar handje(s) eruit en dan gaat ze aan haar oor zitten frunikken en wordt zo wakker! ze heeft duideljik nog geen controle over haar handjes...wie oooooo wie kan mij goeie tips geven??? Groetjes mamma van Johna
 
Hoi,

Ik baker mijn meisje ook in, nu zo'n twee weken en wat een verschil! Zoals jij elders ook schreef, lang leve Ria Blom. Ik zit ook al een beetje te denken aan hoe het straks moet als dochterlief naar het dagverblijf gaat. Dan wil ik het eigenlijk al afgebouwd hebben. In mijn geval ga ik dat dus over 4 weken proberen. Ik heb zelf een speciaal inbakerslaapzakje, waar je armsgaten vrij kunt maken met drukknoopjes, ik geloof van Tinny nanny of zoiets. Het wordt zonder de drukknoopjes dicht te doen een mooi passend slaapzakje. Eerst het ene armpje en als dat goed gaat ook het andere armpje. Ik hou eerlijk gezegd mijn hart vast, ze slaapt nog steeds behoorlijk onrustig, wat ze eerst met haar armpjes deed, doet ze nu met haar hoofdje, maar daar wordt ze gelukkig niet wakker van. Misschien is zo'n slaapzakje iets voor jou? Gevonden via internet. Er is ook een inbakerslaapzak die de armpjes vrij laat, maar wel in een slaapzak. Een soort cocon om je kindje heen, maar veel minder strak dan met de doeken of de zak die ik gebruik. Wordt veel gebruikt bij het afbouwen van inbakeren en je mag deze zak ook langer gebruiken (je kindje kan zichzelf wel afzetten met de armpjes mocht het op de buik draaien). Gewoon op google inbakeren in toetsen en dan kom je deze dingen vanzelf tegen. Veel succes en laat je op dit forum weten hoe het gaat? kan ik jouw ervaringen weer gebruiken over een paar weken.

groetjes, Jootje
 
Hallo,

Ik heb een dochter van 14 mnd en het heeft bij haar 5mnd geduurd voor ze helemaal niet meer ingebakerd lag.Ze werd met 10 dagen ingebakerd en ik ben   met 4,5 mnd gaan proberen om het af te bouwen. Ze werd bij mij in een badcape ingebakerd en ik ben begonnen met haar laatste slaapje 1 armpje en dan het armpje wat ze het minste gebruikt(ze is rechts,dus haar linker armpje was los) en als dat goed ging na een paar dagen ook overdag met 1 armpje los en dan met 2 armpjes los,maar wel zo dat ze vanaf haar oksels nog vast zat.Toen dat goed ging heb ik haar in een slaap zak gedaan en haar beentjes nog wel vast gedaan.Dit alles duurde ongeveer 3.5 week.Je moet wel geduld hebben,want het is een hele overgang voor ze.
Ik heb er slaapeloze nachten van gehad en was bang dat ze er nooit meer uit zou komen,als het weer eens 'n paar nachten fout ging.Heel veel succes ermee.
 
Hallo,

Onze zoon is inmiddels alweer 14 maanden. Wij hebben hem ook ingebakerd tot hij ongeveer 5 maanden was. Hij was heel onrustig en hield zichzelf wakker. Hij begon steeds meer te huilen hierdoor. Het inbakeren werkte direct! We deden het alleen overdag omdat hij 's nachts goed sliep. Het afbouwen ging bij ons eigenlijk best makkelijk. Ik ging een beetje op m'n eigen gevoel af. Als ik hem op bed legde en ik merkte aan hem dat hij erg moe was, dan bakerde ik hem niet in of wat losser dan normaal. Zo heb ik het een tijdje gedaan, steeds minder. Rond 5 maanden ben ik gestopt. Ze adviseren om rond die leeftijd te stoppen omdat ze dan kunnen gaan omrollen.
Succes!!

Groetjes Betty
 
Hallo Johna,

onze zoon (2,5 nu) hebben wij tot bijna 6 maanden ingebakerd omdat hij vreselijk onrustig werd van eczeem, totdat hij te sterk werd en zich hevig ging verzetten. Dat verzetten was voor ons ook het teken dat hij het niet meer prettig vond. We zijn toen via het inbakeren met 1 armpje los naar een slaapzakje overgestapt (kost je enige slapeloze nachten misschien) maar nu slaapt hij als een os. Toen hij een zusje kreeg ging hij over naar een groot bed en waar we bang voor waren gebeurde absoluut niet !! Hij vond zijn nieuwe bed helemaal geweldig en slaapt sindsdien een gat in de "nacht". Om 7 uur naar bed en om half 8 wakker.

Mijn dochtertje van 18 weken is heel beweeglijk en nieuwsgierig. Bij haar zijn we dus gestart met inbakeren om een andere reden. Ze slaapt nu alleen 's nachts ingebakerd maar is dan erg onrustig en rolt de hele tijd heen en weer met haar hoofd. Het inbakeren hebben we eigenlijk gewoon afgebouwd door haar van de ene op de andere dag in een slaapzak te leggen. Ging eigenlijk best goed, maar ik moet wel regelmatig bij haar gaan kijken omdat ze dan haar speentje weer eens kwijt is.

Overdag doet ze alleen korte slaapjes (max 1,5 uur, meestal echter maar een half uur tot 3 kwartier, soms wel 6x op een dag). Maar ze is ALTIJD VROLIJK ! Dus wie ben ik om haar veel uren op bed te houden overdag (dat willen we vaak zelf omdat het dan zo lekker is om zelf dingen te doen). Nou, van dat idee ben ik dus afgestapt en sindsdien kan ik er ook beter mee overweg dat ze maar kort slaapt.

Volg je gevoel en probeer gewoon dingen aan. Maar vooral: kijk goed naar je kindje ! Kijk wanneer het moe wordt en leg het tijdig op bed. Verder zou je nog eens kunnen kijken op www.inbakeren.nl. Goede site met veel tips !

Succes!

Groetjes
Marieke
 
Hallo dezena,

Mijn zoontje Marijn ligt vanaf de derde week ingebakerd in doeken. Dit werkte eigenlijk meteen hartstikke prima. Hij is nu ruim 4,5 maand. Vanaf de derde maand ben ik begonnen met afbouwen. Ik ben gestart met slaapjes die goed gaan. Voor Marijn zijn dit de slaapjes vanaf 19.00 uur tot de volgende ochtend. Tijdens deze slaapjes ligt hij nu in een slaapzak. De andere slaapjes lukken nog niet echt om af te bouwen. Hij wordt dan meteen erg onrustig en doet alleen hazeslaapjes. Dit zorgt overdag voor een jengelend kindje (is dan niet uitgeslapen, maar geeft zichzelf geen rust om in slaap te vallen).
Op het kinderdagverblijf gebruiken de leidsters een pacco doek om Marijn in te bakeren. Deze is makkelijk in gebruik en ze kunnen eigenlijk niks fout doen. Dit zorgt in ieder geval dat ik er ook gerust op ben.

Vanaf de zesde maand schijnt het beter te zijn om afgebouwd te zijn. Maar ik probeer me nog niet al te druk te maken. Hoe meer Marijn kan (gecontroleerd), hoe eerder hij rustig in slaap zal kunnen vallen. Ik trek er dus op een gegeven moment een week voor uit om hem voorzichtig steeds een slaapje uitgebakerd te laten slapen.

Succes,
Femke
 
Hoi,

Ik heb het boek van Ria Blom ook en ik baker mijn zoontje van 9 weken ook in. Ik gebruik de inbakerdoek van Pacco. Kijk eens op www.pacco.nl Volgens mij staat daar dat je je kindje veel later kan laten afbouwen.

groet Anne
 
Hoi meiden,

Mijn zoontje van 5 maanden baker ik nog steeds is. Hij slaapt gewoon veel rustiger en langer waardoor hij ook meer uitgerust is om zijn flesjes te drinken. Daarnaast hanteren we de 3r's. Herkenning helpt bij hem ook dat hij veel rustiger slaapt. Vanaf 6 maanden bestaan er ook inbakerslaapzakken. Het internetadres dat hierbij hoort moet ik even opzoeken voor degene die dat willen.
 
Terug
Bovenaan