Inbakeren

Al vanaf de geboorte heeft Lennard problemen om tot rust te komen. De eerste dagen bleef hij gewoon klaarwakker, ogen wijdt open en maar om zich heen kijken... alles vindt hij interessant, hij reageert op ieder geluidje en kijkt continu om zich heen, ook als hij in een verder rustige omgeving (babykamer bijvoorbeeld) is. Verder heeft hij veel schrikreflexen en slaat zichzelf daarbij vaak in het gezicht... tja, dat slaapt ook niet lekker! Zelfs bij ons op de arm of in bed sliep hij niet of nauwelijks, behalve als we zijn handjes vasthielden...

Op advies van de kraamzorg en verloskundige hebben we hem toen in een hydrofiele luier gewikkeld, zodat hij minder last had van zijn handjes en tot rust kon komen. Werkte fantastisch!
Op zich vind ik het best leuk hoor, als hij wakker is en ik lekker met hem kan tutten, maar hele dagen en nachten wakker is natuurlijk niet goed voor zo'n mannetje (en voor mij eerlijk gezegd ook niet).

Tja, en toen kwam de wijk vertellen dat hij voortaan op zijn rug moet slapen. Vind ik prima, maar dan blijft die doek niet meer zitten! Bovendien is Lennard sowieso erg beweeglijk (ook met z'n voeten/benen) en al redelijk sterk, dus kon ik hem zo'n beetje elk kwartier opnieuw inwikkelen... tja, dat is ook geen oplossing.

Dus ben ik naar het CB gegaan om inbakeren te leren. Aan de ene kant vind ik het vervelend dat dit nodig is, en het geeft natuurlijk ook een hoop extra gedoe, aan de andere kant zag ik even geen andere oplossing.

Bij dat inbakeren hoort ook zoveel mogelijk regelmaat.... we proberen hem nu dus in een schema te krijgen van: voeden - spelen/knuffelen - opnieuw inbakeren - naar bed en slapen
Dat laatste is wel moeilijk: ik moet hem dus wakker in bed leggen en accepteren dat hij dan huilt... hij moet leren uit zichzelf in slaap te komen, en dat valt voor ons mannetje nog niet mee!
Het inbakeren op zich vindt hij prima, maar als hij in bed ligt begint hij binnen een paar minuten te huilen. Vannacht heeft hij prima geslapen, maar vanmiddag is hij alweer de hele middag wakker. Moeilijk hoor! In het boekje van Ria Blom wordt beschreven dat het een dag of 3 kan duren voor het kindje gewend begint te raken. We zitten nu op dag 2 en ik ben echt af aan het tellen!
Gelukkig heeft hij vannacht wel goed geslapen, dat was ook echt nodig... hij was al 1 1/2 dag vrijwel continu wakker geweest!

Sorry voor dit lange verhaal, maar het (niet) slapen van mijn zoontje beheerst op dit moment even mijn hele dag, en ik loop dus een beetje met m'n ziel onder de arm...

Zijn er hier meer mensen die inbakeren, en hoe zijn jullie ervaringen?
 
ik heb zelf geen ervaring met inbakeren en heb veel mazzel met mijn kinderen. Ze zijn erg rustig.
Ik heb twee mensen in mijn omgeving die hun kinderen wel hebben ingebakerd. Ze hebben er allebei erg veel baat bij hebben gehad en zijn erg blij dat ze dat hebben gedaan. Mijn vriendin had een speciaal setje voor het inbakeren gekocht en vond het perfect voor haar kind. Zij heeft ook vele nachten wakker gezeten met haar kind en nu gaat het heel goed.
probeer het vol te houden ook al duurt het wat langer dan drie dagen. heel veel sterkte ik hoop dat het goed gaat succes
 
Mijn dochtertje heb ik wel een tijd ingebakerd en dat werkte perfect. Veel mensen uit mijn omgeving vonden het een zielig gezicht, maar zij had er geen last van!
Ik heb niet die dure inbakerdoeken gekocht, maar gewoon lappen stof op de markt gekocht en ze nagemaakt. Dat werkte ook perfect, en het was stukken goedkoper! Ik hoop voor je dat het bij jouw kindje ook werkt!
 
hoi,

ik baker mijn zoontje in sinds hij 8 weken oud is daarvoor sliep hij gelukkig s'nachts wel maar overdag ook slecht hij is nu 3.5 maand en heb nu een beetje een ritme gevonden ook ik moet hem wakker in bed leggen en echt goed opletten wanneer hij moe wordt dit is soms best moeilijk dan denk ik jammer dat jij niet gewoon lekker uit jezelf in slaap kan vallen. als ik namelijk bijvoorbeeld een hele ochtend met hem op stap ben slaapt hij dus die hele ochtend ook niet pfff en hij is dan zooo moe maar het lukt hem gewoon niet. voor het inbakeren is een bepaalde manier maar die was ik snel vergeten dus ik wikkel hem gewoon heeel strak in een laken van een meter bij een meter heb erover gedacht om zo'n pacco te kopen maar dit gaat eigenlijk ook goed laats kon ik hem zelfs na het baby zwemmen zo in zijn bedje leggen zonder inbakeren!! mijn zoontje wil soms wel een speentje als ik hem in bed heb gelegd misschien werk dit bij jou zoontje ook? als hij een speentje accepteert tenminste.
 
hoi N...
Al sinds dat sebastiaan 2 weken oud is bakeren we hem in. Eerst met de hydrofiel doeken maar daarna zijn we toch overgestapt op de pacco. Heel simpel te bevestigen en je kan echt merken dat hij er profijt van heeft. Het was zeker wennen hoor, en dan vooral het wakker wegleggen maar dat gaat steeds beter voor ons beiden :)
Het kan zijn dat je kindje een terugslag gaat krijgen na 3 dagen (dat zou dus vandaag zijn ?) maar hou alsjeblieft vol en neem zijn extra onrust van die dag voor lief.
Ik wens je alle goeds toe en misschien is het wat om lid te worden van de yahoo mail groep rondom het inbakeren.
groetjes maddy
 
Hoi N,

Ook wij hbben ons zoontje ingebakerd vanaf dat ie 3 weken oud is en het ging super,na een week had ie echt een ritme en sliep die heerlijk zowel overdag als s'nachts.

Nu ben ik met inbakeren gestopt omdatr mijn zoontje inmiddels 7 maanden is en hij begon te draaien en hij kwam uit zijn doeken ,dat was best effe lastig maar hij is daar nu ook alweer aan gewend en het gaat prima,ik zou het zo weer doen als er bij weer een kleine zou komen die zo onrustig slaapt.

Ik was er erg tevreden over en raadt het ook zeker aan om te doen maar je moet wel effe volhouden en dat is soms best moeilijk als die erg hard huilt.

Heel veel succes ermee en laat nog eens wat van je horen.

veel liefs lisette
 
Nou, het inbakeren lijkt toch wel een succes te zijn... vannacht heeft Lennard opnieuw heerlijk geslapen, ik moest hem zelfs voor de voeding wakker maken! En vandaag overdag heeft het ritme zich doorgezet. Hij valt zonder al te veel problemen na het voeden weer in slaap!

Nou alleen mijn inbakertechniek nog wat verbeteren... ik dacht toch echt dat ik het goed deed maar onze mini-Houdini weet er toch regelmatig een handje of een armpje uit te wurmen.

Bedankt voor al jullie reacties,

N.
 
Hoi N.

Het klinkt alsof het aanslaat! Fijn voor jullie, zeg. Wij hebben het ook gehad. Het inbakeren hielp en helpt nog steeds goed. Het is ons alleen niet gelukt om zo'n vast ritme te krijgen. We leggen hem op bed als hij moe is, maar meestal redt hij het niet tot etenstijd. En dan, laten liggen? Lijkt me toch niet. Dus lekker eruit en dan, als hij moe is na het eten naar bed. Hij slaapt nu (vijf maanden) echt veel beter dan in het begin. De ene keer is hij wakker voor het eten en de andere keer erna. Daar is echt geen pijl op te trekken.

Ik gebruik zelf geen Pacco doek, of zo. Gewoon een lakentje. Ik heb het van het cb geleerd. Er is iemand bij me thuis gekomen om het me te leren. In het begin kon het lakentje gewoon los om hem heen, maar na een tijdje moesten we toch aan de kindvriendelijke veiligheidsspelden. Wij hebben ook zo'n Houdini: elke keer is er wel een vuistje of hele arm, of zelfs allebei uit. Maar het gaat bij ons toch met name om het moment van in slaap vallen. En we hopen het zo ook weer langzaam te kunnen afbouwen.

Nou, veel succes, ik hoop dat je er net zo veel baat bij hebt als wij. Welterusten!
Machteld
 
Terug
Bovenaan