indalen

Hallo,

ik ben vandaag 40 weken en 3 dagen zwanger.Vandaag kreeg ik bij de gyneacoloog te horen dat het kindje nog niet ingedaald is en dat ik moet gaan liggen als de vliezen breken. Dat wist ik inmiddels al wel. Maar mijn vraag is wat gebeurt er bij de bevalling als het kind nog niet ingedaald is.

Meestal daalt een baby die niet tijdens de zwangerschap indaalt, in tijdens de bevalling. Door de weeenkracht wordt hij als het ware de goede kant uit gedrongen. De meeste bevallingen gaan dan ook gewoon normaal. Als hij echt helemaal niet indaalt, om wat voor reden dan ook, tijdens de bevalling dan krijg je uiteindelijk een keizersnede.

Ik ben vandaag 40 weken 2 dagen zwanger van mijn eerste. Ben gisteren weer bij de VK geweest voor controle. Bij mij is de baby wel ingedaald en heeft het koppie zelfs al 'vast' gezeten, maar nu zit er de laatste paar weken toch (weer)beweging in... Moet dus ook na het breken van de vliezen gaan liggen.

Van een aantal van de VK's (grote paktijk, dus heb er de afgelopen maanden wel 7 gezien) begrijp ik dat het niet vaak voorkomt dat de bevalling met het breken van de vliezen begint. De meesten krijgen eerst weeën, waardoor de baby toch verder indaalt. Ook schijnt het niet vaak voor te komen dat je vliezen ergens breken waar je je niet op je veilig voelt (ik zag het al voor me, bij de AH ofzo).

Mocht bij jou (of mij) als uitzondering de bevalling toch met het breken van de vliezen beginnen dan daalt 'de boel' vermoedelijk snel, anders zou ons niet worden aangeraden te gaan liggen...

Bij mij moesten ook de vliezen gebroken worden tijdens mijn bevalling maar mijn dochter was al helemaal ingedaald,dus houdt ze met haar hoofdje het vruchtwater binnen vandaar dat je moet gaan liggen als je kindje nog niet ingedaald is anders loopt alles weg.

Succes alvast met de bevalling!
Groetjes Marjolein

Het advies om te gaan liggen is (zoals je wellicht weet) niet zo zeer om te voorkomen dat het vruchtwater wegloopt, maar om te voorkomen dat de navelstreng beklemd raakt. Als dat zou gebeuren, kan de baby het benauwd krijgen. Daarom moet niet alleen snel gaan liggen, maar ook de VK gelijk waarschuwen, zodat zij 'de boel' kan conrtoleren.

Dat van dat liggen en de navelstreng dat weet ik allemaal wel. Ik wist alleen niet welke scenario's me te wachten staat als de bevalling begint en het kind nog niet ingedaald is. Met of zonder het breken van de vliezen. Maar ik begrijp dat het afhankelijk is van het al dan niet indalen tijdens de weeen, van wat er me te wachten staat. Zoals een vacuumverlossing of andere kunstgrepen........

Terug
Bovenaan