Ineens hysterisch bij naar bed gaan

Ik lees even mee! Bij onze dochter van 2,5 is slapen ook opeens drama. Wil niet slapen, zegt dat ze niet moe is. Huilt als je weggaat en valt alleen in slaap als je bij haar blijft zitten. Midden in de nacht wordt ze soms hysterisch wakker en wil dan ook niet meer slapen. Bij ons in bed slaapt ze dan wel weer, maar daar ga ik dus echt niet aan beginnen om dat iedere avond te doen. Ga er maar vanuit dat het een fase is en wissel het troosten, laten huilen, even bij haar zitten maar af om te voorkomen dat ze hysterisch wordt. Maar vermoeiend is het wel.
 
Hier was laten huilen wel de oplossing. Precies hetzelfde probleem: met 23,5 maanden krijsen, huilen, intens verdriet. Zodra we in de kamer kwamen, was het feest. Ik was hoogzwanger, dus het was extra zwaar. Op een avond de knoop doorgehakt, babyfoon uitgezet  en in de tuin gaan zitten. Na 1,5 uur huilen sliep ze eindelijk. Een dag later ben ik bevallen en sindsdien slaapt ze weer als een engeltje in. Hier werkte het dus echt heel erg goed om toch één keer te laten huilen. Dan maar een "loedermoeder", bij ons werkte het.
 
Helemaal eens met loedermoeder hierboven ;)
ik heb een zoon van 1,5 die tot z’n 1e snachts steeds wakker werd en huilen en drama.. ik wilde ook geen fles geven omdat hij er dan elke nacht voor kwam. Als ik 1x zwichtte werd hij vervolgens iedere nacht wakker. Wij hebben hem laten huilen met samengeknepen billen, maar dat werkte wel. Sindsdien sliep hij door. En een enkele keer snachts wakker of savonds voor slapen gaan lang huilen. Ik check of hij niet gepoept heeft en geen bekertje water, meer niet. Eruit halen heeft geen zin dan gaat hij al helemaal niet slapen en is het elke avond bonje. Dus ja ik ben ook loedermoeder en wel voorstander van laten huilen als je helemaal uit ritme bent met je kind. Ze moeten leren dat savonds bedtijd is en snachts ook geen tijd is om uit bed te gaan om te spelen of iets dergelijks
 
Hier ook eentje van bijna 2 waar dat ineens een probleem is. Ze had wel vaker periodes dat 't wat lastiger ging maar nu is het echt totale hysterie.
Ik hou het er maar op dat het komt omdat ik bijna moet bevallen en ze dat toch ergens aanvoelt? Helpt ook niet mee dat ze vollop in de 'nee' fase zit en nu met woorden kan aangeven wat ze wel (niets) en niet wil (alles). 
Ik merk wel het helpt om voor het naar bed gaan actief samen met haar te spelen en veel contact te hebben. Dus het laatste uurtje/half uurtje niet alleen laten spelen maar gewoon op schoot een boekje of een ander spelletje waarin je veel contact met elkaar hebt. Alsof ze het daarna dan makkelijker vind om los te laten.. Misschien kun je dat eens proberen?
Laten huilen doe ik max. 10 minuten. Dus erheen, kalmeren, weggaan, dan weer max 10 laten huilen enz enz. Vaak na 2 of 3 keer valt ze wel in slaap.
En als je bij hem/haar op de kamer bent, zorg dat je een soort kalme saaie aanwezigheid bent. Dus geen stress of gezelligheid uitstralen, heel zacht en monotoon praten, en weinig oogcontact maken. 
 
 
Ik denk, ook voor mijn eigen rust en slaap, dat ik voorlopig maar even een tijd naast hem ga zitten als hij in bed ligt. Dan huilt hij niet en heeft hij hopelijk een rustig begin van de nacht, waardoor hij minder snel/vaak wakker gaat worden. 
Bij mij in bed slapen doet hij helaas niet, dan is hij alleen maar aan het rollen en draaien en wordt steeds meer wakker. 
Het naast hem zitten bouw ik dan wel weer af als ikzelf niet meer zo moe ben en er meer kalmte voor heb 
 
Terug
Bovenaan